Op zich kan je wel een tijdje doorrijden met een lekke voorvork oliekeerring want voordat je effect op het weggedrag merk ben je wel een tijdje verder. Maar een lekke voorvork oliekeerring zorgt ook voor vieze vette smurrie op je voorvork en dat wil je niet op je mooie glimmende motorfiets. Let op de wijze van vervangen van de oliekeerring kan per motorfiets verschillen.
Schokdempers en dempingsolie
De werking van de voorvering van een motorfiets is afhankelijk van de demping en de vering, daar hebben we het in het vorige deel al over gehad.
Bij de traditionele voorvering bij motorfietsen wordt nog steeds olie gebruikt om de vering te dempen. Ook de meest geavanceerde voorvering werkt nog met olie.
Bij de BMW motorfiets, de nieuwere modellen zit er bij de voorvork soms een schokbreker. Deze zit dan aan de onderkant tussen de beide kroonplaten.
Olie die je gebruikt voor je schokdempers in de voorvering is een ander soort motorfiets olie als motorolie.
Stofhoezen zijn op dit soort wegen geen overbodige luxe, ze beschermen je vorkpoten tegen stof.
Wegligging en vering
Er blijven mensen bezig met het verbeteren van de voorvering. Die verbeteringen zitten vooral in de demping van de schokdempers.
Het dempen van de voorvering is nodig om te voorkomen dat de vering meer dan een keer in en uit veert. Dit dempen gebeurd door de schokdempers.
Een goed werkende voorvering mag namelijk maar een keer inveren. Zodra de vering niet stopt met inveren na een keer gaat dit ten koste van de wegligging.
Schokdempers zijn er in vele soorten en maten
Een lekkende oliekeerring vervangen
Een lekkende oliekeerring in de voorvork maakt dat er olie wegstroomt. Doordat er olie weglekt wordt is de voorvering minder gedempt.
Als je ziet dat er olie langs de voorvork lekt komt dat in bijna alle gevallen door een lekkende voorvork oliekeerring. Een lekkende oliekeerring vervangen is echt geen overbodige luxe.
Bij sommige motorfietsen met voorvork beschermers kan je niet zomaar iets zien. Controleer dus zo nu en dan hoe de situatie is onder de voorvork hoezen.
Ga je een tweedehands motorfiets kopen, controleer dan ook even de voorvork op lekkage’s. Want een oliekeerring vervangen mag je dan wel zelf kunnen maar als het niet nodig is, is dat altijd beter.
Schokdempers en wegligging
Voor het behoud van een goede wegligging is het beter deze keerring zo snel mogelijk te vervangen.
Want als er olie weglekt uit je voorvering dan betekend dat minder demping van je schokdempers.
En tevens krijg je op den duur last van onbalans in je motorfiets omdat de vering van je voorvering minder wordt.
Zorg er om te beginnen voor dat je motorfiets stabiel staat zodat de motorfiets met sleutelen niet kan omvallen.
De voorvering van een Yamaha XT660Z Ténéré als voorbeeld. Bij nr 15 zien we de oliekeerring
De voorvering demonteren
Demonteer nu eerst het voorwiel en het voor spatbord. Maak vervolgens de beide remklauwen los. Vergeet de kabel van je snelheidsmeter niet als die er zit.
Hang de beide remklauwen ergens uit de weg. Laat de remklauwen niet aan de remleidingen hangen.
Het gewicht van de remklauwen kan ervoor zorgen dat er bij de aansluiting van de remleidingen wat beschadigd.
Je kan de remklauwen ophangen aan een paar spanbanden zodat het gewicht niet aan de remleidingen hangt.
Schokdempers demonteren
Ja ik heb het bij de voorvering ook over schokdempers. De voorvering bestaan net als de achtervering uit vering en schokdempers.
