Veilig motorrijden in de file en ander verkeer

Motorrijden is een heerlijke bezigheid. Dat hoef ik hier eigenlijk niet uit te leggen maar er zit een andere kant aan. Die andere kant is namelijk veiligheid. Iedereen weet dat het rijden op een motorfiets risico’s met zich mee brengt.

Veilig motorrijden

Niet dat rijden op een motorfiets levensgevaarlijk is zoals veel mensen beweren maar er zijn risico’s. En waar die risico’s zitten, daar gaan we het hier over hebben.

Het rijden op een motorfiets heeft voor en nadelen. Je rijd op twee wielen en je bent dus lekker wendbaar.

Je hebt veel minder last van files want je kan tussen de rijen auto’s door rijden. maar hoe moet je filerijden ?

Dat geldt ook voor stoplichten. Nee je mag niet door rode stoplichten rijden dat bedoel ik niet.

Veilig motorrijden

Zonder file kan je lekker doorrijden, ook in het donker

Langzaam door de file rijden

Met de meeste motorfietsen kan je langzaam tussen de rijen auto’s door manoeuvreren zodat je vooraan komt te staan. Dat is wat ik bedoel.

Dat is niet alleen prettig omdat je dan sneller weg bent. Het vooraan gaan staan bij een stoplicht is ook belangrijk voor je veiligheid.

Want als je achteraan sluit in een file van wachtenden auto’s loop je altijd het risico dat er iemand bij je achterop rijdt.

Want hoe vaak gebeurt het niet dat iemand in een auto niet op zit te letten en ergens achterop rijdt.

En als er een auto met een gangetje van 20 km/uur bij je achterop rijdt als je op je motorfiets zit dan heb je echt een probleem.

reflecterende motorkleding

De meeste motorkleding is van zichzelf reflecterend

Sluit liever niet achteraan in de file

Dat geld ook voor file rijden. Het is hoe dan ook veiliger om niet achter aan te sluiten in de file.

Want net als bij een stoplicht is er altijd het gevaar dat er iemand achterop rijdt.

En als je dan tussen de rijen auto’s door rijdt doe dat dan wel met aangepaste snelheid. Denk aan je snelheid dan zit je veilig op de motor.

Automobilisten moeten namelijk rekening kunnen houden met het feit dat er een motorrijder aan kan komen.

Kom je met een te hoge snelheid aanrijden dan is de kans groot dat je niet gezien wordt.

Als je als automobilist dit met een flinke snelheid dichterbij ziet komen wordt je vaak verrast. 

Door de file rijden is wettelijk toegestaan

Want, het is dan wel wettelijk toegestaan dat een motorrijder tussen de files door rijdt maar wel met aangepaste snelheid.

Als motorrijder mag je tussen de file van auto’s doorrijden mits de file niet sneller dan 45 km/uur rijdt.

Er wordt dus niet meer gesproken over het gedogen van het door de file rijden. Door de file rijden met de motorfiets is wettelijk toegestaan.

Het verschil in snelheid tussen de file en de motorrijder mag echter niet meer dan 10 km/uur bedragen.

Als motorrijder moet je kiezen voor de meest linker banen op de weg. Zodra de file weer sneller gaat rijden moet de motorrijder weer gewoon tussen de rest van het verkeer rijden.

file rijden

Als er ruimte genoeg is kan dit wel

fileren is levensgevaarlijk

Als je als motorrijder je normale plek op de weg weer inneemt moet je dit aangeven met je richtingaanwijzer.

Het is overigens niet zo dat je in alle gevallen de file mag inhalen. Want in feite is dat wat je doet, je haalt de file in. Bij een weg met twee banen mag je niet tussen de file door.

Je mag dus niet een file inhalen waarbij het tussen de file doorrijden betekend dat de linker rijstrook tegemoetkomend verkeer bevat.

Dit wordt ook wel fileren genoemd. Nee dat is niet het fileren van een lekker stuk zalm. Dit soort file passeren is levensgevaarlijk.

Want als je als motorrijder tijdens dit soort file rijden een tegemoetkomende auto raakt is het leed niet te overzien. Doe dit dus liever niet voor je eigen veiligheid.

Op een voorrangskruising neem je niet automatisch voorrang

Zorg dat je opvalt

Rijden er meerdere motorrijders tussen de file door dan is het zaak om onderling afstand te houden. Als je door de file rijdt is het handig om je alarm verlichting aan te zetten.

Als motorrijder ben je nu eenmaal minder goed te zien dan als auto en dus doe je er alles aan om meer op te vallen.

Meer opvallen op een motorfiets kan je ook doen door je opvallend te kleden.

