Veilig motorrijden en motorbanden

Motorfietsen zijn prachtige stukken techniek waar je een hoop plezier mee kan hebben. Het is echter wel zaak dat je je motor goed in orde houdt en hierbij moet je banden zeker niet vergeten. De banden van een motor zorgen voor het contact met de weg en dat contact moet altijd optimaal zijn voor een strak sturende motorfiets en je veiligheid

De banden zorgen voor het weg contact.

Als je veilig op een motorfiets wil rijden is het belangrijk dat je op een aantal punten let. Zo moeten je remmen niet versleten zijn, de vering moet in orde zijn en het is zaak dat je banden in orde zijn.

De banden van een motor zorgen nu eenmaal voor het noodzakelijke contact met de weg. En om dat goede contact met de weg te behouden zijn er een aantal eisen die er aan banden gesteld kunnen worden.

Om te beginnen is het belangrijk dat de banden niet versleten zijn. Bij versleten banden is het profiel namelijk minder diep dan bij nieuwe banden. Het profiel van een band is noodzakelijk om bij nat wegdek toch goed contact met de weg te houden.

Een band houdt contact met een nat wegdek door het water via het profiel tussen de band en het wegdek weg te persen.

Motorbanden kunnen ook klappen

Als het profiel niet diep genoeg meer is dan kan de band onvoldoende water wegpersen waardoor er kans bestaat op aquaplanning.

Bij aquaplanning maakt de band geen contact meer met de weg maar planeert over de laag water die er op de weg staat.

planeren is zoiets als waterskiën maar dan met het gemotoriseerde voertuig, wat voor levensgevaarlijke situaties kan zorgen. De zogenaamde aquaplaning zorgt ervoor dat het voertuig alle contact met de weg verliest.

Aqua planning leidt tot ongelukken.

Het voertuig drijft dan als het ware op het water en is niet meer te besturen of af te remmen. Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat dit voor levensgevaarlijke situaties kan zorgen als dit met 120 kilometer per uur gebeurt.

Ga je met nog meer versleten banden rijden zodat je het canvas van je band ziet dan bestaat er behalve het gevaar op aquaplanning ook het gevaar op klapbanden.

Het rubber van de band is dan zo dun dat een beetje scherp voorwerp er met gemak doorheen gaat met een lekke band tot gevolg.

Bij een klapband loopt de band in een keer leeg en wordt de motorfiets onbestuurbaar met alle gevolgen van dien. Maar een motorband kan niet alleen voor gevaren zorgen als deze te ver versleten is.

banden

Dit is duidelijk een oude en daardoor verdroogde band.

Verdroogde banden zijn ook een risico

Als motorfiets banden te lang op een motorfiets zitten omdat er weinig wordt gereden kunnen ze verdrogen. Verdroogde banden kun je herkennen aan kleine scheurtjes in het loopvlak van de band.

Banden worden van rubber gemaak en rubber verdroogd als het in aanraking komt met de elementen zoals kou en warmte.

Als dit het geval is, is de band minder goed bestand tegen verschillende belastingen. Hard remmen af snel accelereren kunnen er voor zorgen dat de band inscheurt en daardoor lek gaat of klapt.

Een band met droogte scheurtjes kan dus beter vervangen worden. Het is zaak regelmatig je banden te inspecteren om veilig te blijven rijden. Rijden met versleten of verdroogde banden kan levensgevaarlijk zijn.

Let daarom ook op als je gebruikte exemplaren monteert, dit zijn meestal banden die lange tijd ergens ongebruikt hebben gestaan. Het verdroging proces is daardoor al bezig geweest waardoor ze minder betrouwbaar zijn.

Opmerkingen

comments