Toen Yamaha in 2000 stopte met de productie van de grote eencilinder ,XT, sloeg het hart van menig motorfiets liefhebber een slag over. Het zo befaamde model wat meer dan 30 jaar door zoveel motorfietsliefhebbers werd geroemd was dood. Althans dat dachten de meesten.
Deel 1: De XT500 was het begin
De nieuwe telg van Yamaha
De Ténéré, die rechtstreeks van de beroemde Dakar rally afstamde was uit productie gehaald. Net als de Super Tenere.
Maar nu de Japanners helemaal leken te stoppen met de productie van de grote eencilinder leek de motorwereld in rouw te zijn.
Het duurde 4 jaar voor de liefhebbers van grote eencilinders getrakteerd werden op goed nieuws.
De Japanse fabrikant zou, na de Yamaha XT600, met een nieuwe eencilinder op de markt komen.
Geruchten over de nieuwe XT
De geruchten gingen dat het om een 660cc zware eencilinder zou gaan maar details ontbraken nog.
De 660cc eencilinder was al een bekende van Yamaha. Midden jaren 90 was Yamaha immers al met een 660cc eencilinder op de markt gekomen.
Het was dus geen echt nieuws van Yamaha maar de liefhebbers waren wel vol verwachting.
Dat de nieuwe telg van Yamaha technisch heel anders in elkaar zou zitten was wel de verwachting.
De XT660R was een compleet nieuwe motorfiets
De nieuwe XT werd anders van mengsel voorzien.
Yamaha moest, net als alle motorfiets en auto fabrikanten, rekening houden met strengere emissie eisen. Europa stelden die eisen aan alle nieuw in te voeren voertuigen.
Deze strenge emissie eisen maakte dat het produceren van een eencilinder motorfiets ingewikkelder was geworden. De verbranding moest geoptimaliseerd worden.
Bij de eerdere 660cc modellen van het Japanse motormerk bleek het vullen van de cilinder een probleem. Injectie was een manier om dit probleem op te lossen.
Dubbele carburateur of injectie
De uitstoot van schadelijk uitlaatgassen moest verminderd worden. Om dit voor elkaar te krijgen was een andere aanpak nodig.
De dubbele carburateur die de Japanse fabrikant op zijn eencilinders monteerde was in ieder geval niet voldoende.
De uitstoot moest gaan voldoen aan de nieuwe normen en dat haalde de XT niet. De oplossing was injectie.
Met injectie in combinatie met een katalysator konden de schadelijk uitlaatgassen onder controle komen.
De XT600e was de laatste XT600 die uit de fabriek kwam
Nikasil in een XT
De strengere geworden milieu eisen maakte dat motorfietsen fabrikant uit Azië met de oude XT modellen moesten stoppen en met een heel nieuw concept moest komen.
In 2004 was het dan zover, de motorfietsen fabrikant Azie kwam met de XT660R op de markt. Een 660cc zware eencilinder met vier kleppen en brandstof injectie.
Later bracht de muziek instrumenten fabriek nog de XT660X op de markt. De XT660X is gebaseerd op de supermotard modellen.
De Supermotard
De supermotard is ontstaan doordat jonge mensen zonder geld toch met motoren wilde race.
Jongeren gingen hun cross motorfiets ombouwen tot een motorfiets waarmee ze zowel op de weg als in het terrein konden racen.
Het was ooit het lo-budget racen voor mensen die geen race licentie hadden.
Het was de mogelijkheid voor jonge mensen met weinig geld om kennis te maken met de racerij.
De supermotard werd in kort tijd beroemd en het model werd snel overgenomen door de verschillende motorfiets fabrikanten.
Aluminium versus staal
De nieuwe XT modellen waren voorzien van een aluminium cilinder met een coating van Nikasil.
De oudere XT modellen waren allemaal voorzien van een stalen cilinder wat ongunstig was voor het gewicht en levensduur.
Door toepassen van een aluminium cilinder met daarop een speciale coating kon Yamaha flink gewicht besparen.
De aluminium cilinder zorgde ook nog eens voor een betere warmte afvoer.
De harde ceramische laag, ook wel Nikasil genoemd, wordt voor het eerst in de eencilinders van Yamaha toegepast.
Een motorfiets met uitstekende off the road kwaliteiten
Een nieuw ontworpen motorblok
De harde laag waarmee de cilinderwand van de nieuwe XT is bekleed zorgt ervoor dat de levensduur van de grote eencilinder flink verlengt wordt.
Tevens zorgt de ceramische laag voor een stiller motorblok en voor een beter gas afdichting tussen zuiger en cilinderwand.
Het motorblok van de XT660R is een totaal nieuw ontwerp van de Japanse fabrikant. In tegenstelling tot de oude 5 klep-kop voorzien van 4 kleppen.
Aangezien de nieuwe 660 voorzien is van brandstof injectie is de vijfde klep niet meer nodig om de motorfiets goed te laten ademen.
Een eencilinder met injectie
De injectie en de veel lichtere rotor voor de dynamo maken dat de motor een zeer snelle gasreactie heeft waardoor de 660cc zware stamper zeer sportief rijden mogelijk maakt.
Maar niet alleen het motorblok is geheel vernieuwd, de vering en vooral het frame van de eencilinder hebben flinke wijzingen ondergaan.
Het frame, staal dubbel diamant vorm, is veel stijver dan het oude ,semi dubbele wiegframe, van de oude 600.
De XT660r zoals de nieuwe eencilinder van Yamaha officieel heet wordt in eerste instantie met gemengde gevoelens ontvangen.
De XT660r zoals hij in 2004 voor het eerst op de markt kwam
Yamaha’s alleskunner
Maar uiteindelijk wordt de nieuwe Yamaha telg geroemd om zijn on en off road capaciteiten.
De XT660R wordt in een Yamaha XT 660 review al snel genoemd als ” best lightweight touring motorcycle”
De XT660r wordt gezien als een absolute alleskunner. De nieuwe XT is inderdaad een zeer betrouwbare alleskunner die zich overal thuis voelt.
De XT660r is een geheel nieuw ontwerp met veel verbeteringen waarmee de Japanse motorfietsen fabrikant een geheel nieuwe weg in slaan.