Het zijn van die dagen die je als motorrijder waardoor je je als motorrijder gelukkig voelt. Een lekker zonnetje redelijk temperaturen en er is in de buurt iets leuks te doen. Er is speciale demo dag in de buurt en dit keer was het een Yamaha dealer die zijn deuren wagenwijd open zette.
Yamaha demo dag
Voor iedere motorrijder gold dat je kon proefrijden wat je wilde, mits je het daarvoor geldende rijbewijs had.
En wat doe je dan als motorblogger, je gaat er heen niet waar. De betreffende dealer die de demo dag organiseerde was motorcentrum West in Naaldwijk.
Motorcentrum west is niet een hele grote dealer maar wel een die de juiste uitstraling heeft.
Een nette zaak met veel glas en daardoor lekker licht. Binnen staan een aantal nieuwe Yamaha motorfietsen te glimmen.
De indrukwekkende MT10 van Yamaha
De MT10 staat in de etalage
Onmisbaar in beeld staat de MT10 Tourer versie met twee kleine maar handige koffers aan de zijkanten.
De toereditie van de MT10 is naast de strak passende koffers ook nog uitgerust met klein windscherm en beschermbeugels voor de hendels.
Het 160 pk sterke viercilinder kanon is op 1 euro na voor € 19.000 te koop, het toer pakket kost € 1.195,–. Extra. Moet je het wel zelf monteren want het is exclusief montage.
Voor een beetje handige sleutelaar kan dat geen probleem zijn denk ik maar het is dat je het weet. Is € 19.000 veel geld voor een 160 pk sterke viercilinder ?
De Tracer 700 van Yamaha is een prima toermotor
Honda versus Yamaha
Even ter vergelijk, Honda heeft een CB1100 R viercilinder in zijn assortiment met net geen 90 pk…. pk? ja die kilowatten zeggen me gewoon niets dus hou ik het bij pk’s.
De prijs van de CB1100 R is € 16.258,– dus dat scheelt gewoon € 3000,– maar dan heb je wel 70 pk minder dan de MT10.
Bovendien heeft de Yamaha een koppel van 111 nm en de Honda moet het met 91 nm doen.
Appels met peren vergelijken ? Ja een beetje wel en het is niet eens de bedoeling om een vergelijking tussen de twee te maken.
Want ik kom hier voor een Yamaha demo dag en voor dat doel heeft motorcentrum west genoeg staan. De meest succesvolle lijn van Yamaha, de MT modellen, is volop aanwezig.
Overzichtelijke teller partij van de Tracer 700
Een (h)eerlijke naked bike
De MT10 staat in de etalage te lonken en binnen staan een paar exemplaren van de twee cilinder versie van de MT lijn, de MT07.
De MT07 is de motorfiets die direct mijn aandacht trekt want het is en blijft een prachtig sportief uitziende motorfiets.
De MT07 is een 700cc tweecilinder met bijna 75 pk en een koppel van 68 nm. Het motorblok van de MT07 wordt, heel slim, door Yamaha in een aantal verschillende modellen gebruikt.
Zo is er de gewone basis MT07 zonder poespas, geen scherm, koffers of andere zaken, gewoon een eerlijke naked bike.
De Yamaha XSR700 is veel motor voor weinig geld
Yamaha’s succesvolle MT lijn
En die naked bike vind ik juist het mooiste. In de hoek van de showroom staat een prachtig zwart exemplaar waar ik even op ga zitten.
Je merkt direct dat er bij Yamaha goed wordt nagedacht over de zitpositie van motorfietsen want het zadel is breed genoeg voor een relaxte zit. Het stuur laat direct merken dat jij als berijder de volledige controle hebt.
De zit op de motorfiets geeft je direct het idee dat je er vele kilometers mee op weg kan zonder vaak te hoeven stoppen.
En in zekere zin is dat ook zo. Behalve dan als het om de brandstof gaat want de MT heeft met 14 liter toch een erg kleine brandstof tank.
Een Jack Middelburg replica bij motorcentrum west
14 liter benzine is niet veel
Er wordt door Yamaha wel een laag gebruik van bijna 1:25 geclaimd maar dan nog is de actieradius niet bijzonder.
Overigens heeft de MT09 hetzelfde “probleem” van de veel te kleine benzinetank.
Want ook de MT09 kan maximaal 14 liter benzine meenemen en met een opgegeven verbruik van nog geen 1:20 betekend dit dat je wel heel vaak bij de pomp staat.
Ga je voor de Tracer versies van beide motorfietsen dan ziet het er wat beter uit. De Yamaha Tracer 700 kan 17 liter brandstof meenemen en de Tracer 900 19 liter, kijk dat klinkt al beter.Overigens zijn de beide Tracer modellen ook weer van zeer gunstige prijzen voorzien.
Een teller in stijl op de XSR700
De Yamaha MT07 voor een klein prijsje
Zo moet je voor de 700 versie € 8.595,– neertellen en voor de Tracer 900 ben je nog net geen € 11.000,– kwijt. Elfduizend klinkt misschien veel maar voor een 900 cc driecilinder valt dat best mee.
Als ik net op de 07 zit komt er een vriendelijk verkoper naar me toe die me wijst op het bordje waarop staat dat de motorfiets waar ik net op zit verkocht is.
Voorzichtig stap ik af want ik wil liever niet dat een net verkochte motorfiets door mijn onhandigheid omvalt en nog een paar andere motorfietsen in zijn val meeneemt. De verschillende modellen staan namelijk best dicht op elkaar.
Niet dat ik zo onhandig ben maar je zal zien dat er nu net iets fout gaat terwijl de zaak vol staat met klanten. De MT die er naast staat is trouwens nog iets mooier dan het verkochte exemplaar.
