Welke Adventure motorfiets is de beste keuze.

De keuze in zware adventure motorfietsen is de laatste jaren flink toegenomen. Yamaha, Honda, Kawasaki en BMW. Allemaal doen ze mee in de race naar de grootste en sterkste Allroad motorfiets maar wat is de best keuze en wat is de beste Allroad motor of de beste reismotor. Allesopdemotor.nl zette er vier op een rij, lees en oordeel zelf. 

 De beste Adventure motorfiets

BMW heeft al jaren een grote naam op het gebied van motorfietsen natuurlijk en op het gebied van adventure motorfietsen in het bijzonder. BMW bracht in 1980 zijn eerste BMW GS op de markt.

De 800 cc boxer had langere veerwegen en een voor die tijd revolutionaire eenzijdige  achterwiel ophanging. BMW zag de mogelijkheden voor zijn Gelande Strasse modellen en ging door met het ontwikkelen van de GS.

In 2019 komt BMW met de R1250GS op de markt. De 1250 CC boxer is uitgerust met zogenaamde shift-cam technologie die variabele kleptiming mogelijk maakt.

Deze technologie zorgt ervoor dat de BMW een top vermogen van 136 pk heeft terwijl het motorkarakter in lagere toeren handzaam blijft.

 

Adventure motorfiets

Een 1250 cc Adventure motorfiets

De BMW R1250GS

Qua motorvermogen en koppel (143 nm) staat de boxer dan ook bovenaan in de adventure motor klasse maar het gaat niet alleen om motorvermogen.

De 1250 GS weegt rijklaar 249 kg en heeft een opgegeven topsnelheid van boven de 200 kilometer per uur. De zithoogte van de GS is instelbaar en varieert van 850 tot 870 mm, niet direct een motorfiets voor kleine mensen dus.

Kijk je naar de veerwegen van de Boxer dan lijkt de motorfiets met voor 200 mm en achter 190 mm geschikt voor terrein maar echt zwaar moet het niet worden. Het gewicht van de BMW gaat een flinke rol spelen.

De speling die je onder de motorfiets hebt is niet opgegeven maar lijkt voldoende voor avontuurlijk motorrijden.

 

Heel veel instelmogelijkheden op de GS zorgen niet voor meer avontuur

De wielmaten zijn belangrijk

Kijk je naar de wielmaten van voor 19 inch en achter 17 inch dan lijkt de R1250GS niet echt voor het terrein te zijn gemaakt.

Niet dat 21 of 19 inch veel uitmaakt maar het zegt iets over de eigenschappen van een motorfiets in het terrein. Want hoe groter wielen hoe beter je over hindernissen komt.

De GS is verder  uitgerust met 305 mm dubbele schijfrem in het voorwiel en een 276 mm schijf in het achterwiel.

De Boxer is uiteraard voorzien van ABS en instelbare stabiliteitscontrole. Het achterwiel wordt aangedreven met een cardanas met dubbele kruiskoppeling.

 

Adventure motorfiets

Gietwielen in een Adventure motorfiets ?

Gewicht en motorvermogen

De R1250GS is er in gewone uitvoering met een benzinetank van 20 liter en  als Adventure motorfiets met een benzinetank van 30 liter.

Kies je voor de adventure uitvoering dan moet je rekenen op een motorfiets met een rijklaar gewicht van 268 kg. De standaard R1250GS kost € 19.794–, terwijl de adventure versie € 21. 434,– kost.

Een andere grote adventure motorfiets is de Yamaha 1200 super Ténéré. De super Ténéré is ooit door Yamaha neergezet als GS killer maar of dat gelukt is, is de vraag.

Met de 112 pk sterke super Ténéré moest de Japanse tweewieler de Duitse motorfietsen fabriek hoofdpijn bezorgen maar of dat gelukt is, is de vraag.

 

Kawasaki Versys

De Kawasaki Versys is er in verschillende versies

Een 1200cc Off road motorfiets

Dat wil niet zeggen dat de super Ténéré, ook wel de super 10 genoemd, mislukt is. Integendeel, de 1200 cc tweecilinder doet zeker goed mee in de markt van de zware adventure motorfietsen en dat is ook terecht.

De super Ténéré is motorisch gezien sinds de introductie in 2010 nog maar weinig veranderd. Het vermogen is met 110 pk en een koppel van 117 nm nog wel hetzelfde gebleven.

De Super  Ténéré is een motorfiets die op veel punten prima in de adventure modellenlijn past. Zo heeft de Super een bodemspeling van 190 mm en voor en achter veerwegen van 190 mm.

De Yamaha is uitgerust met een 19 inch voorwiel en een 17 inch achterwiel, net als de BMW. In het voorwiel zit een dubbele 310 mm remschijf terwijl achter een 282 mm schijf voor de nodige vertraging zorgt.

 

De Adventure motorfiets

Is de Africa Twin de ultieme Adventure motorfiets ?

Stability control en ABS

De super is natuurlijk voorzien van Stability controle en instelbare ABS. Het achterwiel van de Super Ténéré wordt aangedreven door middel van een cardananas met een enkele kruiskoppeling.

