1: Een Tweedehands motorfiets aanschaffen

Niet iedereen heeft geld om een nieuwe motorfiets te kopen en veel mensen kiezen daarom een tweedehands. Een tweedehands motorfiets kopen is op zich prima maar er zijn wel een aantal zaken waar je op moet letten. In een aantal artikelen probeer ik duidelijk te maken waar je op moet letten bij een tweedehands motorfiets aanschaffen. 

Even een motorfiets aanschaffen

Voor de meeste motormensen is het een kwestie van de stalen ros uit de schuur trekken, starten en wegrijden.

Want als je een motorfiets in je schuur hebt staan hoef je daar niet meer over na te denken.

Oké misschien is er eerste een service beurtje nodig maar dat is dan ook alles.

Er zijn Natuurlijk ook mensen die net beginnen met motorrijden hun 1e motor kopen. De keuze is dan, koop ik nieuw of tweedehands ?

De beter bedeelde onder ons kunnen gelijk nieuwe motor kopen. Het spreekt van zelf dat dit niet voor iedereen is weggelegd.

BMW

Niet iedereen kan zomaar een splinternieuwe BMW motorfiets aanschaffen

Weet wat je koopt

Niets mis met een tweedehands motorfiets, tenminste dat hoop je dan. Want het is wel zaak dat je weet wat je koopt.

Want hoe mooi een motorfiets er ook uit ziet, er kan altijd iets mee mis zijn.

Het kopen van een tweedehands motorfiets vereist enige kennis van motoren om er voor te zorgen dat je geen kat in de zak koopt.

Dit geldt misschien minder voor klassieke motoren maar ook daarbij is het zaak op te passen en kijken wat je koopt.

En in feite ook bij de aanschaf van een aanhangwagen voor motorfiets, want ook daar kan van alles meer mis zijn.

Even een paar aandachtspunten

Hieronder volgen een paar belangrijke aandachtspunten. Om te beginnen kun je de door jouw begeerde motorfiets controleren op roestplekken.

Een motorfiets die veel roestplekken heeft, heeft waarschijnlijk veel buiten gestaan.

En van buitenstaan wordt een motorfiets niet mooier. Als een motorfiets constant in de zon staat heeft dat effect op de motorfiets.

De lak wordt aangetast en veel kunststof kan niet tegen langdurig zonlicht. Handvaten, zadels en banden kunnen worden aangetast door als de motorfiets buitenstaat.

 tweedehands motorfiets aanschaffenRemmen zijn een aandachtspunt

Let op roestende onderdelen

In eerste instantie zorgt veel buitenstaan voor roest op het chroomwerk. Je kan dan denken aan uitlaten, spatborden en bijvoorbeeld het stuur.

Als een motorfiets altijd buiten heeft gestaan laat dat sporen na. Let ook vooral op roest op de uitlaten en kijk daarbij rondom de gehele uitlaat dus ook daar waar je op het eerste gezicht niet kijkt.

Hiermee bedoel ik de achterkant van de uitlaat en rondom de aansluiten bij de uitlaatbochten.

Je kan ook aan dof geworden lakwerk zien of een motorfiets veel buiten heeft gestaan dus let daar ook op.

Gebruikers sporen

Als een motorfiets veel gebruikt is kun je dat ook merken aan de buddyzit. Inspecteer de buddyzit op beschadigingen zoals scheuren en gaatjes.

Scheuren en andere beschadigingen van het zadel zijn zwakke plekken in de buddyzit en deze kunnen bij verder gebruik toenemen.

Het vervelende van scheuren en gaten in het zadel is dat het schuim bij regenbuien water opneemt waardoor het zadel een soort natte spons wordt.

Het is heel vervelend als je na een fikse regenbui je regenoveral uittrekt om vervolgens op een soort natte spons te gaan zitten.

Ga ook zeker zitten op de buddy en kijk of deze nog hard genoeg is. Bij een veel gebruikt zadel bestaat er kans op doorzitten wat voor lange motorritten heel vermoeiend kan zijn.

Voel of de remschijven niet te dun zijn

Let op te dunne remschijven

Inspecteer ook de remmen door te kijken hoeveel remvoering je nog hebt op de remblokken.

En inspecteer vooral de remschijven op slijtage, dit doe je door met je vinger over het oppervlak van de schijf te wrijven.

Als je aan de buitenkant van de schijf een opstaand randje voelt of ziet, dan is de schijf al flink aan het slijten.

Te dunne en dus versleten remschijven kunnen bij flink remmen te heet worden omdat ze de warmte niet meer kwijt kunnen.

In het ergste geval breekt er een stuk uit de remschijf. In het minst erge geval wordt de schijf te heet en neemt het remvermogen af.

Monteren van nieuwe remschijven is duur dus is het zaak dit te controleren voor je de motorfiets gaat aanschaffen.

tweedehands motorfiets aanschaffen

Controleer de ketting op slijtage door hem van het tandwiel af te trekken

 Ketting en tandwielen

De staat van de ketting en tandwielen is ook gemakkelijk te controleren. Inspecteer vervolgens ook de slijtage van de ketting en tandwielen set.

Dit laatste kan je doen door te proberen hoever je de ketting van je achtertandwiel kan trekken.

Je doet dit door met een hand tegen de onderkant van de los hangende ketting te drukken zodat deze gespannen wordt.

Met je andere hand probeer je nu de ketting van het tandwiel af te trekken.

Als je de ketting op deze manier los kan trekken van het achtertandwiel, dan is de kettingset versleten en moet deze binnenkort vervangen worden.

Motorfiets aanschaffen ? let ook op de banden

Als je de ketting verder van het tandwiel af kan trekken zegt dat iets over de mate van slijtage.

Je kan slijtage aan tandwielen herkennen door aan scherpe en in de rij richting doorgebogen tanden.

Als de tanden te ver versleten zijn kan de ketting over het tandwiel gaan lopen.  Hierdoor kan de ketting uiteindelijk breken

Kijk vervolgens ook goed naar de banden. Als de banden nog maar een millimeter of drie profiel hebben wordt het tijd om ze te vervangen.

Let op de staat van de banden

Let op de staat van de banden

Het kan ook zijn dat de motorfiets lang stil heeft gestaan en dat kan je zien doordat er droogte scheurtjes in de banden zitten.  Ook dan wordt het tijd om de banden te vervangen.

Het is in het laatste geval ook noodzakelijk om de binnenbanden te vervangen omdat deze ook verdroogd kunnen zijn en dat is levensgevaarlijk.

Een verdroogde binnenband kan voor een klapband zorgen en dat wil je niet meemaken als je honderd twintig rijd.

In het volgende artikel meer tips die je helpen bij een tweedehands motorfiets aanschaffen.

Tweedehands motorfiets aanschaffen deel 2

Opmerkingen

comments