7: Yamaha’s nieuwe offroad motor

Yamaha moest met een antwoord komen gezien alle kritiek op laatste  XT600 Ténéré. Het type 1VJ werd door veel liefhebbers van de zware offroad motor als niet betrouwbaar gezien. Er moest een antwoord komen van Yamaha en die kwam in vorm van een geheel vernieuwd versie van de Yamaha Ténéré.

Deel 1: [intlink id=”143″ type=”post”]De XT500 als eerste echte off the road motorfiets[/intlink]

De XT600 Ténéré heeft als type aanduiding 3aj

Yamaha kwam al snel met een antwoord. In 1988 komt Yamaha met een antwoord op het laatste type Ténéré. De Yamaha Ténéré met de aanduiding 1VJ wordt vervangen door een geheel vernieuwd model.

De nieuwe offroad motor van Yamaha heeft o.a. een klein kuipje dat voldoende bescherming geeft tegen de rijwind en mist de kickstarter, die de 1VJ nog wel had.

In de kuip is een dubbele koplamp gemonteerd voor de nodige verlichting terwijl er onder de tank een flinke oliekoeler is geplaatst.

Het blijft een offroad motor

Vooral dit laatste is een hele verbetering gezien de oververhittingsproblemen van de eerdere 1VJ. Want de eencilinder is en blijft een offroad motor en met off road rijden kan een motor flink heet worden.

Het achterwiel is net als het voorwiel voorzien van een schijfrem voor de nodige vertraging. Dit in tegenstelling tot alle modellen Ténéré ervoor die achter nog trommelremmen hadden.

Motorisch is de Yamaha Ténéré niet veel anders dan zijn voorgangers, het is nog steeds een 600cc 1 cilinder viertakt motorfiets met 4 kleppen en een dubbele carburateur.

De Zwitserse XT600 Ténéré wordt iets aangepast.

Het luchtfilter zit net als bij het model 1VJ onder de benzinetank van 23 liter inhoud. Het nieuwe model van het inmiddels befaamde type slaat aan, de Ténéré wordt onder de liefhebbers goed ontvangen en blijkt ook zeer betrouwbaar.

Er komt voor Zwitserse Ténéré liefhebbers een speciaal model op de markt. Zwitserland stelt dan nog strengere eisen aan motorvoertuigen en daar moet de Ténéré op aangepast worden.

Bovendien ligt Zwitserland op een grotere hoogte dan de rest van Europa waardoor de carburatie moet worden aangepast. De Zwitserse Ténéré wordt bovendien uitgerust met een grotere oliekoeler dan de overige 3AJ modellen en een enkele rechthoekige koplamp.

Concurrentieslag rondom offroad motoren.

Yamaha heeft met het op de markt brengen van de 3AJ de reputatie van de Ténéré gered maar het model is nog lang niet uit ontwikkeld. In de jaren 80 en 90 woedt er een ware concurrentieslag rondom de grote off the road motoren die gevoed wordt door de [intlink id=”1501″ type=”post”]Paris Dakar rally.[/intlink]

Vrijwel alle grote motormerken mengen zich in de steeds feller wordende concurrentiestrijd rondom het off the road segment. Bijna alle motormerken spelen in op het Paris Dakar gevoel en allemaal komen ze met een eigen offroad motor uit.

Yamaha zal, om met de concurrentie mee te kunnen doen, de Ténéré verder door moeten ontwikkelen om niet achter te blijven bij de rest. Het antwoord van de Japanse fabrikant laat niet lang op zich wachten met alweer een nieuw model en dat wordt de Yamaha Tenere 660.

Opmerkingen

comments