Veilig motorrijden met de juiste remtechniek

Motorfietsen zijn prachtige vervoersmiddelen maar het berijden van een motorfiets brengt risico’s met zich mee. Je ben op een motorfiets veel kwetsbaarder in het verkeer dan een auto en daarom is het zaak dat je weet wat je doet op een motorfiets. Remmen bijvoorbeeld is een belangrijk item als het om veiligheid gaat met de juiste remtechniek kan je een hoop ongelukken voorkomen. Veilig motorrijden is van levensbelang.

Veilig motorrijden begint met goed onderhoud

Het lijkt logisch dat je als bestuurder van een motorfiets voorzichter bent in het verkeer maar de praktijk wijst vaak anders uit. Veelal zie ik, vaak jonge motorrijders, dingen uithalen op motorfietsen waarbij de rillingen mij over de rug lopen.

Soms zie ik ook mensen dingen structureel fout doen op een motorfiets zoals remmen en het insturen van een bocht. De meeste mensen denken dat motorfietsen maar op een manier kunnen remmen maar dat is dus niet waar.

remtechniek

Brembo’s en de juiste remtechniek gaan goed samen.

Om te beginnen is het zaak dat de motorfiets waar je op rijd technisch goed in orde is. Dat betekend dat je banden, remmen, vering etc niet versleten zijn. Als we het over  [intlink id=”332″ type=”post”]gebruikte motorfietsen [/intlink] hebben en hun technische staat af en toe dan is het vaak schrikken geblazen.

Dat de motor technisch in orde moet zijn klinkt als vanzelf sprekend maar je moest eens weten hoe sommige motorfietsen er technisch aan toe zijn.

Met het berijden van een motorfiets moet je rekening houden met een paar, op het oog zeer vanzelfsprekende zaken, zoals het feit dat je op twee wielen rijd. Klinkt logisch natuurlijk maar er zijn toch veel motorrijders die daar onvoldoende rekening mee houden.

Zo zie ik nogal eens motorrijders met slecht weer op volle snelheid overal langs schieten, alsof motorfietsen onkwetsbaar zijn en dat is perse niet waar natuurlijk.

Remtechniek

De remtechniek in het terrein is anders dan op de weg

Remtechniek is iets anders dan hard knijpen.

Zo zie je bijvoorbeeld veel motorrijders weinig tot geen rekening houden met de condities van het wegdek. Of het nou geregend heeft of niet de snelheid blijft bij veel rijders hetzelfde waarbij er vaak onnodige risico’s worden genomen.

Als je met een auto hard moet remmen op een nat wegdek dan kun je hooguit een paar meter doorglijden of in het ergste geval in een slip raken.

Met een motorfiets is dit vaak al fataal, fataal in die zin dat je er zeker van kan zijn dat je onderuit gaat met als gevolg flinke schade en in het ergste geval letsel.

Het is dus zaak dat je de snelheid op glad wegdek aanpast maar dat is niet het enige. Op de meeste motorfietsen moet je de voorrem en achterrem apart bedienen en doseren. De voorrem wordt over het algemeen met de hand bediend en de achterrem met de rechtervoet.

Normaal gesproken is de voorrem de belangrijkste rem op een motorfiets. Logisch want bij remmen komt al het gewicht van de motor van achter en dus drukt dit gewicht op het voorwiel.

Met nat weer andere remtechniek

Doordat het gewicht van de motorfiets op het voorwiel duwt, wordt het voorwiel harder op het wegdek gedrukt en dus is de kans op doorglijden kleiner maar nog wel aanwezig.

Rem je voornamelijk met je achterrem dan heb je kans dat je achter wiel doorglijdt omdat het gewicht op het achterwiel afneemt bij een rem actie.

Door een doorglijdend achterwiel (slippen) remt de motorfiets minder hard en wordt de motorfiets instabiel.

Bij droog weer is het dan ook aanbevolen om harder met je voorrem te remmen dan met je achterrem.

Als het wegdek om de een of andere reden glad is, bijvoorbeeld bij regen, en daarom minder grip levert dan bij droge omstandigheden gelden voor het remmen andere regels.

Bij glad wegdek hebben banden minder grip en is er een grotere kans op het doorglijden van de band bij remmen.

De juiste remtechniek houdt je overeind.

Als bij remmen het voorwiel van de motorfiets weg glijd ga je onherroepelijk onderuit en bij gladheid is die kans groot. Dit komt doordat het achterop komende gewicht van de motorfiets het voorwiel (meestal zijwaarts) wegdrukt.

Deze plotselinge zijwaartse beweging is niet meer op te vangen door de berijder waardoor je onderuit gaat. Met de juiste remtechniek is het wegglijden van je voorwiel gemakkelijk te voorkomen.

Bij gladheid of onberekenbaar wegdek is het zaak om bij remmen de nadruk op je achterwiel te leggen. Ook als je motorfiets is uitgerust met een anti blokkeer systeem is het zaak dat je iets van remtechniek weet

Een weg glijdend achterwiel is namelijk beter op te vangen dan een weg glijdend voorwiel. Dus bij glad wegdek leg je de remdruk meer op het achterwiel dan op het voorwiel om de kans op vallen te verkleinen.

[bol_product_links block_id=”bol_544e2757ad758_selected-products” products=”666743941″ name=”Beter motorrijden” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”500″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Opmerkingen

comments