3:XT600 van 22 jaar oud geeft wat meer werk dan verwacht

Uiteindelijk is het motorblok uit het frame van de XT600 en staat stabiel op de werkbank. Het is nu tijd voor een korte inspectie aan de rest van de motorfiets dus. Aangezien de XT voornamelijk voor pittig off the road werk wordt gebruikt ben ik er van overtuigd dat ik wel het een en ander ga tegen komen. Het wordt zogezegd een kleine revisie.

Deel 1: Kleppen deksel vervangen van een XT600

De Yamaha XT600 is eigenwijs

Maar ik ga mij eerst bezighouden met datgene waarom de hele sleutelpartij aan de XT600 begonnen is.

De klepdeksel pakking van de XT600 is lek en die moet dus vervangen worden.

Ik begin met het loshalen van de klepdeksel bouten en bedenk me dat dit zomaar heel veel werk kan opleveren.

De klepdeksel bouten zijn inbusbouten en dat maakt het niet altijd makkelijker.

Het klepdeksel zit met een behoorlijk aantal bouten vast en de bouten verschillen onderling flink van lengte.

XT600

Verschillende lengtes maken van je klepdeksel een puzzel

De klepdeksel puzzel

Hoeveel bouten het precies zijn weet ik even niet want ik heb ze niet geteld.

Zorg ervoor dat je de bouten zo neerlegt dat je weet welke waar hoort want anders creëer je voor jezelf een flinke puzzel bij het weer in elkaar zetten.

Maar zolang de bouten makkelijk los komen is er niets aan de hand alleen is dit niet altijd het geval.

Ik heb wel eerder gesleuteld aan het motorblok van een XT600 en ik weet dat het soms behoorlijk tegen kan zitten.

De eerste paar inbusbouten gaan redelijk makkelijk los. Ik moet wel flink kracht zetten op de inbussleutel die ik gebruik. Door kracht te zetten  staat de inbussleutel soms scheef in de bout.

Yamaha

Een compleet kapot gedraaide bout

Yamaha doet veel met inbusbout

Hierdoor kan de binnenkant van de inbusbout gemakkelijk beschadigen waardoor je deze helemaal niet meer los krijgt.

Het gebruik van een losse inbussleutel is eigenlijk af te raden voor dit soort klusjes. Zeker als je beseft dat een inbusbout behoorlijk vast kan zitten.

Als je kracht moet zetten op een inbussleutel op deze manier kan het wel eens gebeuren dat sleutel uit de bout schiet.

Als dat gebeurt is er altijd kans op het beschadigen van het binnenwerk van de bout. Yamaha doet veel met inbusbouten want ik kom er veel meer tegen bij de XT600.

Xt600

Verborgen klepdekselbout bij de inlaatkleppen

Inbusbitjes zijn beter dan sleutels

Als de binnenkant van de bout zo beschadigd is dat de inbussleutel geen grip meer vind dan heb je een probleem.

Het is dan ook veel beter om inbusbitjes te gebruiken en bijvoorbeeld een ratel.

De bit is dan korter en de kans dat je de sleutel scheef in de bout steekt is dan kleiner.

De meeste inbusbouten komen los maar er zitten er toch een stuk of 4 hardnekkig vast.

Met mijn gewone inbussleutel krijg ik de bouten niet los en een is er al zo beschadigd dat er geen inbussleutel meer in past.

Klepdeksel

Een Tork in een vastzittende inbusbout tikken

Een slagmoersleutel voor vastzittende bouten

Vergeet overigens niet de inbusbout die onder het klepsteldekseltje van de inlaatkleppen zit. Dit is een boutje dat je makkelijk over het hoofd ziet.

Een slagschroevendraaier met daarin een inbus bitje wil ook niet helpen. Ik probeer in eerste instantie om met kruipolie de boel los te krijgen maar ook dat wil niet helpen.

Een oplossing voor dit soort problemen is het gebruik van een slagmoersleutel.

Een slagmoersleutel geeft de bout in kwestie constant kleine tikjes zodat deze schrikt.

XT600

Met een slagmoersleutel krijg je alles los.

Liever kopen dan huren

En aangezien ik sinds ik ben begonnen met sleutelen, gereedschap verzamel, ga ik er geen huren maar koop ik er liever een.

Besef wel dat je je gewone doppen van je dopsleutelset en gewone bits niet zomaar kan gebruiken in combinatie met een slagmoersleutel.

De slagmoersleutel geeft continu kleine tikjes waardoor de gewone doppen kapot gaan net als gewone inbus-bitjes.

Als je een slagmoersleutel aanschaft, schaf dan ook gelijk de juiste doppen en bitjes bij aan.

En met juiste bitjes bedoel ik bitjes en doppen van gehard materiaal die meer kunnen hebben.