Stijlvol achterlichtje op de XSR700
Hoog op de verkooplijsten
De Yamaha MT07 staat ook niet voor niets al een aantal jaren hoog op de verkooplijsten en dat komt mede door de concurrerende prijs.
Want zeg nou zelf, een soepele en sterke goed sturende 700 cc tweecilinder voor nog geen € 8000,– is toch een beetje een koopje te noemen.
Ik wil de Yamaha MT07 wel eens proberen tijdens de groepsproefrit maar die is helaas al voor bijna de hele dag besproken. Tja kan ik mij voorstellen.
In plaats daarvan kies ik voor een proefrit met de gelijkwaardige Yamaha XSR700 die ook is uitgerust met het bijzonder mooi lopende en sterke 700 cc tweecilinder motorblok.
De XSR900 is niet echt een twee persoonsmotor
Een model met historie
De XSR700 is, zoals Yamaha dat zelf zegt, geïnspireerd op historische iconen met moderne technologie. Het gaat bij de XSR voornamelijk om de wendbaarheid en het plezier van het pure motorrijden.
En met dat pure karakter van de XSR700 zit het wel goed want puur is de motorfiets zeker. Al was het alleen al het zadel dat erg puur aanvoelt, oftewel de buddy is keihard en vooral klein.
Voor wie de buddy echt te hard en te klein is heeft Yamaha een oplossing in de vorm van een groter en luxer zadel. Voor wie zijn Yamaha helemaal naar eigen smaak wil omvormen heeft Yamaha overigens ruim voldoende andere accessoires.
In twee groepen van 6 motorrijders maken we een proefrit door het kleurrijke Westland waarbij het vooral op sturen aankomt. Op dit soort wegen merk je direct dat de XSR700 gemaakt is om bochten te maken.
Prima vering zorgen voor uitstekende wegligging
Stugge vering en prima bochten gedrag
De vrij stug werkende vering doet uitstekend zijn werk maar zou voor mij wel wat soepeler kunnen. Kwestie van afstellen denk ik, vooral bij verkeersdrempels is het even wennen.
Voor het bochtenwerk is de vering juist prima want daar is de Yamaha een meester in. Met het grootste gemak kan je met de XSR iedere bocht nemen die je tegenkomt.
Hoe krap de bochten ook zijn het maakt niet uit, de tweepitter heeft er duidelijk geen moeite mee en veranderd dit soort wegen tot een soort kermisattractie.
De snelheid in de groep blijft relatief laag dus echt snelle bochten kan ik niet proberen met de Yamaha maar ik denk dat het wel goed zit.
De XSR900 in Kenny Roberts stijl
75 PK en 186 kg rijklaar
De XSR700 weegt 186 kg rijklaar en dat is niet veel voor een tweecilinder met bijna 75 pk. Het zeer soepele tweecilinder motorblok zorgt voor een ultiem genot want oh oh wat komt dat vermogen er lekker uit.
Het blok trekt heerlijk van onderuit door en het koppel van 68 nm sleurt de motorfiets met gemak door tot tegen het rode gebied.
Niet dat ik makkelijk kan zien waar het rode gebied begint want de teller is niet meer dan een enkele stijlvolle ronde digitale klok met zwarte cijfers. Datgene wat je wil zien is goed te zien dus valt er niet te klagen.
De toerenteller bestaat uit een streepje dat aan de buitenkant van de klok nauwelijks opvallend aangeeft hoeveel toeren het blok draait.
Bagage mogelijkheden op de MT07 en MT09
Een 700cc twee cilinder
Om lekker te kunnen rijden hoef je de 700cc metende twee cilinder niet echt ver door te trekken in toeren maar het is wel zo lekker.
Voor een deel komt dat door het woeste geroffel dat door de dubbele Akrapovic demper voortgebracht wordt, niet te veel maar net genoeg. Of de XSR ook prettig is voor lange afstanden kan ik niet beoordelen.
De kleine benzine tank en de beperkte mogelijkheden voor het meenemen van bagage maken dat twijfelachtig.
Het is ook de vraag of je een dergelijk motorfiets daar voor wil gebruiken. De XSR700 is beter geschikt voor een dag toeren of om een keer met een weekendtas op pad te gaan.
Een betrouwbare krachtbron van Yamaha
Een lekker sturende motorfiets
Gewoon lekker licht alle stuurwegen afknallen die je tegenkomt zonder poespas en teveel bagage.
Zoek je een motorfiets die praktisch is voor de lange afstanden dan kan je misschien beter de Tracer 700 of 900 nemen.
Hoe dan ook de MT lijn van Yamaha is een groot succes net als de Yamaha demo dag van motorcentrum west trouwens.
De vriendelijk sfeer en het kundig personeel maken van het geheel een bijzonder leuke dag.
De roffel van Akrapovic
Een proefrit is veel te kort
De proefrit is zoals altijd veel tekort en met tegenzin lever ik de sleutels van de Yamaha XSR700 weer in. Tja aan alles komt een keer een eind maar de Yamaha MT07 is er een om in de gaten te houden.
Zoek je een motorfiets met een prettig vlot karakter en heb je niet al teveel te besteden dan een motorfiets uit de MT07 lijn zeker aan te raden. Vermogen genoeg en rijplezier te over.
Voor wie meer wil weten over MT motorfietsen is het misschien een aanrader om naar de MT dag van Yamaha te gaan.
Oftewel de Dark side of Japan tour van Yamaha. Meldt je wel snel aan want er is een beperkt aantal kaarten. Veel rijplezier alvast.