Het is “ the maden voyage” oftewel de eerste echte trip die ik ga maken met de Twin. De eerste Africa Twin van het Japanse motormerk stamt alweer uit 1988. Het Japanse merk deed in die tijd mee met de race voor de beste offroad motorfiets, de term adventure of Allroad was in die tijd nog niet uitgevonden. Later, toen de meer avontuurlijke motorfiets populairder werd, werd de term Allroad motorfiets bedacht.
Frankrijk en verder
Enigszins onwennig duw ik de CRF1000L volgepakt met bagage achteruit de garage uit.
De motorfiets is splinternieuw en heeft net 1500 km op de teller staan en voelt nog niet echt als mijn motorfiets aan. Het is wennen aan het gewicht en de hoogte van de motorfiets.
Want hoog is de standaard zithoogte van ruim 87 centimeter zeker. Met een simpele ingreep is het zadel echter lager te zetten waardoor de zithoogte veranderd in een meer comfortabele 85 centimeter.
Het is voor iemand met een lengte van krap 1.70 meter net even wat makkelijker om in balans te blijven op de Twin als de zithoogte wat minder uhhh….hoog is.
De Twin is behoorlijk hoog maar het zadel kan lager gezet worden
130.000 betrouwbare kilometers
Terwijl ik de Twin zo achteruit duw kijk ik met enig medelijden naar mijn oude vertrouwde XT660Z Ténéré die tegen de muur van mijn garage geduwd staat.
De eencilinder heeft mij in de 130.000 kilometer die ik er op gereden heb nooit in de steek gelaten en het lijkt nu net of hij afgedankt is.
De betrouwbaarheid is in al die jaren top gebleken maar het werd tijd voor iets anders.
De Ténéré wordt nog steeds gebruikt voor de meer onverharde trajecten die ik nog steeds pleeg te rijden maar het was jaren mijn trouwe reis maatje en dat is nu de Twin geworden.
De vertrouwde Tenere rijdt nog steeds prima
De Honda Africa Twin moet zich nog bewijzen
Tenminste als de Twin bevalt tijdens een langere reis want de Twin moet zich natuurlijk nog bewijzen.
De Twin is met 93 pk en 98 nm koppel natuurlijk veel krachtiger dan de Ténéré maar het plezier in motorrijden zit hem niet alleen in de hoeveelheid vermogen.
Motorrijden is emotie en gaat niet alleen over snelheid en gemak. Bij de keuze voor een motorfiets let je niet in eerste instantie op gemak en comfort.
Je luistert eerst naar je gevoel dat je bij je keuze hebt en bij de Twin zat het met dat gevoel wel goed en dat begin al als je de tweecilinder start.
Met een simpele druk op de knop komt de Twin tot leven en laat direct een luide brul uit de uitlaat horen.
De Twin met Enduristan zadeltassen
Carburateur of injectie
Ik stam nog uit de tijd dat motorfietsen carburateurs hadden en je bij het starten een draai aan het gas moest geven.
Met injectie hoeft dat helemaal niet meer, alleen zit die draai aan het gas bij starten nu eenmaal in mijn systeem.
Op de snelweg merk ik weer hoe krachtig de tweecilinder is, zeker als ik hem met de oude vertrouwde 660 vergelijk. Het comfort bij 130 km per uur is veel groter dan bij de CRF1000.
De stabiliteit, de wegligging en de vering, alles is veel prettiger dan bij de eencilinder.
Zonsondergang in Biarritz
Covid app en mondkapjes
Ik spreek met twee motormaatjes af bij een koffiestop langs de snelweg en met zijn drieën vertrekken we richting Biarritz.
Alle drie zijn we voorzien van de nodige Covid vaccins en de nodige documenten en Apps die moeten aantonen dat we geprikt en beschermd zijn.
Ook mondkapjes zijn in onze bagage te vinden we zijn voorbereid tot op het bot zeg maar.
Het doel van onze trip is Biarritz vanwege het Wheels and Waves festival, alleen is dat festival wegens Covid weer afgelast.
We hebben echter voor twee nachten een hotel geboekt en dus gaan we toch maar naar Biarritz want er is altijd wel iets te zien in het surfers Paradise.
Wheels and Waves alternatief in de straten van Biarritz
Met de Africa Twin lijkt alles een peuleschil
Tot Namur in België rijden we snelweg en daarna gaan we toerend langs de Maas richting Givet.
