Yamaha XT600e verbeterde spanningsregelaar.

De Yamaha XT600e, oftewel de 3TB heeft nauwelijks technische problemen. Het enige probleem is misschien de spanningsregelaar van de motorfiets die te warm wordt en daardoor kapot kan gaan. Maar een beetje handige sleutelaar kan de spanningsregelaar van de XT600e makkelijk voor een betere vervangen. 

De Yamaha XT600e staat bekend als zeer betrouwbaar.

De Yamaha XT 600 serie staat bekend als betrouwbaar. Het motorblok van de Yamaha  XT600e  heeft goeie een reputatie vanwege zijn robuustheid en lange levensduur en het lage olie verbruik. De XT600 start over het algemeen ook vrij gemakkelijk en behoeft weinig onderhoud.

Olie verversen doe je bijvoorbeeld een keer in de 10.000 km en kleppen stellen is een karweitje van niks met dit model. Een groot voordeel van de XT modellenlijn van Yamaha is dat je er gemakkelijk aan kan sleutelen omdat je overal goed bij kan.

Het enige lastige aan de Yamaha XT600e is wellicht het vervangen van de bougie omdat de voorste frame buis nog wel eens in de weg kan zitten. Je kunt over het algemeen zeggen dat de XT600 van Yamaha tot een van de meest betrouwbare motorfietsen behoort.

Er is echter een probleempje met een onderdeel van de XT600E en dat is dat spanningsregelaar te heet wordt. Tot een bepaalde datum zijn alle XT600 modellen uitgerust met een lucht gekoelde spanningsregelaar maar dan zonder de benodigde koelribben.

spanningsregelaar xt600

De alternatieve spanningsregelaar anders aangesloten dan het origineel

Spanningsregelaar van de XT600 raakt oververhit.

De spanningsregelaar brengt de door de dynamo opgewekte spanning terug tot de juiste spanning om de accu van de motorfiets op te laden en de verlichting te laten branden. En dat maakt dat hij warm wordt en die warmte moet de spanningsregelaar kwijt.

Door het omzetten van de door de dynamo opgewekte spanning naar de juiste laadspanning wordt de spanningsregelaar namelijk behoorlijk warm.

De koelribben van de behuizing van de regelaar zorgt er voor dat de regelaar niet te warm wordt en daardoor kapot gaat.

Op de latere modellen van de XT600E, door kenners ook wel 3TB genoemd werden echter goedkopere en niet gekoelde spanning regelaars gemonteerd.

Deze spanningsregelaars gaan regelmatig kapot omdat ze niet voldoende gekoeld worden en omdat ze op een plaats gemonteerd zijn die qua koeling ook niet gunstig is.

De slecht gekoelde spanningsregelaar en de plaatsing van het stukje elektronica zijn echter gemakkelijk aan te passen. Om te beginnen is het zaak dat je aan een spanningsregelaar komt met koelribben.

Met het vervangen van de spanningsregelaar ben je er nog niet.

Maar als je er een gevonden hebt dan ben je er nog niet. De stekker van de originele spanningsregelaar past namelijk niet direct op de andere, beter gekoelde spanningsregelaar en dus moet je het een en ander aanpassen.

Dit aanpassen kun je gemakkelijk doen met kabelstekkertjes die op de polen passen van de originele stekker van de kabelboom die naar de spanningsregelaar loopt.

De beter gekoelde spanningsregelaar heeft dezelfde soort polen waardoor je ook daar de kabelstekkertjes kunt gebruiken.

Je kunt er ook voor kiezen de originele stekker los te knippen en de draden direct door te verbinden.

Let er wel op dat je de originele kleuren van de kabels die uit de dynamo komen aanhoudt, anders kun je bij latere werkzaamheden wel eens in de war raken.

Knip een vijf tal stukjes stroomdraad op maat strip de isolatie van de stukjes aan beide eindjes een stukje af.

Smeer vervolgens de uiteinde van de draden in met soldeervet en voorzie alle uiteindjes van een laagje soldeer.

Spanningsregelaar voor XT600E 3TB

De alternatieve spanningsregelaar op de XT600e gemonteerd.

Een beter gekoelde spanningsregelaar.

De soldeer is er voor bedoeld om te voorkomen dat de uiteinden gaan rafelen als je de stekkertjes er op vastknijpt.

Knijp de stekkertjes met een speciaal daarvoor geschikte tang vast op de van soldeer voorziene uiteinden van de stroomdraden en schuif stekkers op de juiste polen van de originele stekker.

Je zult echter merken dat de niet originele spanningsregelaar niet op de zelfde plaats op de motor gemonteerd kan worden als de originele.

Je kunt dit oplossen door een aluminium plaatje op maat te maken en dit te monteren op de bevestiging van de originele spanningsregelaar.

Het voordeel van een dergelijk plaatje is dat deze ook nog eens warmte absorbeert waardoor de spanningsregelaar nog beter gekoeld is.

Een beter gekoelde spanningsregelaar gaat langer mee.

Vervolgens monteer je de “nieuwe” spanningsregelaar op het aluminium plaatje en klaar is kees.

Om het geheel goed waterdicht te krijgen kun je de achterkant van de stekkertjes bij de draden dicht kitten met siliconenkit.

Over de aan elkaar gekoppelde stekkertjes schuif je een stuk krimpkous van een centimeter of 4 en deze krimp je vervolgens strak om de aan elkaar aangesloten stekkertjes.

Op deze manier weet je zeker dat er geen vocht bij de elektronica kan komen. Omdat deze spanningsregelaar beter gekoeld is gaat hij langer mee dan het origineel en dat scheelt geld en sleutelen op de lange termijn. Mijn XT600E is er in ieder geval heel blij mee. [intlink id=”516″ type=”post”]De Yamaha Ténéré van het type 1VJ. [/intlink]

Vragen over het vervangen van de spanningsregelaar ? stel ze gerust hieronder.

Opmerkingen

comments