Yamaha en Suzuki hadden ook hun klassiekers

Kawasaki en Honda waren natuurlijk niet de enige die naam maakten in de motorfietsen industrie. Er waren nog talloze andere Japanse merken die korter of langer deel uitmaakte van de Japanse motorfietsen industrie. Merken zoals Auto-bit Center Motor, Fuji Kikai en nog veel meer namen die allang niet meer bestaan. Yamaha en Suzuki zijn natuurlijk naast Honda en Kawasaki de meest bekende merken.

Tweetakt motorfietsen

In 1951 bouwde Suzuki zijn eerste motorfiets. De motorfiets in kwestie was eigenlijk een fiets met hulpmotor. De cilinderinhoud van de tweetakt motorfiets was 36cc.

In 1969 kwam Suzuki uit met de T125 II Stinger. De Stinger is een lucht gekoelde 2 cilinder tweetakt motorfiets met een vermogen van 15 pk.

De tweecilinder, die alleen met kickstarter gestart kan worden, heeft vijf versnellingen en een droog gewicht van 96 kg. De Stinger kan een topsnelheid halen van 121 km/uur.

In de jaren zeventig begon Suzuki grotere en zwaardere tweetakt motorfietsen te produceren zoals de in 1970 geproduceerde Suzuki T250.

Het luchtgekoelde tweecilinder motorblok leverde een vermogen van 33 pk en had een koppel van ruim 30 nm. De T250 woog droog 145 kg.

 

GT500

De Suzuki GT500 tweecilinder

De Suzuki T350

De Suzuki was uitgerust met een 6 versnellingen en kon een indrukwekkende topsnelheid bereiken van 168 km/uur. De T350 had een 315 cc tweecilinder motorblok en leverde 9 pk meer dan de T250.

De logische stap van Suzuki was het maken van zwaardere motorfietsen en dat deed Suzuki ook door met een 500cc versie te komen.

Ook de T500 was een luchtgekoelde tweecilinder tweetakt. De 500cc tweecilinder heeft een motorvermogen 44 pk en kon een topsnelheid van 185 km/uur halen.

De T500 was de laatste tweecilinder tweetakt die Suzuki zou maken want niet kort na de 500cc tweecilinder introduceerde Suzuki de GT380 driecilinder.

 

Hayabusa

De Suzuki Hayabus is nog steeds een icoon in de wereld van de motorfiets

Ram air voor betere koeling

De  GT380 is luchtgekoeld door middel van het zogenaamde Ram-air systeem.

Het Ram-air systeem zorgde voor geforceerde luchtkoeling. De koele lucht wordt d.m.v. het Ram-air systeem geforceerd langs de cilinderkoppen van de tweetakt gestuurd om zodoende de koeling te verbeteren.

De driecilinder was een succes en ook reden voor de Japanse fabriek om een grotere versie te bouwen.

Van 1976 tot 1977 bouwde Suzuki de GT 550 driecilinder. De GT550 was net als de GT380 uitgerust met het Ram-air systeem. De GT550 had een motorvermogen van 53 pk.

 

Suzuki

De Suzuki GSXR600 is inmiddels ook een klassieker

Oververhitting was een probleem

De driecilinder was een succesvol ontwerp maar kende wel het probleem van oververhitting van de middelste cilinder die, ondanks het Ram-air systeem minder koeling kreeg dan de buitenste cilinders.

De zuiger van de middelste cilinder wilde nogal eens warmlopen waar er motorschade kon ontstaan. De topsnelheid van de GT550 lag rond de 185 km/uur.

De laatste en meest krachtig Tweetakt motorfiets van Suzuki was zonder twijfel de watergekoelde GT750.

De GT750 had een motorvermogen van 70 pk en kon bijna een topsnelheid van 200 km/uur bereiken.

De GT750 had twee remschijven in het voorwiel en een trommelrem in het achterwiel. Het droog gewicht van de driecilinder was 230 kg.

 

De Suzuki GT750 is een legende op zich

Suzuki ging viertakt motoren maken

Vanaf 1975 werden er alleen nog viertakt motorfietsen gebouwd door de Japanse fabriek.

Bekende viertakt machines zijn de GS400 met een rijklaar gewicht van 185 kg en een vermogen van 34 pk.

De GS550 met 49 pk en een rijklaar gewicht van 216 kg en een topsnelheid van 181 km/uur en natuurlijk de GS750 met 63 pk en een topsnelheid van 180 km/uur.

In het begin van de jaren 80 kwam Suzuki met de Katana modellen op de markt. Suzuki deed serieus mee met de PK race door modellen als de GSX-R1100 met 156 pk en natuurlijk de bijna 200 pk sterke Hayabusa.

De Hayabusa is lange tijd het parade paardje van Suzuki geweest maar het model zorgde ook voor felle discussies over topsnelheden van motorfietsen.

