10:Yamaha zette een punt achter de XT

Yamaha had al het geweld van zijn concurrenten al langs zien komen, zo kwam Honda in 1988 met de Africa Twin op de markt. De eerste Africa Twin had een 650 cc V-Twin motorblok met 57 pk. De Twin, zoals hij door zijn fans liefkozend werd genoemd, werd goed ontvangen door het publiek. Yamaha zelf bleef nog altijd zijn trouwe zijn fans bedienen met eencilinders. Maar dat duurde niet lang meer.

Deel 1: De XT 500 als eerste off road motorfiets

De XT 600 en de rest

Naast de stoere Africa Twin kwam Honda ook met de Transalp op de markt die voorzien werd van hetzelfde motorblok als de Africa Twin.

De Transalp was meer uitgerust voor het toeren met de mogelijkheid tot off road rijden terwijl de Africa Twin echt voor het ruige rally werk was ontworpen.

Het eerste model van de Africa Twin had een tweecilinder V-twin motorblok. Vanaf 1990 werd de Africa Twin uitgerust met een 750 cc V-Twin blok.

De Africa Twin deed het ook goed in de Paris Dakar rally en haalde daar 4 keer de overwinning binnen met Cyril Neveu op de buddy. Deze overwinningen zorgde voor flinke verkoop successen waar Honda natuurlijk van profiteerde.

 

BMW

De BMW R100 GS, de opvolger van de R80 GS

BMW nam de uitdaging aan

BMW was al zijn concurrenten al eerder voor geweest door met de R80 GS op de markt te komen. De R80 GS was uitgerust met het vertrouwde boxer motorblok en was duidelijk bedoeld om ook in het terrein te kunnen rijden.

Volgens sceptici was de GS veel te zwaar voor het terrein maar dat bleek in de praktijk wel mee te vallen. De BMW deed het uitstekend in de zwaarste rally allertijden en won deze met Gaston Rahier achter het stuur twee maal.

De GS was revolutionair voor zijn tijd. De Boxer was natuurlijk uitgerust met een cardan aandrijving die sterk genoeg was voor een eenarmige ophanging van het achterwiel.

De BMW was zijn tijd ver voorruit door de Boxer te voorzien van aluminium cilinder bussen met een coating van Nikasil. Nikasil is een legering van Nikkel en silicium wat samen een zeer harde coating maakt

 

XT 600

Een van de eerste Paris Dakar modellen van Yamaha was de XT 500

Het antwoord van Yamaha

De Yamaha motor company moest met een antwoord komen op al het allroad geweld en deed dat in 1989 met een 750cc zware staande twee cilinder. De tweecilinder die in 1989 op de markt kwam viel niet bij iedereen in goede aarde.

Veel yamaha xt 600 eigenaren in die tijd vonden dat Yamaha het bij het één-cilinderblok van de XT600 moest houden. Naast de 600 cc eencilinder had Yamaha natuurlijk ook nog de XT660z in zijn collectie.

Maar Yamaha wist toch veel motor minnend publiek te bekoren met zijn tweecilinder. De Super XT won het vanwege het vermogen en zijn ruige uiterlijk.

 

Yamaha Tenere

De Super XT deed het goed in de Paris Dakar.

Een avontuurlijke tweecilinder

Motorrijders die graag op een avontuurlijke motorfiets wilde rijden vonden de eencilinders niet krachtig genoeg. De tweecilinder was voor deze motorrijders daarom een uitkomst.

Het blok van de super was volgens sommige een blok dat zo uit de FZ750 zou komen. Met dit verschil dat de FZ750 een viercilinder was en de super een twee cilinder.

Gekscherend werd dan ook wel beweerd dat er een doorgezaagd FZ motorblok in de Super zou zitten.

De super XTZ750 was echter een ander verhaal. Met zijn bijna 70 pk sterke twee cilinder blok bood deze een goed alternatief. De super XT had vrij snel veel fans en de reviews waren goed. 

 

Yamaha Tenere

Een van de eencilinder XT’s’s die voor de Paris Dakar gebruikt zijn

De 750cc Super Ténéré

De Super Ténéré had een twee cilinder motorblok van 750cc met een maximaal vermogen van 69 pk.

De super Ténéré werd, net als de Afrika Twin en de eerder genoemde BMW R80 GS ontwikkeld en getest in de in die tijd razend populaire Rally Paris Dakar.

De super XT scoorde goed in de zwaarste rally aller tijden. Yamaha wist met zijn ster rijder, Stephan Peterhansel hoge ogen te gooien in de Dakar.

Yamaha wist met zijn super XT meerdere keren de rally te winnen. De overwinningen die Yamaha wist te halen zorgde voor flinke verkoopcijfers.

 

Tenere

Een verzameling Yamaha’s’s van het eerste tot het laatste model hier bij elkaar op een treffen van de DTA (Dutch Tenere Association)

Cagiva had ook zijn troeven

Ook Cagiva sprak een woordje mee in de race naar snelle sterke all road motorfietsen. De Cagiva Elephant bijvoorbeeld gooide hoge ogen in de Paris Dakar Rally.

Zo wist Eddy Orioli overwinningen te halen op een 900 cc zware Cagiva Elefant. De Cagiva stond bekend onder de naam Lucky Explorer, zo genoemd naar het bekende sigaretten merk.

Eddy Orioli was niet de eerste de beste en stuurde de Lucky Explorer meerdere malen richting een overwinning. Het was duidelijk, Yamaha’s XT kreeg concurrentie en flink ook.

De productie van de XT 600 kwam tot een eind

In 1996 stopte Yamaha met de productie van de super Ténéré. De XTZ660 Ténéré, de grote eencilinder werd tot 1999 geproduceerd. Uiteindelijk stopte Yamaha helemaal met de productie van de Ténéré.

De productie van de XT600E ging nog wel een tijdje door, de E stond overigens voor Electric start.

De XT 600 werd nog tot 2000 geproduceerd maar daarna hield het op met de befaamde XT.

De XT had zijn sporen na bijna 30 jaar dik verdiend en was nog lang uit het straatbeeld verdwenen.

tenerezw5

Een Super uit de beruchte Paris Dakar Rally

De Paris Dakar werd minder populair.

De vele fans van het model hielden hun geliefde machine nog jaren rijdend maar hoopte stilletjes op een nieuw model.

Het zou nog zeker twee jaar duren voordat Yamaha met een opvolger van de XT zou komen. De fans van het model zaten er met smart op te wachten en hoopte op de voortzetting van de XT en de Ténéré.

Maar nu de Paris Dakar rally veel minder populair was geworden leek die hoop verloren.

De yamaha ténéré was ontwikkeld op het hoogte punt van de zwaarste rally allertijden en dat hoogte punt leek voorbij.

Dat Yamaha echter nog een paar verrassingen in petto had niemand verwacht.

Opmerkingen

comments