Yamaha Tenere treffen Zwitserland

De  Yamaha Ténéré was jarig en dat werd grootst gevierd met een treffen in Zwitserland. Op het treffen waren zowel nieuwe Ténéré’s als modellen die al 30 jaar mee reden. Op het treffen waren ook dakar helden aanwezig om de verjaardag van de jarige Yamaha mee te vieren.

De Yamaha Tenere was jarig

In augustus werd in Zwitserland het 30 jarige bestaan van de Tenere gevierd met een groot Tenere treffen.

Een verslag met een terugblik. In 1983 kwam Yamaha met een nieuw type motorfiets op de markt.

Een type dat op zich gewaagd was omdat de motorfiets rechtstreeks van de Rally Paris Dakar was afgeleid. Het was de Yamaha Tenere die vernoemd werd naar het gevaarlijke stuk woestijn in de Sahara.

De naam Tenere was rechtstreeks afgeleid van de Ténéré woestijn waar de Paris Dakar deelnemers meerdere keren doorheen gingen.

Yamaha Tenere

De eerste Tenere was klaar voor wereldreizen

In 1983 kwam de eerste Tenere op de markt

Toen in 1983 de Yamaha Ténéré voor het eerst op de markt kwam was de Paris Dakar rally nog niet zo bekend en zeker niet zo populair als nu.

En de naam van de Ténéré woestijn was al helemaal niet bekend in die tijd.

Maar toch besloot Yamaha zijn nieuwe telg de naam van de beruchte Ténéré woestijn mee te geven.

De motorfiets zelf was gebaseerd op de Yamaha XT600 van Yamaha. De Tenere had echter een grotere benzine tank van 28 liter.

Het Rally model van Yamaha had ook betere vering dan de gewone XT600.

Yamaha Tenere

De Yamaha op eenzame hoogte

Een van de Paris Dakar afgeleide motorfiets

Het was duidelijk een rally model. De Yamaha Ténéré werd een succes. Veel motorrijders zagen het voordeel van de 28 liter grote benzine tank wel.

Maar ook de verbeterde vering en rally look spraken veel motorrijders aan.

Veel motor liefhebbers hadden voorkeur voor de lichte en relatief simpele off the road motorfietsen voor het maken van lange reizen.

De meeste motorrijders die een lange motorreis wilde maken kozen voor de Yamaha XT500.

Een simpele eencilinder

Deze simpele eencilinder was zeer populair onder wereldreizigers of globetrotters vanwege zijn eenvoud en betrouwbaarheid.

De Yamaha XT500 had een aantal nadelen. De kleine benzinetank en korter stereo vering maakte de eencilinder minder comfortabel.

Globetrotters, ook wel motortrotters genoemd knutselde wat af. om de Yamaha XT500 klaar te maken voor de grote reizen die ze van plan waren te maken.

Een van de belangrijkste zaken die aan de 500cc Yamaha veranderd werd was de benzinetank.

Een benzinetank van 8 liter was namelijk niet voldoende voor het reizen.

Reizigers gingen vaak door onherbergzame gebieden. Met de komst van de Yamaha XT600 Ténéré was dat probleem zo goed als opgelost gezien de grote benzine tank.

Zelf ontwikkeld zijspan met super Tenere

De grote eencilinder werd zeer populair

De Ténéré werd in korte tijd zo populair dat er zelfs over de hele wereld clubs van werden opgericht.

Ook in Nederland werd, in 1987, een Ténéré club opgericht die anno 2017 nog steeds bestaat.

De club , Dutch Ténéré Association of DTA, heeft een flink aantal liefhebbers in zijn ledenbestand. De DTA organiseert een jaarlijks terugkomend treffen.

Toen Yamaha stopte met de productie van de XT600 Ténéré ging er een schok door de clubs van liefhebbers van het model.

Paris Dakar

De XT500 maakte furore in de Paris dakar

De DTA werd meer een all road club

Het aantal leden van de DTA nam zienderogen af en alleen de echte liefhebbers bleven over en vertroetelde hun oude machines.

De Ténéré treffens in de verschillende landen werden steeds zeldzamer en het aantal leden van de Nederlandse Ténéré club nam af.

De DTA besloot daarom op zeker moment om ook andere merken binnen de club toe te laten. Zolang het maar leden waren met off of all road motorfiets.

Dit toelaten van “anders gezinden” maakte dat de DTA langzaam maar zeker een all road club werd.

Totdat er in 2004 een nieuw XT model van Yamaha van de band rolde en dat was de XT660R met later de XT660X.

Het duurde nog 4 jaar voordat de roep van de Ténéré liefhebbers beantwoord werd met een geheel nieuw ontwikkeld type van de Yamaha Ténéré.

De Yamaha super Ténéré uit de Paris Dakar.

 Ténéré treffen in Zwitserland

De nieuwe Ténéré kreeg een 660cc motorblok, is voorzien van injectie en heeft een veel stijver frame dan zijn voorganger.

Met de komst van de nieuwe Ténéré leefde de DTA en clubs van andere landen ook weer verder op.

Er werden weer overal treffens en andere evenementen georganiseerd. En zo werd er dit jaar in het weekend van 22 tot 25 augustus het internationale Ténéré treffen in Zwitserland georganiseerd.

Het treffen terrein bij het plaatsje Bonaduz, vlakbij het ministaatje Liechtenstein bood genoeg ruimte voor enkele honderden motorfietsen. Op het treffen terrein stonden Yamaha Ténéré’s van iedere bouwjaar.

Zo waren er veel exemplaren te zien die uit de begin jaren van het model stamde maar ook veel nieuwe modellen.

Ook veel zogenaamde super Ténéré’s, van verschillende bouwjaren sierde het terrein.

De opkomst was behoorlijk en internationaal want er waren kentekens uit Italië, Groot Brittannië, Duitsland, Denemarken etc.

Franco pico

Helden uit de Rally Paris Dakar

Een kleine vertegenwoordiging uit Nederland.

Nederland ontbrak natuurlijk ook niet want een kleine vertegenwoordiging van de Dutch Ténéré Association was eveneens aanwezig.

Het werd vooral een weekend van motorfietsen kijken en dan vooral de bijzondere exemplaren want er werd duidelijk veel gesleuteld door de liefhebbers van de Ténéré.

De organisatie van het treffen had ook een klein museum in gericht . in dit museum stonden Tenere’s  opgesteld die aan de rally Paris Dakar hadden mee gedaan.

Er wachtte de treffen bezoekers nog een grote verassing.  Twee oude Paris Dakar helden kwamen de treffen gangers trakteren op een bezoek.

Franco Picco, die de Paris Dakar rally naar mijn weten nooit won maar wel altijd hoog eindigde kwam op een rally motorfiets aanrijden.

Ook Paris Dakar legende Carlos Mas kwam nog even een kijkje nemen op het treffen en liet zich graag fotograferen.

Het Ténéré treffen duurde 3 dagen en was zeker de moeite waard maar waar het meer om ging was dat de Ténéré nu echt weer leven was gewekt.

De Yamaha Ténéré blijkt weer even populair als 25 jaar geleden dat blijkt uit de vele treffens die overal weer plaatsvinden.

Opmerkingen

comments