Veilig motorrijden met de juiste bochtentechniek.

Het leukste van motorrijden is het rijden op wegen met veel bochten. Er is niets leukers dan over mooie glooiende bochtige wegen te rijden en lekker plat een bocht in te gaan. Maar een motorfiets over bochtige wegen sturen is heel iets anders dan het rijden op de snelweg. Met de juiste bochtentechniek is het meer genieten van mooie wegen en vooral bochten.

De juiste bochtentechniek

Op de snelweg rijden met een motorfiets kan iedereen. Je hoeft alleen maar gas te geven en het overige verkeer in de gaten te houden. De rest gaat vanzelf. Maar veilig motorrijden is meer dan gewoon motor rijden.

Ga je echter over bochtige wegen rijden dan wordt het een heel ander verhaal. Want bochten maken met een motorfiets klink simpel maar veel motorrijders hebben er toch moeite mee.

Het gaat er ten eerste om dat je je goed voelt op de motorfiets die je bestuurt. Rij je op een motorfiets waar je je eigenlijk niet prettig op voelt dan rijdt dat minder prettig.

De motorfiets moet je het gevoel geven dat je je er lekker op voelt. Het is zaak dat je voelt dat jij de motorfiets bestuurt en niet andersom. Dat zit hem niet altijd in de pk’s maar ook in het weggedrag.

bochtentechniek

Niet al het asfalt is perfect

Hou je omgeving in de gaten

Om te beginnen hou je natuurlijk het overige verkeer in de gaten. Want er zijn altijd zijwegen.  De conditie van het wegdek is ook belangrijk om in de gaten te houden.

Rij je bijvoorbeeld over slechte wegen met veel gaten en kuilen of scheuren in het asfalt dan wordt bochten rijden al lastiger. Een lange scheur in de lengte beïnvloed het weggedrag een motorfiets direct.

Als je voorwiel in een bocht in een scheur in het asfalt terecht komt heb je daar echt last van. Het gedrag van de motorfiets wordt onvoorspelbaar en de kans is groot dat er iets fout gaat.

Ga niet boven je macht rijden

Je neemt de bochten minder snel dan je eigenlijk zou willen. Om lekker te kunnen sturen is goede bochtentechniek van groot belang. Bochten rijden op de motor is leuk, ook als je minder snel rijdt.

Ga je boven je macht rijden, dan wordt motorrijden gevaarlijk. Want dan kan je niet meer alles in de gaten houden en dat wil je nou juist wel. Je hebt je ogen nodig voor het verkeer, de bocht en (daar zijn we weer) het wegdek.

Kom je in een snelle bocht namelijk met je voorwiel in een gat terecht, dan heeft dat instabiliteit van de motorfiets tot gevolg. En een instabiele motorfiets in een bocht kan rampzalige gevolgen hebben.

Het is ook belangrijk om voldoende overzicht te houden over de gehele weg. Heb je weinig zicht op hoe de weg na de bocht verder gaat, dan is het zaak je snelheid aan te passen.

Bedenk ook dat je bij onoverzichtelijk bochten niet weet of er na de bocht een obstakel op de weg staat.

bochtentechniek

Prachtig rijden over bochtige wegen in de alpen, zeker met de juiste bochtentechniek

 Met de juiste techniek meer plezier

Als je met een hoge snelheid een bocht uitkomt kan het op tijd remmen voor zo’n obstakel nogal eens lastig zijn. Als je het begin en het einde van de bocht goed kunt overzien, dan kan je er met een hogere snelheid doorheen.

Het is voor iedere motorrijder een schrikmoment als er in een bocht grind of zand ligt. Want als je flink plat in een bocht ligt en je komt plotseling op een losse ondergrond te rijden dan is de kans groot dat je onderuit gaat.

Hou dus altijd het wegdek voor je in de gaten zodat je snel kan reageren op grind, zand of misschien een olievlek.

Behalve het wegdek moet je ook de weg voor je in de gaten houden, wat maakt dat je in een bocht je blik moet verdelen.

Je kijkt aan de ene kant naar het wegdek en aan de andere kan voor je uit. Dat klinkt allemaal ingewikkeld maar als je een tijdje over bochtige wegen rijdt dan krijg je het vanzelf door.

Motorrijden

Onderweg naar meer bochten

 Blijf op je eigen weghelft

Zorg ook dat je op je eigen weghelft blijft als over bochtige wegen rijdt. Dat laatste klinkt misschien vreemd maar ik heb vaak genoeg gezien dat motorrijders bochten veel te wijd namen en aan het eind van de bocht op de verkeerde weghelft uitkwamen.

Door een bocht op de juiste manier aan te snijden blijf je op je eigen weghelft waardoor ongelukken voorkomen kunnen worden.

Bij het maken van een bocht naar links begin je zoveel mogelijk tegen de as van de weg aan in te sturen. Door dit te doen zorg je ervoor dat je bij het einde van de bocht ook nog op je eigen weghelft rijdt.

De regel is dat als je een bocht verkeerd begint dat je aan het einde van de bocht verkeerd uitkomt en dat gebeurt als je verkeerde bochtentechniek gebruikt.

Motorfietsen

Op dit soort wegen gelden hele andere regels voor het nemen van bochten

Iedere motorfiets heeft zijn limiet.

Maak je een bocht naar links dan is het zaak rechts te houden en de bocht naar binnen toe aan te snijden en uiteindelijk weer aan de rechterkant uit te komen.

Een motorfiets heeft zo zijn limieten als het op bochten aankomt. Je kunt dus met een motorfiets maar zo schuin als de motorfiets aan kan.

Dat komt doordat de banden een beperkte grip hebben en als je te schuin door een bocht wil kan de grip van de band ineens op houden.

Bij twijfel, volg een extra cursus

De motorfiets gaat dan schuiven over het asfalt waardoor je, in negen van de tien gevallen, onderuit schuift.

Als je met de voetsteunen van een motorfiets over straat schraapt zit je eigenlijk al tegen de limiet aan en staan je banden op het punt grip te verliezen.

Twijfel je aan je bochtentechniek, volg dan gerust een keer een extra cursus motorrijden.

Motorrijden is een prachtige liefhebberij en je kunt optimaal genieten op bochtige wegen maar hou het wel veilig met de juiste bochten techniek. Ook meer over veilig remmen weten ?

Eén gedachte over “Veilig motorrijden met de juiste bochtentechniek.”

  1. Er wordt al te lang in de bochten gereden volgens de ‘circuitmethode’. Eigenlijk is die niet veilig genoeg. Ook dit jaar heb ik mijn oude grijze hoofd geschud bij het aanschouwen van collega motorrijders in de bocht. Het kan veel veiliger met behoud van het plezier. In mijn artikel: Wèg van de middenstreep pleit ik voor een aangepaste bochtentechniek.
    Ben v.d. Hoff, 72 jaar, 300.000 km. waarvan 200.000 in bergachtig gebied

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.