Yamaha XT600e verbeterde spanningsregelaar.

De Yamaha XT600e, oftewel de 3TB heeft nauwelijks technische problemen. Het enige probleem is misschien de spanningsregelaar van de motorfiets die te warm wordt en daardoor kapot kan gaan. Maar een beetje handige sleutelaar kan de spanningsregelaar van de XT600e makkelijk voor een betere vervangen. 

Een spanningsregelaar is nodig

Yamaha maakt al sinds 1975 vrij simpele eencilinder motorfietsen. Motorfietsen zoals de XT500 bijvoorbeeld. De XT500 heeft een eenvoudig motorblok met 2 kleppen, een enkele nokkenas en geen balansassen.

Dat maakt dat de 500 cc eencilinder niet de meest luxe motorfiets is die je je kan bedenken maar misschien wel de leukste om mee te rijden.

Er zit ook een minimale hoeveelheid elektronica in  de XT500. Hierdoor heeft de eencilinder nooit echt complexe storingen. De XT heeft echter wel een essentieel stuk elektronica nodig om de accu op spanning te kunnen houden.

Net als modernere en complexere motorfietsen is er een dynamo nodig om stroom op te wekken. Plus er is een apparaat nodig dat de spanning zo regelt dat het elektrische systeem kan blijven functioneren. Bij de latere XT600 werd het allemaal wat complexer.

 

Yamaha XT600e

2 XT500 motorfietsen op een treffen Zwitserland

De XT600 is betrouwbaar genoeg

De Yamaha XT 600 serie staat net als de XT500 bekend als betrouwbaar. Het motorblok van de Yamaha  XT600e  heeft goeie een reputatie vanwege zijn robuustheid en lange levensduur.

En natuurlijk is het lage olie verbruik ook een pluspunt. De XT600 start over het algemeen ook vrij gemakkelijk en heeft weinig onderhoud nodig.

Olie verversen doe je bijvoorbeeld een keer in de 10.000 km en kleppen stellen is een karweitje van niks met dit model.

Een groot voordeel van de XT modellenlijn van Yamaha is dat je er gemakkelijk aan kan sleutelen omdat je overal goed bij kan.

 

Yamaha XT600e

De XT600 in het terrein waar hij hoort

Een makkelijke eencilinder

Het enige lastige aan de Yamaha XT600e is wellicht het vervangen van de bougie. Dit komt doordat de voorste frame buis nog wel eens in de weg kan zitten.

Je kunt over het algemeen zeggen dat de XT600 van Yamaha tot een van de meest betrouwbare motorfietsen behoort.

Er is echter een probleempje met een onderdeel van de Yamaha XT600E en dat is dat spanningsregelaar te heet wordt.

Tot een bepaalde datum zijn alle XT600 modellen uitgerust met een lucht gekoelde spanningsregelaar maar dan zonder de benodigde koelribben. Bovendien zit de Spanningsregelaar op een plaats waar hij weinig koeling krijgt.

 

spanningsregelaar

De alternatieve spanningsregelaar anders aangesloten dan het origineel

 Oververhitting

Een spanningsregelaar zorgt ervoor dat de door de dynamo geleverde spanning wordt teruggebracht tot maximaal 14 volt zodat de accu wordt opgeladen zonder te worden opgeblazen.

Dit is nodig om de accu van de motorfiets op te laden en de verlichting te laten branden. De Spanningsregelaar wordt daardoor flink warm en om niet kapot te gaan moet hij zijn warmte kwijt kunnen.

Het omzetten van de spanning creëert nu eenmaal warmte en die warmte moet ergens naar toe kunnen.

De koelribben van de behuizing van de regelaar zorgt er voor dat de regelaar niet te warm wordt en daardoor kapot gaat.

Niet gekoelde regelaars

Op de latere modellen van de XT600E, door kenners ook wel 3TB genoemd werden echter goedkopere en niet gekoelde spanningregelaars gemonteerd.

Deze spanningsregelaars gaan regelmatig kapot omdat ze niet voldoende koeling krijgen. En dat is omdat ze op een plaats gemonteerd zijn die qua koeling ook niet gunstig is.

De slecht gekoelde spanningsregelaar en de plaatsing van het stukje elektronica zijn echter gemakkelijk aan te passen.

Om te beginnen is het zaak dat je aan een spanningsregelaar komt met koelribben.

 

spanningsregelaar vervangen

De dynamo wekt meer spanning op dan nodig en dat moet terug geregeld worden. 

Niet alles past direct

Als je een regelaar gevonden hebt dan ben je er nog niet. De stekker van de originele spanningsregelaar past niet altijd op de andere spanningsregelaar.

De beter gekoelde spanningsregelaar is niet origineel en dus moet je ook het een en ander aanpassen aan de bedrading.

Dit aanpassen kun je gemakkelijk doen met kabelstekkertjes. Kabelstekker  die op de polen passen van de originele stekker en op de polen van de niet originele spanningsregelaar.

Op die manier kan je de betere spanningsregelaar in je elektrische systeem passen.

Beter gekoelde spanningsregelaar

De beter gekoelde spanningsregelaar heeft dezelfde soort polen. hierdoor je ook daar de kabelstekkertjes kunt gebruiken.

Je kunt er ook voor kiezen de originele stekker los te knippen en de draden direct door te verbinden.

Let er wel op dat je de originele kleuren van de kabels die uit de dynamo komen aanhoudt.  Anders kun je bij latere werkzaamheden wel eens in de war raken.

Knip een vijf tal stukjes stroomdraad op maat strip de isolatie van de stukjes aan beide eindjes een stukje af.

Smeer vervolgens de uiteinde van de draden in met soldeervet en voorzie alle uiteindjes van een laagje soldeer.

 

Spanningsregelaar voor XT600E 3TB

De alternatieve spanningsregelaar op de XT600e gemonteerd.

Een beter gekoelde spanningsregelaar.

De soldeer is er voor bedoeld om te voorkomen dat de uiteinden gaan rafelen als je de stekkertjes er op vastknijpt.

Knijp de stekkertjes met een speciaal daarvoor geschikte tang vast op de van soldeer voorziene uiteinden van de stroomdraden en schuif stekkers op de juiste polen van de originele stekker.

Je zult echter merken dat de niet originele spanningsregelaar niet op de zelfde plaats op de motor gemonteerd kan worden als de originele.

Je kunt dit oplossen door een aluminium plaatje op maat te maken en dit te monteren op de bevestiging van de originele spanningsregelaar.

Het voordeel van een dergelijk plaatje is dat deze ook nog eens warmte afvoert waardoor de spanningsregelaar nog beter gekoeld is.

Spanningsregelaar beter koelen

Vervolgens monteer je de “nieuwe” spanningsregelaar op het aluminium plaatje en klaar is kees. De koeling is nu beter waardoor er minder kans op storingen is. Het scheelt in ieder geval een hoop werk aan doormeten van je spanningsregelaar. 

Om het geheel goed waterdicht te krijgen kun je de achterkant van de stekkertjes bij de draden dicht kitten met siliconenkit.

Over de aan elkaar gekoppelde stekkertjes schuif je een stuk krimpkous van een centimeter of 4 en deze krimp je vervolgens strak om de aan elkaar aangesloten stekkertjes.

Op deze manier weet je zeker dat er geen vocht bij de elektronica kan komen. Omdat deze spanningsregelaar beter gekoeld is gaat hij langer mee dan het origineel.

En dat scheelt geld en sleutelen op de lange termijn. Mijn XT600E is er in ieder geval heel blij mee. Vragen over het vervangen van de spanningsregelaar ? stel ze gerust hieronder.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.