Vering en schokbrekers houden de motorfiets op de weg

Wil je echt kunnen genieten van het rijden op een motorfiets dan is het zaak dat je tweewieler goed in orde is. Dat betekend dat je geen technische problemen moet krijgen tijdens die lekkere toertocht die je wil gaan maken en dat je motorfiets doet wat jij wil en reageert hoe jij wil dat het weggedrag zo moet zijn zoals je kan verwachten.

Hoe zit het met de wegligging

Goeie wegligging betekend alles voor de liefhebber van motorfietsen. Want je wil het liefst zo snel mogelijk over mooie stuurwegen gaan zonder hindernissen.

En met hindernissen bedoel ik geen hekken of andere obstakels. In dit geval bedoel ik met hindernissen slecht wegdek dat er voor zorgt dat je rijplezier minder wordt.

En het liefst ook zonder gevaar. Want we willen het wel veilig houden natuurlijk.

Een van die hindernissen kan zijn het niet goed hebben van contact met de weg. En als dat aan de hand is kan het te maken hebben met de wegligging van de motorfiets.

En een goeie wegligging is belangrijk voor je veiligheid en voor het plezier dat je hebt in motorrijden.

Wegligging

Goeie schokbrekers zijn belangrijk voor de wegligging

Toer of allroad motorfiets

Het kan ook liggen aan de conditie van het wegdek of je rijdt over wegdek waar jouw motorfiets niet echt voor geschikt is. En dat heeft weer te maken met de veerwegen van jouw motorfiets.

Ieder type motorfiets heeft zijn eigen vering. Een sportieve motorfiets heeft over algemeen wat stuggere vering dan een toermotor.

Een toermotor zoals bijvoorbeeld de Honda Goldwing of de BMW K1600 GTL. hebben minder stugge vering om het rijcomfort te vergroten.

En dan heb je een allroad of adventure motor of offroad motorfiets met langere veerwegen. De lange veerwegen van een allroad motorfiets zijn er om over grotere oneffenheden aan te kunnen.

Als je motorfiets onvoldoende grip heeft in bochten kan het aan een aantal zaken liggen.

Een vuil of nat wegdenk

Het kan zijn dat de weg vuil of nat is. Het kan aan het type banden liggen of aan de bandenspanning.

Het kan ook zijn dat je banden ernstig versleten en er kan bijvoorbeeld een breuk in het canvas zitten. Allemaal zaken die iets doen met je wegligging.

Hoe een motorfiets reageert op het wegdek waar je over rijdt hangt van een heleboel zaken af en een van die zaken is het afstellen en functioneren van de motorvering.

De staat van je banden, waarbij de bandenspanning een grote rol speelt en natuurlijk de staat van de vering zijn ook van belang.

Afgeveerd en onafgeveerd gewicht

Ik heb het eerder gehad over afgeveerd en on afgeveerd gewicht en de effecten ervan op de wegligging van een motorfiets maar dat is niet alles.

Als we het over de vering van een motorfiets hebben, dan hebben we het in feite over het wegcontact van een motorfiets met de weg.

De wielen van een motorfiets (onafgeveerd gewicht) moeten de oneffenheden van de weg zo goed mogelijk volgen om de rest van de motorfiets (afgeveerd gewicht) stabiel te houden.

Schokbrekers

Bij de upside down voorvork is het onafgeveerde gewicht lager

De in en uitgaande slag moeten gedempt worden

Dit kan doordat de wielen samen met de voorvork en achterbrug vrij op en neer kunnen bewegen.

De vering zorgt ervoor dat het gedeelte waar je op zit zoveel mogelijk in dezelfde positie blijft.

Maar die zelfde vering moet wel gedempt worden om er voor te zorgen dat de motorfiets niet gaat deinen.

En met deinen bedoel ik dat het veren over gaat in ongecontroleerd op en neer bewegen van zowel afgeveerd als on afgeveerd gewicht.

Dit kan er voor zorgen dat de wielen op een gegeven moment gaan stuiteren over het wegdek en dan wordt de motorfiets onbestuurbaar.

Om nou te voorkomen dat dit ongecontroleerd veren voorkomt wordt het veren gedempt door zogenaamde schokbrekers.

vering

De aangepaste vering van een Honda CBX uit de jaren 80. De originele vering van de CBX was niet optimaal.

De dempende werking van schokbrekers

Voor de achtervering van een motorfiets wordt in veel gevallen een gas gedempte schokbreker gebruikt.

De voorvering wordt over het algemeen gedempt door olie die door dunne openingen moet worden geperst.

De demping van de voorvering kan stugger of soepeler gemaakt worden door te variëren in de dikte van de demping olie die je gebruikt.

Om de schokbreker zit een veer die voor de vering van de motorfiets zorgt.

Binnen in de schokbrekers zit een met olie of gas gevulde cilinder. Tijdens het rijden veert de motor in waardoor de veer wordt ingedrukt.

Gas of olie voor de demping

Het gas of de olie in de cilinder of demper worden door een aantal nauwe openingen gedrukt bij het inveren. Dit is het dempen van de vering.

Is je schokbreker kapot, dan neemt de demping af waardoor de motorfiets kan gaan deinen. Je zal dan de schokbrekers achter moeten vervangen.

Aangezien de openingen zo nauw zijn dat er maar weinig vloeistof tegelijk doorheen kan de zuiger in de schokdemper niet snel ingedrukt worden.

Hierdoor ontstaat de dempende werking van de schokbreker. De energie van de op en neer gaande beweging van de veer wordt door de vloeistof of het gas geabsorbeerd. Hierdoor de vering afgeremd.

voorvering

De voorvering in onderdelen

Dikkere olie zorgt voor stuggere vering

De voorvering van een motorfiets zit hetzelfde in elkaar met dit verschil dat we het niet over een gesloten veersysteem hebben.

Met niet gesloten bedoel ik dat je de voorvering uit elkaar kan halen om bijvoorbeeld de voorvork olie te vervangen.

Het vervangen van voorvork olie kan soms handig zijn want dit soort olie kan na lang gebruik een deel van zijn dempende werking verloren hebben.

Het kan ook zijn dat je niet tevreden bent over de werking van je voorvering omdat je motorfiets te stug of te soepel is afgeveerd.

Door dunnere of dikkere olie te gebruiken kan je de werking van de vering van je motorfiets veranderen waardoor de wegligging weer anders wordt.

Yamaha Tenere

De Yamaha Tenere is een all road motorfiets en heeft langere veerwegen

Beschadigde oliekering

Het kan ook zijn dat je, door stof of steenslag, een beschadigde oliekeerring hebt waardoor de vering olie lekt.

Na verloop van tijd ga je merken dat de voorvering niet meer optimaal werk. Zeker als een van de oliekeringen in de vorkpoten lek is kan je dat gaan merken.

De druk die tijdens het inveren van de voorvering wordt opgebouwd is groot.

Dit houdt in dat bij de minste beschadiging aan de oliekering er olie langs de oliekering naar buiten geperst wordt.

De wegligging wordt vanzelf slechter

Door de weglekkende olie wordt de demping van de voorvork steeds minder, wat weer ten koste gaat van je de wegligging.

De hoeveelheid olie gaat per vorkpoot verschillen waardoor de vering per voorvork gaat verschillen en dat gaat ten kostte van de wegligging van je motorfiets.

De oliekeringen zijn door handige sleutelaars zelf te vervangen maar ook voor dit klusje geldt dat je moet weten wat je doet.

Wat je moet doen om je oliekeringen te vervangen behandel ik in een volgend deel.

Opmerkingen

comments