Yamaha motorfietsen en het gemis van nieuwe modellen

Een twee drie of vier cilinders,  als het over motorfietsen gaat is er van alles te melden en te vertellen. Merken als Honda of BMW doen hun uiterste best om een verscheidenheid aan modellen op de markt te brengen voor de consument. De consument wil graag een brede keuze hebben en in de motorwereld is die keuze er absoluut maar niet onbeperkt.


Honda zet grote stappen

Honda behoort tot de meest bekende merken in de motorfietsen markt. De Honda’s toergigant, de Goldwing is misschien wel de meest bekende motorfiets in het toer segment.

De 1800 cc flat six motorfiets is al sinds de jaren 70 het vlaggeschip van Honda en niet onterecht.

De zware toermotor is uitstekend geschikt voor het rijden van lange afstanden, snelweg of niet de GL1800 kan het makkelijk aan.

Een van de grote concurrenten van Honda is BMW, zowel kwalitatief als kwantitatief zijn de beide fabrikanten aan elkaar gewaagd.

 

Honda

De Africa Twin behoort tot de toppers in de allroad sector

Honda en de zware toergiganten

Zowel Honda als BMW hebben een grote verscheidenheid aan modellen waardoor er voor de consument voldoende keuze is.

Waar Honda zijn GL1800 heeft, heeft BMW zijn K1600 GT en de R 1250 RT BMW heeft natuurlijk een aantal variaties op zijn adventure modellen zoals de R1250 GS en de 850 en 750 GS.

Keuze genoeg voor de liefhebbers van het Duitse merk en dat geld ook voor Honda. De Africa Twin de NC750X en het kleinere broertje de CB500X. Zie hier de honda africa twin specs.

Voor de liefhebbers van de wegmotorfiets is er de CB1000R en het kleinere broertje de CB650R. Kortom er is keuze genoeg bij zowel BMW als bij Honda.

 

Honda

De NC750X is voor een prima alternatief

Genoeg keuze bij Ducati

Ook bij Ducati heeft de consument genoeg keuze als het om motorfietsen gaat.

Denk aan de Ducati monster, de hypermotard en de Multistrada. Stuk voor stuk interessante motorfietsen voor iedereen en vooral keuze genoeg.

Bijna ieder zichzelf respecterend motormerk heeft genoeg keuzes voor de consument.

In veel gevallen gaat het over variaties op een thema zoals bij de BMW. Zo wordt het 1250 cc boxerblok gebruikt in diverse modellen zoals de GS en RT.

Er is een merk dat zo langzamerhand gaat achterlopen bij zijn concurrentie en dat is Yamaha. Bij het merk van de stemvorken verdwijnen op het moment veel modellen en er komt niet veel voor terug.

 

De Yamaha Tenere 700 is prima maar net niet genoeg

Wanneer komt Yamaha met iets nieuws ?

De XT1200Z super Ténéré is sinds kort uit het programma waardoor het aanbod van adventure motorfietsen minder is.

De FJR 1300 staat op het te verdwijnen net als de MT10. Op het moment zijn de MT07 en de MT09 de voornaamste drijfveren van het Japanse bedrijf.

Het is de vraag of en wanneer Yamaha motorfietsen met iets nieuws komt. Om het gat met de zwaardere Allroad motorfietsen zou een Ténéré 900 tot de mogelijkheden behoren maar dat zijn tot nu toe alleen maar geruchten.

De enige stevige Allroad motorfiets die Yamaha nu in zijn programma heeft is de Ténéré 700 in de gewone versie en de rally versie en de hoop is dat daar nog een travel versie bij komt.

 

Yamaha

De Tenere was een flink succes

Kommer en kwel bij Yamaha motorfietsen

De hoop is ook dat er bij een nieuw model van Yamaha geen eindeloos lange introductie komt met constante geruchten stromen zoals bij de T7.

Om een voorbeeld te noemen, Honda sprak over de Africa Twin en hop hij stond er.

Op het gebied van de zwaardere toermotorfietsen is het ook kommer en kwel bij Yamaha. De FJR1300 gaat uit het programma, net als de MT10.

De Star Venture is zware 1850 cc tweecilinder, die gemaakt is om te concurreren met Harley Davidson blijft zoals het er nu naar uitziet alleen beschikbaar voor de Amerikaanse markt.

 

Tracer 900

De Tracer 900 is zeker een succesnummer maar er zijn niet genoeg succesnummers

Er verdwijnt te veel bij Yamaha

En dat is een groot gemis want met het verdwijnen van de FJR1300 mist het Japanse merk een grote toermachine.

Zoals het er nu naar uitziet verdwijnt de MT10 uit het Yamaha programma terwijl de R1 blijft.

De R6 blijft zoals het er nu naar uitziet en er komt als de berichten kloppen een R7 bij met het motorblok van de MT07.

Maar ondanks de komst van een sportievere motorfiets op basis van het MT07 blok en een eventuele travel editie van de Ténéré 700 blijft de echte vernieuwing uit bij Yamaha en dat is jammer.

 

Yamaha

De MT10 is een indrukwekkende machine maar hij gaat verdwijnen

Gaat Yamaha klanten kwijtraken ?

Jammer omdat het merk van de stemvorken hierdoor toch zijn trouwe klanten kan gaan kwijtraken.

Ikzelf kies over een tijdje voor de Africa Twin, puur omdat Yamaha niets meer heeft in de zware Allroad sector en dat is jammer.

Tijd voor vernieuwing bij Yamaha tijd voor meer modellen anders kan mijn tot nu toe favoriete merk de grip op de markt wel eens kwijt raken.

Wil Yamaha grip houden op de motormarkt dan is het zaak om met meerdere nieuwe modellen te komen. De huidige Yamaha motoren modellen selectie is simpelweg te karig maar dat is mijn mening.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.