Yamaha moest met een antwoord komen gezien alle kritiek op laatste XT600 Ténéré. Het type 1VJ werd door veel liefhebbers van de zware offroad motor als niet betrouwbaar gezien. Er moest een antwoord komen van Yamaha en die kwam in vorm van een geheel vernieuwd versie van de Yamaha Ténéré.
Deel 1: De XT500 als eerste echte off the road motorfiets
De offroad motorfiets
De opvolger van de oer XT was duidelijk minder succesvol dan het eerste type, de 34L. Er speelde allerlei problemen rondom de nieuwe telg van Yamaha en dat ging ten koste van de goeie naam van de eencilinder.
De betrouwbaarheid van de motor stond ter discussie door de verschillende problemen die speelde bij het laatste model van de Yamaha Ténéré. Dat ging de Japanse fabriek klanten kosten.
Er moest een antwoord komen op het enigszins mislukte XT600 Ténéré 1VJ project. Een antwoord waar de concurrentie zich in kon vastbijten.
Want de concurrentie lag op de loer. Suzuki, Honda en Kawasaki lagen op de loer. Vooral Suzuki kwam gevaarlijk dichtbij want de DR650 Djebel en zijn grote broer de DR Big bleken uitstekende motorfietsen die zeer betrouwbaar waren.
De 34L op een Duits Tenere treffen in Worms
De Yamaha Ténéré had concurrentie
Ook BMW timmerde hard aan de onverharde weg met zijn GS modellen. De BMW had zijn eerste 800 cc boxer al geïntroduceerd en de 1000 cc versie stond al klaar.
En dan waren er ook merken als Cagiva, Moto Guzzi en Triumph die zich steeds meer op de off en allroad markt gingen werpen. De tijd dat Yamaha met de XT500 op eenzame hoogte stond leek voorbij te zijn.
De nieuwe Yamaha moest er een zijn zonder kinderziektes. Geen lekkende koppakkingen. Geen overmatige slijtage bij zwaar gebruik of gebrek aan koelende rijwind.
Nee, met de nieuwe XT moest Yamaha weer een legende in het terrein zetten. Een onverwoestbaar model dat gemaakt was voor wereldreizen en de zwaarste rally’s.
Een open gewerkt motorblok van de 3AJ, de opvolger van de 1VJ
Een betrouwbare offroad motorfiets
Yamaha kwam al snel met een antwoord. In 1988 komt Yamaha met een antwoord op het laatste type Ténéré. De Yamaha Ténéré met de aanduiding 1VJ wordt vervangen door een geheel vernieuwd model.
De nieuwe offroad motorfiets van Yamaha heeft o.a. een klein kuipje dat voldoende bescherming geeft tegen de rijwind en mist de kickstarter, die de 1VJ nog wel had.
In de kuip is een dubbele koplamp gemonteerd voor de nodige verlichting terwijl er onder de tank een flinke oliekoeler is geplaatst. De benzine tank heeft een inhoud van 23 liter en hangt minder ver over het motorblok.
Het nieuwe model van de tank maakt dat de cilinderkop meer koeling krijgt. Het probleem van de over verhitting van de cilinderkop lijkt hiermee tot het verleden te horen.
De Yamaha Ténéré model 3 AJ in actie op een treffen van de DTA
Koeling voor de cilinderkop
De verbranding vind natuurlijk plaats in de cilinderkop van een motorvoertuig en dus wordt die het heetste.
Doordat de tank van het eerdere model ver over het motorblok heen hing kon er minder koele lucht langs de kop circuleren. Dit zorgde voor koelingsproblemen bij de 1VJ.
Daar kwam ook nog bij dat het luchtfilter van de 1VJ onder de tank zat waardoor het warme lucht naar binnen gezogen werd.
Het type 1VJ van de XT600 Ténéré had nog wat andere problemen. Zo bleek het schroefdraad in de draad in het carter en in de cilinder te kort te zijn getapt.
Door dit te kort getapte draad kon de cilinder en de cilinderkop niet met de juiste vereiste kracht worden aangedraaid. De gevolgen hiervan waren uitgeblazen kop en voetpakkingen.
De 1VJ in het blauw en wit op een treffen van de Dutch Ténéré Association
Het blijft een offroad motorfiets
Vooral dit laatste is een hele verbetering gezien de oververhitting problemen van de eerdere 1VJ. Want de eencilinder is en blijft een offroad motorfiets. En met off road rijden kan een motor flink heet worden.
Het achterwiel is net als het voorwiel voorzien van een schijfrem voor de nodige vertraging. Dit in tegenstelling tot alle modellen van de XT600 Ténéré ervoor die achter nog trommelremmen hadden.
Motorisch is de Yamaha Ténéré niet veel anders dan zijn voorgangers, het is nog steeds een 600cc 1 cilinder viertakt motorfiets met 4 kleppen en een dubbele carburateur.
Het nieuwe model wordt wel 10 kg zwaarder dan de 1VJ. Deze toename van het gewicht komt waarschijnlijk door het kuipje en de het daarbij behouden de subframe.
De Ténéré was een pure offroad motorfiets, hier de 1VJ in actie
De nieuwe XT600 Ténéré wordt goed ontvangen
Het luchtfilter zit net als bij het model 1VJ onder de benzinetank van 23 liter inhoud. Het nieuwe model van het inmiddels befaamde type slaat aan.
De Ténéré wordt onder de liefhebbers goed ontvangen en blijkt ook zeer betrouwbaar.
Er komt voor Zwitserse Ténéré liefhebbers een speciaal model op de markt. Zwitserland stelt dan nog strengere milieu eisen aan motorvoertuigen en daar moet de Ténéré op aangepast worden.
Bovendien ligt Zwitserland op een grotere hoogte dan de rest van Europa waardoor de carburatie moet worden aangepast.
De Zwitserse Ténéré wordt bovendien uitgerust met een grotere oliekoeler dan de overige 3AJ modellen en een enkele rechthoekige koplamp.
Een verzameling Tenere’s op een treffen in Nederland
Concurrentieslag rondom de offroad motorfiets
Yamaha heeft met het op de markt brengen van de 3AJ de reputatie van de Ténéré gered maar het model is nog lang niet uit ontwikkeld.
In de jaren 80 en 90 woedt er een ware concurrentieslag rondom de grote off the road motoren die gevoed wordt door de Paris Dakar rally.
Vrijwel alle grote motormerken mengen zich in de steeds feller wordende concurrentiestrijd rondom het off the road segment.
Bijna alle motormerken spelen in op het Paris Dakar gevoel en allemaal komen ze met een eigen offroad motorfiets uit.
Yamaha zal, om met de concurrentie mee te kunnen doen, de Ténéré verder door moeten ontwikkelen om niet achter te blijven bij de rest.
Het antwoord van de Japanse fabrikant laat niet lang op zich wachten met alweer een nieuw model en dat wordt de volgende offroad motorfiets van de Yamaha xt660z Tenere .