Standaard heeft de super Ténéré een 23 liter brandstoftank en met een opgegeven verbruik van 6 liter op 100 kilometer geeft dat een actieradius van iets meer dan 380 km. Voldoende voor de lange afstand en avontuurlijke motorritten.

Yamaha is wel met verschillende modellen van de super Ténéré uitgekomen, zo is er de XT1200Z, de XT1200ZE, de Raid editie en de XT1200ZE Explorer. De verschillen tussen de diverse modellen zitten hem vooral in de aankleding, en luxe en natuurlijk de prijs.

De standaard Super Ténéré weegt 257 kg rijklaar en kost € 15.899,– terwijl de super raid editie 265 kg weegt en op een euro na € 20.000,– kost (prijzen 2019).

 

BMW R1250GS

Ingewikkelde systemen maken geen betere motorfiets

Een viercilinder voor offroad ?

Een motorfiets die eigenlijk niet in dit rijtje thuis hoort is de Kawasaki Versys 1000. De 1000 cc viercilinder levert een vermogen van 120 pk en heeft een koppel van 102 nm.

De snelheid kan er uitgehaald worden met een dubbele schijfrem van 310 mm in het voorwiel en een enkele van 250 mm in het achterwiel. De Versys is uiteraard uitgerust met ABS en Stability controle.

De Versys wordt door Kawasaki gepresenteerd als adventure Tourer en niet als Allroad motorfiets.

De Kawasaki past gezien de bodemspeling van 150 mm en veerwegen van 152 mm achter en 150 mm voor dan ook niet in het Allroad segment. Tel daar de wielmaten 17 inch en de gegoten wielen voor en achter bij op en je hebt eigenlijk een pure weg motorfiets.

 

Adventure motorfiets

Lange veerwegen en voldoende vermogen

Launch control en andere systemen

Natuurlijk kan je met de Versys af en toe wat onverhard rijden maar verwacht er niet te veel van.

De Versys is wel een motorfiets die uitstekend geschikt is voor de lange afstanden. De comfortabele zit, de rijwind bescherming en de 21 liter brandstoftank staan garant voor urenlang toer plezier.

De standaard Versys 1000 kost je € 14.699,– terwijl de grand Tourer € 17.999,– kost.

Wil je meer dan een standaard Versys dan kan je kiezen voor extra’s als KCMF (Kawasaki Cornering Management Function), Launch Control, Kawasaki Engine Brake Control en een Intelligent Brake Systeem.

Of je die systemen allemaal nodig hebt om lekker te kunnen sturen is de vraag natuurlijk maar het is een keuze.

 

Kawasaki Versys

Teveel ingewikkelde systemen op de Versys

Een tweecilinder met 95 PK

Honda’s Africa Twin is misschien wel de meest avontuurlijke van de vier. De Honda is uitgerust met een 1000 cc tweecilinder motorblok dat 95 pk levert en een koppel heeft van 98 nm.

Het vermogen van 95 pk wordt geleverd bij 7500 tpm en het maximale koppel is bij 6000 tpm bereikt. De Honda weegt rijklaar 232 kg wat hem de lichtste van de vier maakt.

De Twin heeft een bodemspeling van 250 mm en dat maakt de Honda uitstekend geschikt voor het serieuzere offroad werk. De zithoogte van 870 mm is terug te brengen tot 850 mm voor de kleinere mensen.

Tel daarbij op de 45 mm  dikke Showa up side down voorvork met 220 mm veerweg en 230 mm veerweg bij het achterwiel en je hebt een pure offroad motorfiets.

 

Africa Twin

Voldoende bodemspeling voor de Africa Twin

De Africa Twin voor het pure offroad werk

De remmen van de Twin voldoen uitstekend dankzij de 310 mm dubbele schijf in het voorwiel en de 256 mm schijf in het achterwiel.

Dat de Africa twin voor het pure offroad werk is gemaakt is ook te zien aan de aluminium spaakwielen van 21 en 18 inch.

Want grotere wielen maken offroad rijden nu eenmaal gemakkelijker en draadspaken kunnen beter tegen het onverharde geweld.

De prima offroad capaciteiten maken de Honda overigens niet alleen geschikt voor het terrein.

 

Honda Africa Twin

Er komt genoeg vermogen uit het tweecilinder blok

Wat moet een off road motorfiets kunnen

De tank waar bijna 19 liter brandstof in kan, de uitstekende zitpositie en het goed functionerende windscherm maken de Africa Twin ook prima geschikt voor de lange afstanden.

De standaard Twin kost inclusief rijklaar maken ruim € 16.000,–  terwijl de adventure versie ruim € 18.000,– kost.

De adventure versie kan bijna 4 liter benzine meer meenemen en heeft een integrale valbeugel die de radiateur en het windscherm beschermt. Misschien handig al die extra’s maar het zorgt ook voor extra gewicht.

Conclusie

De Kawasaki Versys valt met een te hoog gewicht ( 257 kg) en voor en achter 17 inch gegoten wielen buiten de scope van het adventure genre.

De gegoten wielen zijn te kwetsbaar en te klein voor het rijden in het terrein dus serieus off the road werk zit er niet in met de Kawasaki.