Niet dat je met een carnavals outfit op je motorfiets moet gaat zitten natuurlijk. Het gaat er om dat je als motorijder goed gezien wordt.

En dan gaat het over kleding met opvallende kleuren en reflecterende stukken.

Liever een iets meer opvallende helm

Verplichte hesjes in Frankrijk

Veel motorkleding is al voorzien van opvallend reflecterende stukken stof. Als dat niet het geval is kan je speciaal reflecterende hesjes kopen.

In Frankrijk zijn reflecterende hesje overigens verplicht om aan te doen als er sprake is van stoppen bij pech.

De boete voor het niet bij je hebben van dergelijk hesje is met 38 euro niet veel.

Kom je met pech stil te staan en je hebt het vestje niet bij je dan kan het je zomaar 750 euro gaan kosten. Denk daar dus aan als je richting Frankrijk gaat.

reflecterende motorkleding

Beter zichtbaar in het donker met reflecterende motorkleding

Standaard reflecterende kleding

Motorkleding van bijvoorbeeld Revit en Lookwel is standaard al uitgerust met reflecterende biezen en belettering.

Kom je ergens met pech te staan, of het nou op de snelweg is of op een secundaire weg zorg dan dat je veilig staat.

Kom je op de snelweg met pech te staan, ga dan achter de vangrails staan.

Ga niet naast je motorfiets staan wachten op een hulpdienst. In België kan je dat flinke boetes opleveren.

Bovendien is het levensgevaarlijk om op de vluchtstrook zomaar stil te gaan staan.

Hier kan je makkelijk langs de kant stoppen maar doe dit liever niet op de snelweg

Gedraag je op de weg

Een ander aspect van rijden op een motorfiets is het gedrag op de weg. Natuurlijk wil je zo nu en dan even lekker het gas open draaien maar doe dat waar er ruimte is.

Als je een lekker lege snelweg voor je hebt of een lege linkerbaan kan dat best een keer.

Je neemt daarmee natuurlijk wel het risico dat je tegen een bekeuring aan loopt maar als je dat geen probleem vind, prima.

Zit je in druk verkeer dan is het minder verstandig om met de snelheid van jouw machine te gaan spelen.

Met hoge snelheid door het verkeer heen rijden is vragen om ongelukken.

Rij liever veilig

Haal niet rechts in

Ga ook niet rechts inhalen als je ergens links niet langs kan. Het is niet alleen verboden, het is ook levensgevaarlijk. Zeker als je met hoge snelheid rechts gaat inhalen natuurlijk.

Een automobilist let niet op snel naderende motorrijders die rechts inhalen dus doe het liever niet. Bovendien kan het je flink geld kosten als je gesnapt wordt.

Automobilisten zien motorrijders nu eenmaal niet altijd aankomen ook niet als je opvallend gekleed bent.

Zeker als je met flinke snelheid gaat inhalen is het lastig om je te zien aankomen.

Hou overzicht op de weg als je ergens stopt

Go with the flow

Pas je snelheid aan, aan het verkeer. Oftewel, go with the flow. Gedraag je ook nooit agressief in het verkeer, denk er om dat je kwetsbaar bent op twee wielen.

Agressie in het verkeer is nooit goed maar als je je op twee wielen voortbeweegt is het levensgevaarlijk.

Dus als je een keer geblokkeerd wordt als je tussen de file door wilt rijden wacht dan rustig af.

Ga je schelden of middelvingers opsteken dan kan dat een reactie van de automobilist opleveren.

Hou rekening met ander verkeer

Neem niet zomaar voorrang

En als die reactie resulteert in een aanrijding dan delf je als motorrijder het onderspit.

Je mag dan wel gelijk hebben maar wat heb je eraan als je onderuit getikt wordt.

In een auto kan je nog wel wat hebben maar bedenk dat je met een motorfiets gemakkelijk onderuit schuift met alle gevolgen van dien. Neem ook nooit voorrang maar verleen het wel.

Denk er aan, voorrang verlenen is weliswaar een verplichting maar ga er liever niet prat op dat je het ook krijgt. Hou dus altijd rekening met automobilisten die je misschien niet zien.

Met slecht wegdek wordt alles anders

Met slecht weer wordt alles anders

Denk daar zeker aan als je met slechte weersomstandigheden op je motorfiets rijd.

Bij regen of mist ben je nog slechter zichtbaar dus hou daar rekening mee. Veilig motorrijden kan je ook in minder goed weer, als je maar zichtbaar ben.

Met rijden in de regen is de zichtbaarheid van de motorrijder niet het enige waar je rekening mee moet houden.

Hoe je je zo veilig mogelijk rijdt in slechte weersomstandigheden komt in een volgend deel aan de orde.

Opmerkingen

comments