Demonteer nu beide voorvorkpoten door de bouten bij de kroonplaten los te draaien. Zorg er wel voor dat de voorkpoten nu niet plotseling uit de kroonplaat kunnen schieten.
Zet dus iets onder je voorkpoot zodat deze niet op de grond kan vallen als je de bouten los hebt.
Demonteer alles voorzichtig
Hou er rekening mee dat bij demontage van een voorkpoot het stuur door het gewicht van de nog zittende voorkpoot plotseling naar een kant kan uitslaan.
Je kan nu het beste eerst de dempingsolie uit de voorkpoot laten lopen. Dit kan je doen door de bout die bovenop de voorkpoot zit los te draaien.
Pas hiermee wel op want de veer die er in zit staat onder spanning. De bout kan zomaar in je gezicht springen als deze los schiet. Als je alles los hebt haal je de kleine bus met veer uit de binnenpoot.
De clip die de oliekeerring op zijn plaats houdt
laat de dempingsolie weglopen
Hou nu de voorkpoot, die nu nog in elkaar zit, boven een bak om de dempingsolie uit de poot te laten lopen.
Je kan beter bij beide voorkpoten de dempingsolie vervangen, ook als je maar een oliekeerring hoeft te vervangen.
De dempingsolie gaat in de loop der tijd minder goed werken en als je bij een voorkpoot de olie vervangt in plaats van bij allebei kan je dit gaan merken met de werking van de voorvering.
De demper van de voorvering zit bij de meeste, zo niet alle, motoren met een bout vast aan de binnenpoot.
De bout zit onderop de buitenpoot. Je moet deze los draaien om de demper met binnen poot uit de buitenpoot te halen.
Controleer af en toe onder de voorvork hoezen of er een oliekeerring lekt
Niet iedere voorvork is hetzelfde
Voor het vervangen van de oliekeerring is het loshalen van de binnenpoot van je voorvering niet altijd nodig. Een oliekeerring vervangen kan ook anders.
Let op dit kan afhangen van het merk en type motorfiets. De motorfiets waar het hier over gaat is een Yamaha Ténéré uit 2008.
Demonteer nu de stofring en de clip die de oliekeerring tegenhoud. De clip losmaken kun je het makkelijkste met een punttang doen.
Door een platte schroevendraaier tussen de buitenkant van de oliekeerring en de buitenpoot te steken kun je de oliekeerring voorzichtig uit de buitenpoot halen.
Pas hierbij op dat je geen krassen op de binnenpoot maakt en beschadig ook de binnenkant van de buitenpoot niet.
Bij krassen op de binnenpoot of de binnenkant van de buitenpoot kan er alsnog olie lekken.
De voorkpoten van de T7 worden beschermd tegen opspattende stenen
Volgorde van werken
Bij lichte beschadigingen aan de binnenkant van de buitenpoot kan je wat vloeibare pakking aanbrengen op de plaats waar de oliekeerring in de binnenpoot gemonteerd wordt.
Als je de oliekeerring los hebt kan je hem over de voorkpoot schuiven n hem verwijderen. Deze volgorde van werken is van belang voor het succes bij deze operatie.
Demonteer je de voorkpoot en plaats je dan de oliekeerring in de buitenpoot dan kan je met het weer terugplaatsen van de binnenpoot de oliekeerring makkelijk beschadigen.
Het is nu eenmaal lastiger de binnenpoot weer terug in de buitenpoot te plaatsen zonder de keerring te beschadigen dan de keerring over de binnen poot te schuiven.
Een plastic zakje over de voorkpoot voorkomt beschadiging
Een plastic zakje voorkomt beschadiging
Voor je de nieuwe oliekeerring monteert, breng je wat voorvork olie aan op de buitenkant van de binnenpoot zodat de oliekeerring er makkelijk overheen glijdt bij het monteren.
De buitenkant van de oliekeerring smeer je ligt in met Lithium vet. Voor je de oliekeerring over de binnenpoot duwt span je een plastic zakje over de bovenkant van de binnenpoot.
