10:Yamaha zette een punt achter de XT

Yamaha had al het geweld van zijn concurrenten al langs zien komen, zo kwam Honda in 1988 met de Africa Twin op de markt. De eerste Africa Twin had een 650 cc V-Twin motorblok met 57 pk. De Twin, zoals hij door zijn fans liefkozend werd genoemd, werd goed ontvangen door het publiek. Het Japanse bedrijf bleef nog altijd zijn vertrouwde zijn fans bedienen maar dat duurde niet lang meer.

Deel 1: [intlink id=”143″ type=”post”]De XT 500 als eerste off road motorfiets[/intlink]

De XT 600 Tenere en de rest

Naast de stoere Africa Twin kwam Honda ook met de Transalp op de markt die voorzien werd van hetzelfde motorblok als de Africa Twin.

De Transalp was meer uitgerust voor het toeren met de mogelijkheid tot off road rijden terwijl de Africa Twin echt voor het ruige rally werk was ontworpen.

BMW was al zijn concurrenten voor geweest door met de R80 GS op de markt te komen.

De R80 GS was uitgerust met het vertrouwde boxer motorblok en was duidelijk bedoeld om ook in het terrein te kunnen rijden.

XT 600

Een van de eerste Paris Dakar modellen van Yamaha was de XT 500

Het antwoord van Yamaha

De Yamaha motor company moest met een antwoord komen op al het allroad geweld en deed dat in 1989 met een 750cc zware staande twee cilinder.

De tweecilinder die in 1989 op de markt kwam viel niet bij iedereen in goede aarde.

Veel Tenere eigenaren in die tijd vonden dat Yamaha het bij het een cilinderblok van de XT600 moest houden. Naast de 600 cc eencilinder had Yamaha natuurlijk ook nog de XT660Z in zijn collectie.

Maar Yamaha wist toch veel motor minnend publiek te bekoren met zijn tweecilinder.

Een avontuurlijke tweecilinder

Motorrijders die graag op een avontuurlijke motorfiets wilde rijden vonden de eencilinders niet krachtig genoeg. De tweecilinder was voor deze motorrijders daarom een uitkomst.

Veel mensen zagen in de super een motorblok zitten van de toenmalige zeer populaire FZ 750.

Het blok van de super was volgens sommige een blok dat zo uit de FZ750 zou komen. Met dit verschil dat de FZ750 een viercilinder was en de super Tenere een twee cilinder.

Gekscherend werd dan ook wel beweerd dat er een doorgezaagd FZ motorblok in de Super zou zitten.

De super Tenere was echter een ander verhaal. Met zijn bijna 70 pk sterke twee cilinder blok bood deze een goed alternatief. De super Tenere had vrij snel veel fans en de reviews waren goed. 

De 750cc Super Ténéré

De Super Ténéré had een twee cilinder motorblok van 750cc met een maximaal vermogen van 69 pk.

De super Ténéré werd, net als de Afrika Twin en de eerder genoemde BMW R80 GS ontwikkeld en getest in de in die tijd razend populaire Rally Paris Dakar.

De super Tenere scoorde goed in de zwaarste rally aller tijden. Yamaha wist met zijn ster rijder, Stephan Peterhansel hoge ogen te gooien in de Dakar.

Yamaha wist met zijn super Tenere meerdere keren de rally te winnen. De overwinningen die Yamaha wist te halen zorgde voor flinke verkoopcijfers.

Tenere

Een verzameling Tenere’s van het eerste tot het laatste model hier bij elkaar op een treffen van de DTA (Dutch Tenere Association)

Maar niet alleen Yamaha wist overwinningen te halen in de zwaarste rally aller tijden.

Zo wist Eddy Orioli overwinningen te halen op een 900 cc zware Cagiva Elefant en een aantal jaar eerder deed Cyril Neveu hetzelfde op een Africa Twin.

De productie van de XT 600

In 1996 stopte Yamaha met de productie van de super Ténéré. De XTZ660 Ténéré, de grote eencilinder werd tot 1999 geproduceerd. Uiteindelijk stopte Yamaha helemaal met de productie van de Ténéré.

De productie van de XT 600E ging nog wel een tijdje door, de E stond overigens voor Electric start.

De XT 600 werd nog tot 2000 geproduceerd maar daarna hield het op met de befaamde XT.

De XT had zijn sporen na bijna 30 jaar dik verdiend en was nog lang uit het straatbeeld verdwenen.

tenerezw5

Een Super Tenere uit de beruchte Paris Dakar Rally

De Paris Dakar werd minder populair.

De vele fans van het model hielden hun geliefde machine nog jaren rijdend maar hoopte stilletjes op een nieuw model.

Het zou nog zeker twee jaar duren voordat Yamaha met een opvolger van de XT zou komen. De fans van het model zaten er met smart op te wachten en hoopte op de voortzetting van de XT en de Ténéré.

Maar nu de Paris Dakar rally veel minder populair was geworden leek die hoop verloren.

De Ténéré was ontwikkeld op het hoogte punt van de zwaarste rally allertijden en dat hoogte punt leek voorbij.

Dat Yamaha echter nog een paar verrassingen in petto had niemand verwacht.

Opmerkingen

comments