 

Yamaha

De legendarische Yamaha XT500

Afspraken over topsnelheden

In 2001 zijn er internationale afspraken gemaakt over de topsnelheden van motoren. De grens werd internationaal bij 299 kilometer per uur gelegd.

Taraguchi Yamaha begon in 1954 motorfietsen te bouwen. Taraguchi was een orgelbouwer uit Japan en maakte al sinds 1897 muziek instrumenten.

Omdat tweetakt nu eenmaal veel eenvoudiger is om te maken dan viertakt begon de orgelbouwer met tweetakt motorfietsen.

Taraguchi bouwde een 48 en een 125cc motorfiets, die in feite kopieën waren van DKW.

De tweetakt technologie werd in snel tempo door ontwikkeld in de nieuw gebouwde fabriek in Iwata.

 

Yamaha HL600

De HL 600

Yamaha’s eerste viertakt

In 1969 kwam Yamaha met de XS650 uit. De XS650 kreeg een luchtgekoeld tweecilinder motorblok van 650 cc en leverde 53 pk.

Het eerste model van de 650 had nog trommelremmen en was geen commercieel succes.

De tweede serie met dubbele schijfrem in het voorwiel verkocht beter maar een echt doorslaand succes was het nog niet.

De TX 750 die na de XS650 uitkwam was een mislukking en dat kwam door een aantal technische tekortkomingen.

De XS650 luide voor Yamaha wel het viertakt tijdperk en bracht een aantal legendarische modellen voort. Het tweecilinder motorblok van de XS650 werd ook wel gebruikt in de zijspan motorcross.

 

Yamaha FJ1100

Een in nieuwstaat verkerende FJ1200 op de beurs in Utrecht

Samenwerking met Porsche

In 1976 werd de GX 750 sport geïntroduceerd. De GX750 is een luchtgekoelde driecilinder viertakt met een door cardan aangedreven achterwiel.

De driecilinder werd in samenwerking met Porsche ontwikkeld omdat Yamaha nog geen ervaring had met cardan motoren.

De eerste GX750 kreeg een motorvermogen mee van 67 pk. Schakelen deed de GS d.m.v. een 5 versnellingsbak.

De snelheid eruit gehaald kon worden door middel van een dubbele schijf in het voorwiel en een enkele  in het achterwiel.

 

Yamaha

De XT500 op een treffen in Zwitserland

De XT500 zet de wereld op zijn kop

In 1975 zette Yamaha de motorwereld op zijn kop door met een eencilinder van 500cc te komen. De TT500 was bedoeld voor motorrijden op een onverharde ondergrond en sloeg aan bij het grote publiek.

De TT500 was ontworpen voor de enduro sport en werd al snel opgevolgd door een andere legendarische eencilinder, de Yamaha XT500.

De eerste XT500 werd een enorm succes en werd van 1975 tot 1989 geproduceerd. De eencilinder was vooral een succes door de eenvoud van het twee kleppen tellende motorblok en de enkele carburateur.

De eencilinder bleek zeer betrouwbaar en was geliefd bij gemotoriseerde avonturiers. Het nadeel van de eerste XT was het lastige starten.

 

Yamaha

De TT500 op het Bord en bikes festival in Zandvoort

De XT500 had alleen een kickstarter

De XT500 was alleen uitgerust met een kickstarter en het vereiste nogal wat ervaring om de eenpitter aan te krijgen zonder blessures op te lopen.

Een later model kreeg een kijkglaasje om het moment van aantrappen beter te kunnen bepalen.

De XT500 werd opgevolgd door de XT600, de XT600 Ténéré en de XT660. Het laatste model in de serie is natuurlijk de Tenere700.

Yamaha waagde in 1979 ook de sprong naar de zwaardere toermotorfietsen met de XS1100. De XS1100 is een 1100 cc viercilinder viertakt die een motorvermogen leverde van bijna 100 pk.

In dat zelfde jaar verraste Yamaha de motorwereld door met een aangeklede versie van de XS1100 te komen die de naam Martini special kreeg.

 

De Martini special

De Martini was een bijzonder special

De Yamaha Martini had een volledige sportieve stroomlijn met een ruitje dat mee draaide met het stuur. Van de Martini special zijn er slechts 500 gemaakt.

De XS1100 werd opgevolgd door de FJ1100 die op zijn beurt weer opgevolgd werd door de FJ1200.

De FJ1200 was met 130 pk voornamelijk bekend vanwege zijn soepele motorkarakter waardoor het een uitstekende toer motorfiets was. Een meer experimentele motorfiets was de GTS1000.

Het voorwiel va de GTS was eenzijdig opgehangen waardoor het rijwiel gedeelte veel stijver was en dus een beter wegligging beloofde.

Zowel Yamaha als Suzuki hebben een flinke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de motorfiets in Europa en Amerika en zijn niet meer weg te denken als het om de ontwikkeling van snelle tweewielers gaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.