De kuip van de Versys is voor het onverharde werk te kolossaal en ontneemt de berijder veel zicht wat in het terrein voor problemen kan zorgen.

Bovendien raakt de kuip bij een valpartij vrijwel zeker zwaar beschadigd. De 257 kg zware Versys is zeker niet makkelijk op zijn wielen te zetten wat ook weer een nadeel is.

En bij het rijden in het terrein moet je hoe dan rekenen op af en toe een valpartij.

 

 

Cardan motorfietsen

Een cardan is altijd zwaarder dan ketting

Hoog gewicht is minder avontuur

Voor de BMW geldt ook dat het gewicht een beetje roet in het avontuurlijke motorleven gooit. 249 kg rijklaar is hoe dan ook voor avontuurlijk rijden behoorlijk zwaar.

Neem daarbij de wielmaten van 17 en 19 inch en de veerwegen van 190 en 200 mm en je hebt een motorfiets die toch minder avontuurlijk is dan je denkt.

Natuurlijk staat de BMW zijn mannetje wel in het terrein maar daar gaat het nu even niet om, we zoeken hier naar de meest geschikte adventure motorfiets. De BMW heeft bovendien een groot nadeel en dat is de cardan.

Een cardan wordt dan wel als probleemloos gezien maar een cardan maakt het onafgeveerd gewicht hoger en is hoe dan ook kwetsbaarder dan een ketting. Voor de super Ténéré geldt hetzelfde als voor de BMW.

 

ABS

Uitschakelbaar ABS bij de Africa Twin

Cardan zorgt voor beperkingen

De super is met 257 kg te zwaar en heeft wielmaten die niet bij een adventure motorfiets horen.

Bovendien zorgt de cardan voor de nodige beperking in de veerwegen en is de bodemspeling met 190 mm onder de maat voor een adventure motorfiets.

Zoek je een echte adventure motorfiets waar je lekker mee naast de weg kan rijden dan komt de Africa Twin er het beste uit. Zowel voor op als naast de weg heeft de Twin de beste eigenschappen.

De bodemspeling, veerwegen en gewicht zijn veel beter ingesteld op het rijden op onverharde ondergrond dan de andere drie.

 

Cardan motorfiets

Een cardan heeft zo zijn beperkingen

95 paardenkrachten zijn voldoende

Bovendien heeft de Honda de wielmaten (21 en 18 inch) die bij een adventure motorfiets.

Het ketting aangedreven achterwiel maakt dat de Honda lichter is dan zijn concurrenten en langere veerwegen kan realiseren.

Het motorvermogen van 95 pk is ruim voldoende voor plezierig en avontuurlijk toeren .

Wat ons betreft komt de Afrika als beste adventure motorfiets voor de dag puur omdat de Honda de beste offroad capaciteiten heeft. Maar de keuze voor een motorfiets blijft een persoonlijke.

Overzicht technische gegevens van de grote vier

7 gedachten aan “Welke Adventure motorfiets is de beste keuze.”

  1. heb de cb500x 2019 met andere banden
    daar ben ik zeer tevreden over nu ook 19 voor wiel alleen geen spaken
    lekker licht en wendbaar en met 47 pk voor mij voldoende

  2. Euh………. ik mis de beste adventure bike……

    Ktm super adventure 1290 r of s.
    Uit alle rijtests als beste uitgekomen

  3. Ik heb een 6-tal maanden met een KTM 1190 Adventure gereden, qua ‘all road’ en vering-instel mogelijkheden en power voldeed die geweldig! Toch vond ik het spartaanse/sportieve karakter wel beter geschikt voor wat jongere rijders (ik was 57 jaar). Ik had bij aankoop een KTM Power Sports “comfort” zadel gemonteerd, kreeg na 200 km toch pijn in mijn heupen. Spijtig genoeg toch overgeschakeld naar een GTR 1400 type 2 van Kawasaki. Nu (met HyperPro veren en Top Sellerie gel zadel) goed voor een hele dag!

  4. Wat ik dan niet snap bij oa bmw en vele andere zijn die lompe uitlaten waardoor je maar een halve koffer hebt An een kant.
    Waarom dan niet gewoon een uitlaat die onder het zadel langsloopt …
    Als je het dan toch over adveture off road hebt dan wil je ook balans en niet al je gereedschap aan een kant en je boterham pindakaas aan de andere kant ^^

    En dan knipperlichtbediening bij bmw …
    Waarom niet gewoon een schakelaar zoals bij alle andere motoren ipv aan iedere kant ’n knop en dan rechts nog een aparte knop om uit te zetten

  5. En naast de vermelding van aantal liters brandstof was een vermelding van verbruik ook handig geweest

  6. Helemaal met je eens, die uitlaat is bij de meest Adventure motorfietsen zo gedaan. Ik rij nu een CRF1000 Africa Twin en ook daar heb een grote uitlaat aan een kant. Ik heb ook nog een XT660Z Tenere staan en die heeft de uitlaten keurig onder het zadel lopen waardoor je een mooie strakke kofferset kan monteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.