Pneumatisch is beter dan elektrisch

Je hebt elektrische en pneumatische sleutels. Ben je al in het bezit van een compressor dan is het aan te raden een pneumatische sleutel aan te schaffen.

Een pneumatische sleutel heeft meer kracht dan een elektrische en de prijzen duidelijk gunstiger.

Een goeie en sterke elektrische slagmoersleutel kost als snel rond de € 400,– terwijl je voor  150,– al een goeie pneumatische hebt.

Maar dan moet je dus wel een compressor hebben anders heeft het geen nut.

Voor € 150,– weet ik een goeie slagmoersleutel aan te schaffen met daarbij een zeer uitgebreide set bitjes.

Ik heb een set korte en lange inbus bits, een set Torks bits en nog een andere set die veel op Torks lijkt.

Een complete bit set voor de slagmoersleutel, komt altijd van pas

1 klepdeksel boutje blijkt hardnekkig te zijn

Gewone Torks bestaan uit 6 kanten terwijl de andere set 8 kanten heeft en dus nog meer grip heeft. Inbus is op zich ook prima maar als de bout is uitgesleten heeft inbus geen zin meer.

Met behulp van de slagmoersleutel krijg ik 3 van de 4 vastzittende inbusbouten los. De laatste die flink beschadigd is blijft hardnekkig vast zitten.

De oplossing voor de vastzittende inbusbout dient zich aan in de vorm van een Torks bitje.

Ik tik een iets te grote Tork bit in de inbusbout en zet vervolgens de slagmoersleutel op de bit.

De Tork bit zit voldoende vast in de inmiddels compleet verruïneerde inbus bout en komt los.

Breng een dun laagje vloeibare pakking aan op de cilinderkop

Lang leve de slagmoersleutel

Zonder slagmoersleutel was dat natuurlijk niet gelukt maar nu lukt het. Ik kan nu simpel het klepdeksel los tikken met behulp van een kunststof hamer.

Alle bouten zijn los maar de klepdeksel zit ook nog vast met zogenaamde pasbussen.

De pasbussen zorgen ervoor dat het klepdeksel goed op zijn plaats komt tijdens het monteren.

Als het klepdeksel los is, is het zaak zowel de klepdeksel als de bovenkant van de cilinderkop goed te ontvetten.

Het beste kan je dit doen met remmen reiniger. Remmen reiniger is een bijzonder agressief goedje dus zorg er wel voor dat je er niets van in je ogen krijgt.

Yamaha

Torks, inbus en een nog fijnere bit

Pas op voor beschadigingen

Verwijder ook de resten van de vloeibare pakking maar pas op voor krassen. Gebruik dus geen schroevendraaier maar bijvoorbeeld een stukje staalwol.

Pas ook op dat er geen vuil bij je nokkenas en kleppen komt want dat kan schade veroorzaken.

Krassen in de rand van het klepdeksel of de bovenkant van de cilinderkop kunnen voor lekken zorgen als de boel weer in elkaar zit.

Je gebruikt dan wel vloeibare pakking voor het afdichten van het geheel maar het toch zaak dat je dit in de gaten houdt.

Als er diepe krassen in de bovenkant van de cilinderkop komen of in de rand van het klepdeksel dan kan je weer olie lekkage’s krijgen.

Nu ik het klepdeksel los heb wordt het zaak naar wat andere zaken te gaan kijken.

Let op de pasbussen in de cilinderkop

Zand en stof eisen hun tol

Sowieso zit het voortandwiel nog muurvast en maar nu ik de slagmoersleutel heb moet ik dat toch los kunnen krijgen.

Maar een verdere inspectie van de Yamaha XT600 geeft aan dat er meer vervangen moet worden dan alleen een klepdeksel pakking.

De Yamaha XT600 heeft niet veel kilometers op de klok staan maar daar zitten wel 3000  pure terrein kilometers bij en dat telt.

In het terrein heeft een motorfiets het nou eenmaal zwaarder te verduren dan op de weg.

Zand en stof eisen zo hun tol van een motorfiets en dat merk je op den duur.

Wrik met een schroevendraaier het klepdeksel los

De XT verbruikt nog geen olie

Aan het motorblok van de XT600 hoef ik niet veel te doen. Alle draaiende delen doen nog steeds goed hun werk. De Yamaha verbruikt  ook nog steeds geen olie.

Maar een motorfiets is meer dan alleen een motorblok en dat geldt zeker voor de Yamaha waar ik nu mee bezig ben.

Prioriteit is nu ervoor te zorgen dat het motorblok klaar is om teruggeplaatst te worden in het frame. Maar voor het zover is moet er nog het een en ander gebeuren.

4: De XT600 heeft meer versleten onderdelen dan verwacht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.