Het was in 1978 dat de start van mijn grote avontuur begon. Een avontuur vol reizen feesten en motorrijden. Want de motorfiets heeft altijd centraal gestaan in mijn leven. In 1978 stapte ik voor het eerst op een motorfiets. Het was een 2 cilinder met een inhoud van 360 cc. Niet veel maar genoeg om mee te starten. De 360 cc tweecilinder was mijn eerste maar zeker niet mijn laatste motorfiets.
Ik las alle motorbladen die ik tegenkwam
1978 was het jaar dat ik twintig werd. Ik had mijn bromfiets al een paar jaar eerder aan de kant gezet en verplaatste me al een tijdje met een fiets. Ik fietste naar mijn werk, mijn vrienden en gaf zo min mogelijk geld uit.
Ik las ook veel folders over motorfietsen, folders met titels als “new honda models” . Want ik moest en zou een motorfiets kopen.
Want ik was besmet met een prettig virus, een motorvirus. Ik wilde hoe dan ook een motorfiets aanschaffen want een motorfiets zou mij mijn ongelimiteerde vrijheid schenken.
1978 was ook het jaar dat ik opgeroepen werd voor militaire dienst. Ik moest 14 maanden lang mijn land dienen en zou in die tijd behoorlijk veel minder geld gaan verdienen .
Dat betekende dat ik veel geld opzij moest zetten om toch zo snel mogelijk een motorfiets aan te kunnen schaffen.
De XT500 was de ultieme motorfiets
Een splinternieuwe Honda cb360
Een paar maanden voor ik mij moest melden bij mijn kazerne kon ik mijn eerste motorfiets aanschaffen. In April 1978 kocht ik een splinternieuwe Honda CB360. Het liefst wilde ik een BMW motorfiets maar die zat qua prijs nog te hoog dus werd het een japanner.
De Honda was een lichte tweecilinder met maar liefst 34 pk. Aangezien ik van een automatisch damesbromfiets afstapte was de overgang gigantisch. Ik had nog nooit op iets met versnellingen gereden maar dat liet ik aan niemand merken.
Met gierende motor en slippende koppeling wist ik op mijn nieuwe motorfiets bij de motorzaak weg te komen. De L plaat was al door de dealer achterop de motorfiets gemonteerd.
Thuis aangekomen parkeerde ik trots mijn splinternieuwe stalenros voor de deur. Mijn bevrijding was nabij maar eerst moest ik 14 maanden dienen.
Ik had ook het off the road rijden ontdekt
Ik doe bijna alles op een motorfiets
Uiteindelijk wist ik mijn rijbewijs te halen en ik ontdekte dat een motorfiets meer was dan alleen een vervoersmiddel. Nu bijna 40 jaar later is de motorfiets niet meer uit mijn systeem te krijgen.
Alles wat ik doe, doe ik op de motorfiets. Vandaar ook de titel van mijn website, allesopdemotor.nl. Dit is dus niet zomaar verzonnen.
Maar ik hou me niet alleen bezig met motorfietsen. Met de liefde voor de motorfiets ontstond ook mijn liefde voor de camera. Tijdens mijn lange en korte reizen wilde ik zoveel mogelijk vastleggen met mijn camera.
Ik fotografeerde zo’n beetje alles wat ik tegenkwam, zeker als het met motorfietsen te maken had. Mijn eerste camera was een Practica met het bekende practica draad.
Mijn trouwe Nikon gaat overal mee naar toe.
Een goeie camera hoort erbij
Naarmate ik serieuzer werd met fotograferen nam mijn wens voor een betere camera toe. Ik ging over op een analoge Nikon spiegelreflex camera die begin 2000 werd vervangen voor een digitale Nikon D80.
Nu 16 jaar verder ben ik in het bezit van een Nikon D5500 en een Yamaha Tenere, een uitstekende combinatie. De ultieme adventure motorfiets en een uitstekende camera.
In de bijna 40 jaar motorrijden heb ik mezelf ook veel van de motorfietstechniek eigen gemaakt. Ik had abonnementen op verschillende motorbladen en las alles over techniek.
Mijn gevoel voor de motorfiets nam toe naarmate ik meer over de techniek er achter leerde. Ik begon langzamerhand meer zelf te sleutelen en schafte mijn eigen gereedschap aan.
De motorfiets klaar voor een wereldreis
De motorfiets was niet meer weg te denken
In het begin maakte ik veel fouten met sleutelen maar het waren nooit echt fatale fouten. Ik smulde van de techniek en wilde alles weten en zoveel mogelijk zelf doen.
Ik verdiepte me in alles wat met motorfietsen te maken had. Of het nou over motorfiets olie ging of soorten motorfiets onderdelen ik wilde alles weten.
Ik maakte ook kennis met het rijden in het terrein en ontdekte daarmee een nieuwe vorm van motorrijden.
De motorfiets was niet meer weg te denken uit mijn leven. Vakanties, weekendtrips woon werk wereldreizen, alles deed en doe ik met mijn motorfiets. En overal gaat mijn camera mee naar toe.
En de passie voor de motorfiets wil ik zo veel mogelijk met andere delen en dat kan dankzij het internet heel gemakkelijk. Vandaar deze site. Voor motorrijders door een motorrijder met een grote passie voor de gemotoriseerde tweewieler.
Ik wens een ieder veel leesplezier toe en veel veilige motorkilometers. Heb je vragen of opmerkingen, neem dan gerust even contact op. Verder zou ik zeggen, rijd veilig en doe net als ik alles op de motor.