Het plastic zakje voorkomt beschadiging van de oliekeerring als je de keerring over de voorkpoot schuift.
Met een speciale bus “oil seal driver” druk je nu voorzichtig de oliekeerring over de binnenpoot op zijn plek in de buitenpoot.
Als de oliekeerring goed op zijn plek zit monteer je de clip die de oliekeerring op zijn plek houdt tijdens het in en uit veren van de voorvering.
Gebruik een “oil seal driver” voor het op zijn plaats krijgen van de keerring
De juiste hoeveelheid olie
Monteer vervolgens een nieuwe stofring en vul beide voorkpoten met de juiste hoeveelheid dempingsolie.
Als je de voorveerring stugger wil laten veren dan kan dat door dikkere olie te gebruiken. Wil je hem soepeler laten veren dan kan je voor dunnere olie kiezen.
Wellicht overbodig om te melden maar gebruik geen andere olie dan de voorgeschreven dempingsolie. Ga geen motorolie gebruiken om kosten te besparen ofzo.
Motorolie kan het rubber van de keringen aantasten en dat krijg je nog meer problemen.
Een achter schokbreker is meestal gas gedempt
Er zijn mensen…..
Het klinkt gek als ik dit zo zeg maar geloof me er zijn zat mensen die geen idee hebben wat ze doen.
Ik heb iemand gekend die motorolie gebruikte in zijn hydraulische remsysteem. Het gevolg was dat alle rubbers van het systeem lek gingen omdat motorolie de rubbers aantast.
Zorg dus dat je weet wat je doet en als je twijfelt vraag het dan aan iemand. Het liefst aan iemand die zelf weet wat hij doet.
Gebruik ook nooit geweld als iets niet lukt. Ga niet met hamers en beitels te werk want dan maak je meer kapot dan je denkt.
Voorvork hoezen op een aangepast BMW K100 op Wheels and Waves
Voorvork weer in elkaar zetten
Je kan veren en afstandsbussen nu weer in de juiste volgorde in elkaar zetten.
Bij het indraaien van de bout bovenop de binnenpoot kan het door de druk van de veer lastig zijn de bovenste bout weer in de binnenpoot te krijgen.
Pas daarom op want het is hierdoor lastig de bout recht in de poot te draaien.
Bij off the road motorfietsen heb je goeie demping nodig
Zet de voorvering weer in elkaar
Zodra de voorkpoten weer in elkaar zitten kan je de gehele voorvering van je motorfiets weer in elkaar zetten.
Je zal zien dat jouw motorfiets met nieuwe oliekeerringen en nieuwe dempingsolie een betere wegligging hebben dan voor de operatie.
Ben je onzeker over je sleutel capaciteit of heb je erg weinig ervaring met dit soort werkzaamheden ?
Dan is het wellicht raadzaam dit soort dingen aan de dealer over te laten. Ook als je naar een specialist stapt voor dit soort klusjes kan je geld besparen.
Voorvering XT500
Goedkoop is duurkoop
Als je zelf je voorvering demonteert kan je met de vorkpoot met het lek naar een monteur gaan. Je spaart geld uit voor de demontage van de vering.
Doe je het toch zelf dan is het zaak dat je zelf je een nieuwe oliekeerring ergens vandaan haalt. Op het internet zijn genoeg goeie adressen te vinden hiervoor.
Zelf sleutelen aan je motorfiets kan een feest op zich zijn. Het is echter niet altijd makkelijk en geduld en kennis is wel nodig.
Let wel op dat je niet om geld te besparen voor het goedkoopste merk gaat. Bedenk dat goedkoop nog altijd duurkoop is.
Ga dus niet voor de goedkoopste motorfiets onderdelen. Geef liever iets meer uit zodat je meer kwaliteit hebt.
In ieder geval veel succes en veel motorplezier gewenst.