4: Tweedehands motorfiets aanschaffen en motorslijtage

Als je lekker op je motorfiets wil kunnen rijden wil je geen technische mankementen aan je machine hebben. Het liefst heb je een motorfiets waar zorgvuldig mee om is gegaan maar dat zie je niet altijd aan de buitenkant. Een motorfiets die meer olie verbruikt dan nodig is of teveel mechanisch geluid maakt heb je liever niet. 

Een tweedehands motorfiets aanschaffen deel 1

Motorfietsen en olieverbruik

Een tweedehands motorfiets aanschaffen doe je niet zomaar. Er zijn genoeg dingen waar je op moet letten. Je kijkt naar de staat van de banden, de eventuele kettingset de staat van de remmen etc.

Maar wat vooral belangrijk is bij de aanschaf van een motorfiets is het motorische gedeelte. De motor is immers waar het allemaal omdraait en daar wil je zo min mogelijk omkijken naar hebben.

De krachtbron van de motorfiets moet probleemloos zijn werk doen want anders kom je voor flinke kosten te staan. Je kan natuurlijk tijdens een proefrit al merken hoe de motor draait natuurlijk maar dat zegt niet alles.

Als je puur op het geluid van de motor afgaat dan kan het lijken of het motorblok in orde is. Je kan horen of de motor mooi stil loopt en rammelt of bonkt maar dat zegt bijvoorbeeld niets over olieverbruik.

olieverbruik

Hoe de binnenkant van de motor er uit ziet weet je niet

Let op olieverbruik

Je hebt in je hoofd wat voor motorfiets je ongeveer wil hebben en de jacht op een een tweewieler begint. Je kijkt op internet rond waar je een goeie tweedehands motorfiets vinden.

Logisch want een tweedehands motorfiets is nog altijd goedkoper dan een nieuwe. Maar pas op dat je goed let op want je koopt.

Gebruikte motorfietsen zijn echter niet altijd 100% in orde en dus is het zaak op een paar dingen goed te letten.

Het ligt voor de hand dat je een proefrit gaat maken op de motorfiets die je wil aanschaffen, zeker als je een gebruikte motorfiets wil kopen. Maar waar let je op als je dat gaat doen.

motorslijtage

Sluiten de kleppen nog helemaal goed af ?

Stop olieverbruik

Een motorfiets die olie verbruikt is technisch niet in orde. Een te hoog olieverbruik geeft aan dat de motor in feite versleten is. En een middel tegen hoog olieverbruik is er niet.

Vergeet alle zogenaamde oplossingen als Slick 50 of andere toevoegingen. Als een motor versleten is help alleen nog een revisie.

Dat betekend dat je een motor wil die niet teveel olie verbruikt. Liever nog heb je een motorfiets, die geen olie verbruikt maar hoe kom je daar achter en waarom is dat belangrijk.

Een motorfiets die veel olie verbruikt heeft of heel veel kilometers gereden of er is onzorgvuldig mee omgegaan.

Met onzorgvuldig omgaan bedoel ik dat de motorfiets waarschijnlijk niet goed is ingereden.

olieverbruik

Aan de buitenkant van een motorblok zie je niet hoe de conditie is

Een perfecte passing van alle onderdelen

Het kan ook zijn dat de motorfiets niet goed is warm gereden. olieverbruik duidt namelijk op teveel slijtage van zuigers en cilinders.

Motorfietsen zijn gevoelig voor temperatuur wisselingen. Daar bedoel ik mee dat een motorblok goed op temperatuur moet zijn voor je hem belast.

Een perfecte passing van alle aanwezige onderdelen in het motorblok is noodzakelijk om overmatige slijtage te voorkomen.

Alle onderdelen moeten door zorgvuldig inrijden goed op elkaar ingesleten raken om overmatige slijtage en dus hoog olieverbruik te voorkomen.

motorslijtage

Klepseals zitten om de klepstelen zodat de motorolie niet in de verbrandingskamer kan komen. 

Goed ingereden motorfiets

Als de motor niet goed is ingereden en dus in feite te veel slijtage vertoont kun je dat merken aan het olie en benzine verbruik. Hoog olieverbruik en benzineverbruik kan je ruiken en vaak ook zien.

Als je een stukje gaat proefrijden kun je door af en toe in de spiegels te kijken zien of er rookpluimen achter je verschijnen.

De rookpluimen worden vaak veroorzaakt door slechte afdichting tussen de zuigerveren en cilinderwand. Hoog olieverbruik kan ook veroorzaakt worden doordat de klepseals versleten zijn.

De kleppen van een viertaktmotor moeten afgesloten worden van de rest van de motor. Om dit voor elkaar te krijgen zijn er kunststof kapjes om de klep stelen gemonteerd.

eencilinder motorblok

Zuiger, cilinder en zuigerveren. De passing moet perfect zijn

Hoog olieverbruik door slijtage

Een versleten motor verbruikt ook meer benzine dan een motor die in goede conditie is.

Door de slechte afdichting tussen zuigerveren en cilinderwand ontsnappen er verbrandingsgassen waardoor de motor minder vermogen levert.

Doordat de afdichting tussen zuiger en cilinder niet meer 100% is, is de compressie lager dan normaal. De verbranding van mengsel levert niet meer de druk die nodig is om het juiste vermogen te leveren.

Om toch voldoende snelheid en trekkracht te bereiken draai je het gas verder open waardoor de motorfiets meer brandstof gaat gebruiken.

Onverbrande gassen ontsnappen

Door de slechter geworden afdichting tussen zuiger en cilinderwand kunnen er onverbrande gassen (mengsel) ontsnappen. Dit zorgt ook nog eens voor milieu vervuiling.

Die onverbrande gassen kan je ruiken als je achter de motor gaat staan. Hoog benzineverbruik heeft ook te maken met slijtage van het motorblok.

Ga je een tweedehands motorfiets aanschaffen dan is het altijd handig om met zijn tweeën te zijn, zeker als je in dit geval gaat proefrijden.

Laat degene met wie je naar de motorfiets bent gaan kijken achter je rijden. Ga je je eerste motor kopen neem dan sowieso iemand mee.

klepseals

Klepseals sluiten de kleppen af voor het lekken van olie

Let op rookpluimen

Door achter iemand te rijden kan je zien of er blauwe of zwarte rook uit de uitlaat komt en of je een lucht van verbrande olie ruikt.

Door nu wisselend hard op te trekken en flink af te remmen op de motor kan je zien of de motor versleten is of niet.

Bij hard optrekken zie je zwarte en/of blauwe rook pluimen verschijnen als de motor versleten is.

Is de motor niet versleten dan zal het met de rook ook meevallen. Een motorblok dat in goede conditie is heeft een goede gas afdichting doordat de zuigerveren niet versleten zijn.

Een motor revisie is kostbaar

En met zuigerveren die goed in conditie zijn is er minder sprake van een hoog olieverbruik.

Als een motorfiets veel rookpluimen achter zich laat wil dat nog niet zeggen dat hij direct in revisie moet maar het wijst wel op flinke slijtage.

Een revisie kan in dat geval niet lang op zich laten wachten en dat brengt flinke kosten met zich mee.

Een tweede hands aanschaffen deel 5

Een prachtig boek over motorfiets techniek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.