Yamaha motorfietsen komt met een geheel nieuwe Tenere

Iedere fan van de grote eencilinders pinkte wel een traan weg toen Yamaha aankondigde te gaan stoppen met zijn eencilinders. De aloude en beroemde XT500 en later de XT600 paste niet meer in het idee dat de Japanse fabriek had van motorfietsen. Niet dat eencilinders verouderd waren, integendeel. Steeds meer motorfiets fabrikanten ontdekte de de potentie van de eencilinder. 

Yamaha motorfietsen en de XT

Met het verdwijnen van de XT600 en de 500 leek Yamaha motorfietsen het hoofdstuk van de populaire eencilinder afgesloten te hebben.

De liefhebbers van de stamper, zoals eencilinders ook wel werden genoemd waren teleurgesteld maar er was nieuws. Yamaha motorfietsen had iets nieuws op stapel staan.

De geruchten deden al volop de ronde over een nieuwe eencilinder die er aan zat te komen van 660 cc. Het was overigens niet de eerste 660cc eencilinder die Yamaha op de markt had gebracht.

Begin jaren 90 had Yamaha motorfietsen natuurlijk al een 660 op de markt gebracht en dat was niet zonder succes. De 660cc eenpitter was voorzien van een dubbele carburateur en had vijf kleppen en stond bekend als zeer betrouwbaar.

 

Yamaha motorfietsen

Een ietwat aangepaste XT500. De schijfrem en tank zijn niet origineel, de XT500 had een 8 liter tank en trommelremmen.

De XT660Z Tenere voldoet niet meer

Uiteindelijk was ook de XT660Z Tenere verouderd en moeste de fabriek van de stemvorken een andere koers gaan varen. De oude eencilinders moesten plaats maken voor iets nieuws.

De indertijd succesvolle 660 met vijf kleppen en dubbele carburateur pasten niet meer bij de modernere motorfietsen. De fabriek met de stemvorken moest met wat nieuws komen om bij te blijven.

In 2004 kwam het nieuws, Yamaha motor Japan kwam met een geheel vernieuwde 660cc eencilinder. De nieuwe 660 had weer vier kleppen voor de noodzakelijk ademhaling en was voorzien van injectie.

Door de toepassing van injectie kon de grote eencilinder weer met 4 kleppen ademen en was dat probleem opgelost. De temperatuur wordt bij de 660 door vloeistof onder controle gehouden.

 

Yamaha motorfietsen

De techniek van de 600cc Tenere was lekker simpel

De Yamaha XT660Z Ténéré

Niet veel later volgde de volgende verrassing van Yamaha in de vorm van een nieuw model Ténéré. De eerste Ténéré stamt uit 1983 en in de loop der jaren evolueerde het model tot een vloeistof gekoelde 660cc zware eencilinder.

Midden jaren 90 van de vorige eeuw stopte de Japanse fabriek met de productie van de Ténéré. In 2008 kwam er echter met een geheel nieuwe Yamaha Tenere met het zelfde motorblok als de XT660r.

De Ténéré was nieuw leven ingeblazen, tot groot genoegen van de vele fans van het model. Kort na de introductie gingen deden de geruchten de ronde van een nieuwe Super Tenere.

Het eerste model Super Tenere heeft een 750cc zware twee cilinder als krachtbron met een ketting als eindaandrijving.

 

XT660 Tenere

De XT660 Tenere met kofferset is een prima vervanger voor de oude 660

De Super Ténéré wordt gewoon super genoemd

Het blok is watergekoeld en leverde meer dan 70 pk, voor een tweecilinder was dat zeker niet verkeerd. De nieuwe Super Tenere  , onder fans van het model kortweg super genoemd, is een 1200 cc zware tweecilinder motorfiets met cardan.

De tweecilinder deed niet onder voor de 1200cc zware BMW GS en werd dan ook terecht de BMW killer genoemd. Maar BMW had naast zijn 1200 en 650cc all road modellen nog een troef in handen en dat is de BMW f800gs.

De f800gs is een 800cc tweecilinder met maar liefst 85 pk en uitstekende rijeigenschappen voor zowel on als off the road.

De Japanse fabrikant heeft dan weliswaar zijn 1200gs killer op de markt gezet maar op de f800gs heeft Yamaha motorfietsen nog geen antwoord gegeven maar dat duurt niet lang meer.

 

Yamaha motorfietsen

De super Tenere als BMW killer

Maar aan alles komt een eind en zo ook aan het 660cc eencilinder motorblok uit Japan. Het populaire eencilinder blok van Yamaha kwam niet meer door de strenger wordende Europese milieueisen en had zijn beste tijd gehad.

Alle modellen die met dit motorblok waren uitgerust werden uit productie gehaald. Er moest iets nieuws komen waar Yamaha motorfietsen weer jaren mee vooruit kon.

In de wereld van de motor anthousiasten gingen al lange tijd allerlei geruchten rond over een nieuw model Tenere. Niemand had echter ook maar een idee hoe die eventuele nieuwe Tenere er uit moest gaan zien.

Bij Yamaha motorfietsen bleef het traditie getrouw doodstil over eventuele vervangers van de Tenere. Dat er iets nieuws ging komen dat stond vast want de Tenere was een te populair model om zomaar te laten verdwijnen.

 

BMW GS1200

De BMW 1200 GS is een geduchte concurrent voor Yamaha

De XT660Z Tenere voldoet niet meer

Maar waar moet de nieuwe Tenere eigenlijk aan voldoen. Om te beginnen is het zaak dat de nieuwe Yamaha voldoet aan de Europese milieu eisen.

Want ook voor motorfietsen geldt dat er minder vervuilende stoffen uitgestoten mogen worden. Het motorblok van de XT660 voldeed niet aan de nieuwe Europese milieueisen en dus moest Yamaha motorfietsen met iets nieuws komen.

En dat nieuws kwam er in de vorm van een geheel nieuwe 2 cilinder Tenere. De nieuwe Tenere die zoals nu bekend is Tenere700 gaat heten krijgt het motorblok van de Tracer 700.

Een tweecilinder 700cc motorblok dat rond de 75 pk gaat leveren. En dat is goed nieuws voor de liefhebbers van de Adventure motorfietsen. Voor de liefhebbers uitstekend nieuws natuurlijk want de legendarische Tenere blijft dus bestaan.

 

Yamaha motorfietsen

De T7 in concept fase maakte al indruk

Met de T700 word de legende voortgezet

Er zijn nog maar weinig specificaties bekend van de nieuwe Yamaha Tenere maar wat we wel weten klinkt lekker.

De specificaties van het  motorblok van de T7 liegen er niet om. Het tweecilinder motorblok van de MT07 heeft bijna 75 pk bij 9000 toeren p/min en levert een koppel van maar liefst 68 nm.

De MT07 weegt rijklaar slechts 182 kilo en dat is al minder kilo’s dat de XT660Z Tenere die vanaf 2008 in productie is. Het is natuurlijk niet bekend wat de Tenere 700 gaat wegen maar de vooruitzichten zijn goed.

Het benzine verbruik Van de MT07 is volgens Yamaha motorfietsen niet meer dan 4,3 liter per 100 kilometer en dat is een lekkere een op 23,5. En dan weten we dat dit bij stevig gebruik is want daar kan je wel op rekenen bij Yamaha.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.