Met de Ténéré waren lange stukken snelweg soms echt afzien, met de Twin lijkt alles een peulenschil.
In de jaren 60 bouwde Frankrijk een kerncentrale in de buurt van Givet, dicht bij de Belgische grens.
In die tijd demonstreerde milieu bewegingen tegen kernenergie vanwege de mogelijke gevaren die een dergelijke centrale opleverde. Kernenergie schijnt nu geen probleem meer te zijn.
Nu zijn er al milieubewegingen die liefst overal kerncentrales willen neerzetten om de CO2 uitstoot te kunnen verminderen, we leven in een vreemde en verwarde wereld.
Wheels and Waves ging op een andere manier toch door
Lekker doorwaaien
Vanuit Givet gaan we richting Épernay en dan verder richting Biarritz. Omdat we midden in de zomer naar zuid Frankrijk en Spanje gaan, heb ik geïnvesteerd in een echt doorwaai motorpak van Richa
De jas bestaat voor een groot deel uit een soort gaas waar de verkoelende wind makkelijk doorheen kan blazen.
De rest van de jas is van een stevig slijtvast materiaal waardoor je goed beschermt wordt tegen een eventuele valpartij.
We vervolgen onze weg door het immer mooie en afwisselende Franse landschap met zijn glooiende landschappen en heerlijke bochtige wegen.
Vooral dat laatste is een feest als je met een motorfiets als de CRF1000 Africa Twin op pad bent.
Een tot Scrambler omgebouwde BMW
De Twin blijft onverstoorbaar zijn weg volgen
Of je op glad asfalt rijdt of over asfalt met kuilen en gaten of met scheuren in het wegdek het maakt voor de Twin niets uit.
De Twin blijft onverstoorbaar zijn weg volgen zonder dat oneffenheden effect hebben op het weggedrag.
Ook met soms behoorlijke hoge snelheden en snel bochtenwerk, waarbij je Twin ongekend plat kan leggen zonder dat je ook maar even het idee hebt dat het mis kan gaan.
Laat je de snelheid van de Twin terugzakken tot zeg maar 80 a 90 km per uur in zijn 4e of zelfs 5e versnelling dan veranderd de Twin in een gemoedelijk brommende goedzak.
De Twin kan ook heel lief zijn
soepel motorblok en veel vermogen
Met gemak pakt de Twin vanaf 50 60 km/uur in de 4e versnelling zonder bokken en gemor op tot je weer 80/uur rijdt, heerlijk voor als je af en toe door kleine Franse dorpjes rijdt.
Trek je het blok met een inhaalactie door tot boven de 5000 toeren dan krijg je met een agressief beest te maken.
Bij rustig toeren, wat je het meest van de tijd doet blijkt de Twin opvallend zuinig te zijn, zo zuinig dat 1:24,5 haalbaar is.
De Twin is uitgerust met een brandstoftank van 19 liter waardoor je ruim 400 kilometer op een tank haalt.
We vervolgens onze weg door het bekende maar nog steeds soms betoverende Frankrijk.
Uitzicht op Europa’s bekendste surfstad
Wheels and Waves interdid
Frankrijk staat net als zoveel Europese landen vol met dorpen en steden die zo in een museum passen maar waar gewoon mensen wonen.
Plaatsen zoals Moissac met zijn 12de-eeuwse abdijkerk en Saint-Cirq-Lapopie dat prachtig gelegen op een steile rots honderd meter boven de rivier de Lot uitsteekt.
Het is de hele weg genieten van het mooi weer en de prachtige wegen die we onder onze wielen door laten rollen.
Tot we uiteindelijk in Biarritz aankomen waar ons een prettige verrassing wacht.
Een Britse schone op Wheels and Waves
Biarritz staat vol met motorfietsen
Het Wheels and Waves festival is dan officieel verboden maar dat blijkt de liefhebbers toch niet tegen te kunnen houden.
In en om het centrum vind er een min of meer alternatief Wheels and Waves plaats. Grote delen van de binnenstad staan vol met prachtige motorfietsen.
Van splinternieuwe uitzonderlijke machines tot unieke zelfbouw producten van soms bijzondere aard. Het is tijd om flink wat foto’s te maken en te genieten van al dat moois.
Een groot deel van de dag en avond kunnen we ons vergapen aan al dat prachtige spul. Wheels en waves was verboden maar vond toch plaats.
Deel twee: Motorrijden en vrij leven