Yamaha XT500 probleemloos starten

De Yamaha XT500 was de eerste grote eencilinder off the road die de Japanse motorfietsen fabrikant op de markt bracht. De Yamaha XT500 was technisch gezien een heel simpele motorfiets en juist daarom zeer betrouwbaar. Maar iedere motorfiets heeft zo zijn eigenaardigheden zo ook de XT500.

De Yamaha XT500 is een eigenzinnig typ.

Een Yamaha XT500 starten is een kunst op zich en wie zich zonder nadenken op de kickstarter van de 500 cc Yamaha stort kan dit met een dikke enkel betreuren. De XT500 is nu eenmaal een eigenzinnig typ.

Het eerste XT model van Yamaha, de XT500 had een motorblok met 2 kleppen en een enkele carburateur en geen balansassen.

XT500 was voorzien van een handbediende kleplichter en dat zorgde bij sommige mensen nogal eens voor frustraties vanwege het starten.

De grote eencilinder wordt door sommige berijders als een lastig te starten motorfiets gezien en kan zorgen voor een flink terugslag. Die terugslag krijg je overigens alleen als je iets fout doet met het starten.

Zoeken naar de juiste stand van de kickstarter

Het is zaak met behulp van de kickstarter het juiste moment op te zoeken voordat je de motor aan trapt.

Met het opzoeken van het juiste moment wordt bedoeld dat de zuiger tegen de compressie aan staat voordat je de definitieve trap geeft.

Bij de eerste modellen was het altijd een beetje zoeken naar de juiste stand van de kickstarter. Bij de latere modellen monteerde Yamaha een kijkglaasje aan de rechterkant van het blok op de klepdeksel.

Als de zuiger in de juiste stand staat kan je in het kijkglaasje een licht vlak zien wat aangeeft dat je de beslissende trap kan geven.

De Yamaha XT500 is een betrouwbare motorfiets

De Yamaha XT500 is een van de meest betrouwbare motorfietsen en dat komt mede door de eenvoud van het model.

Het luchtgekoelde eencilinder blok met twee kleppen en een enkele carburateur was nog niet voorzien van een elektronische ontsteking maar had gewoon contactpuntjes.

De Japanse eencilinder was vrijwel probleemloos en had als enig minpuntje eigenlijk de beperkte hoeveelheid benzine die je kon meenemen. De eencilinder heeft een benzine tank waar maximaal 8 liter in kan en dat zorgt voor een beperkte actieradius.

Een ander probleem is dat de Yamaha lastig te starten is als het motorblok flink warm is. De Yamaha XT500 uitzetten met een hete motor om hem na een minuut weer te moeten starten is voor de echte diehards.

Maar ook voor dat probleem werd door Yamaha een oplossing bedacht in de vorm van een klein hendeltje waarmee je de gasschuif net genoeg optilde om de XT500 te laten starten.

 De Yamaha XT500 is een eerlijke motorfiets

Normaal gesproken geef je zelf iets gas als je de motorfiets start met het risico dat je de gasschuif net iets teveel opent zodat de motor verzuipt.

Door het hendeltje in te drukken wordt de gasschuif vanzelf op de juiste stand gezet waardoor je de XT500 niet meer kan verzuipen.

Het bewuste hendeltje zit overigens op de carburateur zelf gemonteerd en is makkelijk te bedienen. Het knopje waarmee je de gasschuif iets open zet vind je aan de linkerkant onderop de carburateur.

Zorg ervoor dat de kickstarter in de juiste stand staat en druk dan het bewuste knopje in totdat je een klik voelt.

Bij het starten met gebruik van het warmstart knopje is het zaak dat je de gashendel niet aanraakt tijdens het starten.

Gebruik het warmstart knopje wijs.

Je kunt in plaats van je gashendel bijvoorbeeld je remhendel vasthouden om de motorfiets in balans te houden. Zodra je het gas even aanraakt gaat de warmstart klep namelijk dicht.

Dus let met het starten van de Yamaha XT500 op de stand van de kickstarter en gebruik bij het starten met een warme motor het warmstart knopje. Het voorkomt een hoop ergernissen.

 De XT500 is een eerlijke betrouwbare motorfiets die nog steeds veel liefhebbers kent. Als je het starten van de Yamaha XT500 eenmaal door hebt, heb je er een heerlijke motorfiets aan.

Kijk hier voor meer info over de Yamaha XT500

 

Opmerkingen

comments