3: Tweedehands motorfiets kopen en de aandrijving

Bij de aanschaf van een gebruikte motorfiets is het zaak dat je een aantal zaken goed controleert voor je tot de koop overgaat. Is het een motor met cardan, dan, moet je de deze controleren op speling. Bij een ketting en tandwielen aangedreven motorfiets let je weer op andere dingen. Welkom bij de motor kopen tips van AODM. 

Aanschaf van een tweedehands motorfiets deel 1

Een tweedehands motorfiets kopen

Cardan of ketting

De aandrijving van een motorfiets is misschien wel het belangrijkste gedeelte van de motor. Het vermogen moet immers van het motorblok overgebracht worden naar het achterwiel.

Dit kan op een aantal manieren gebeuren. De meest bekende is waarschijnlijk de ketting aandrijving.

Bij een ketting aangedreven motorfiets loopt er een stalen ketting over een tandwiel dat uit het motorblok komt.

Om de levensduur van je ketting te kunnen garanderen is het zaak dat de ketting strak op het tandwiel past. En met strak bedoel ik dat er geen speling tussen het tandwiel en de ketting mag zijn.

versleten ketting motorfiets

Een ketting in goede staat is niet verroest en heeft geen knopen

Een ketting is goedkoper dan Cardan

Het tandwiel zit op een as die uit het motorblok steekt en aangedreven wordt door de versnellingsbak.

Een ketting aangedreven motorfiets heeft als voordeel dat het een motorfiets een stuk goedkoper maakt.

Een motorfiets met cardan aandrijving zal altijd duurder zijn dan een ketting aangedreven motorfiets vanwege de complexere constructie.

Bovendien is een cardan aangedreven motorfiets zwaarder dan een motor met een ketting.

Ketting en tandwielen

Roest op een ketting is geen goed teken

Een ketting slijt nu eenmaal

Een motorfiets met een ketting aandrijving heeft als nadeel dat de ketting regelmatig vervangen moet worden.

Een ketting slijt nu eenmaal en dat komt voor een deel doordat een ketting onbeschermd in de buitenlucht zijn werk moet doen.

Het gevolg is dat vuil van de weg, regen en eventueel pekel de levensduur van een ketting beperken.

Het is bij de aanschaf van een gebruikte motorfiets dus zaak dat je de ketting goed controleert op speling en slijtage.

De X ringen tussen de schakels houden je ketting in stand

Past je ketting goed op je tandwiel

Om te beginnen kijk je of je de ketting goed om het achtertandwiel past. Je kunt dit controleren door te kijken of je de ketting een stukje van het tandwiel af kan trekken.

Dit doe je als volgt. Je spant de ketting iets aan door er aan de onderkant tegen aan te duwen totdat je hem niet meer verder kunt aanduwen.

Het kan ook zijn dat er zogenaamde knopen in de ketting zitten. Ik heb het niet over een knoop zoals een knoop in een touw natuurlijk.

We spreken van een knoop in een ketting als er schakels zijn die niet mooi strak lopen.

cardan aandrijving

Druk aan de onderkant de ketting zover mogelijk omhoog

Kettingsets controleren

Vervolgens pak je je ketting aan de achterkant van het achtertandwiel beet en trekt hem van het tandwiel af.

Als de ketting los kan trekken van het tandwiel dan is de kettingset versleten. De mate van slijtage hangt af van hoever je de ketting los kan trekken.

Je kunt ook de tandwielen controleren door te kijken of de tanden naar een kant toe verbogen zijn.

Als de tanden flink verbogen zijn kan de ketting bij flink accelereren over het tandwiel heen gaan lopen.

Met een versleten ketting en tandwielen set doorrijden kan dus voor gevaarlijke situaties zorgen.

Een ketting kan breken

Als dat gebeurt is de kans groot dat de ketting breekt met alle gevolgen van dien.

Een ketting die breekt kan tussen je achterwiel vast gaan zitten waardoor het achterwiel blokkeert en de motorfiets onderuit schuift.

Of de ketting loop vast rond het voortandwiel waardoor je motorblok kan beschadigen.

Let ook op roest op een ketting. Als een ketting roestplekken heeft dan komt dat doordat hij weinig smering heeft gehad of doordat de motorfiets veel in de regen heeft gestaan.

versleten ketting motorfiets

Probeer de ketting van het tandwiel af te trekken.

Controleer de cardan aandrijving op speling.

Zichtbare roest kan betekenen dat de schakels zelf niet meer zo soepel lopen doordat er ook roest tussen de schakels zit.

Als er roest tussen de schakels komt kan dat de vetafdichting tussen de schakels beschadigen waardoor er sneller slijtage aan de ketting ontstaat.

De vetafdichting bestaat uit kleine rubber ringen tussen de schakels van de ketting. Het vet wordt door de x of o ringen op zijn plek gehouden waardoor de levensduur van de ketting verlengt wordt.

Als de rubber afdichting ringen beschadigd raken loop het vet tussen de schakels uit en is de ketting aan vervanging toe. Zodra het vet tussen de schakels uit is, gaat de ketting echt slijten.

Het metaal van de schakels loopt dan tegen elkaar aan waardoor er snel slijtage optreed.

cardan aandrijving

Een cardan aandrijving moet lek en speling vrij zijn

let op speling in het cardan.

Als je een cardan aangedreven motorfiets koopt dan is het zaak dat je voelt of er geen speling in het cardan zit.

Speling kun je voelen bij het van stilstand optrekken en bij het afremmen op de motor.

De speling zit meestal bij de kruiskoppeling van de cardan. De kruiskoppeling zorgt ervoor dat het achterwiel op en neer kan bewegen bij oneffenheden in het wegdek.

De speling hoeft niet veel te zijn maar meestal voel je het wel. Als er eenmaal een klein beetje speling in de cardan aandrijving zit dan wordt dat al snel erger als je meer met de motorfiets rijdt.

Let op lekkages bij cardan aandrijving

Het cardanhuis is gevuld met olie voor de nodige smering. Het is zaak dat het cardan geen olie lekt. Cardan aandrijving wordt dan wel vaak als probleemloos gezien maar ook met cardan kan iets aan de hand zijn.

Ga je een tweedehands motorfiets kopen met cardan let dan op of er geen lekkage is bij het cardanhuis bij het achterwiel.

kijk ook of je plekken ziet die schoongemaakt zijn om olie lekkage te verbergen.

Ga je een tweedehands motorfiets kopen dan is het zaak al dit soort zaken goed in de gaten te houden. Want anders wordt de aanschaf van een motorfiets een dure aangelegenheid.

Een tweede hands motorfiets aanschaffen deel 4

Opmerkingen

comments