Suzuki zoekt met zijn V-strom 800 een middenweg

20 jaar gelden kwam Suzuki met iets nieuws en noemde het V-strom. De naam van de Suzuki kwam waarschijnlijk voort uit de V vorm van het motorblok waar het tweede deel van de naam vandaan kwam is bij mij onbekend. De V-strom was en is al 20 jaar lang een succes en niet zonder reden.

Suzuki DL1050

De eerste DL1000 V-strom van Suzuki kreeg 98 pk mee met een koppel van ruim 100 nm. De V-strom heeft zijn motorblok in een V vorm, net als de oude Honda Africa Twin en bijvoorbeeld de Harley Davidson.

De DL1000 en de DL650 V-strom mijn nog steeds zeer populair en dat komt door de betrouwbaarheid van de beide modellen en het oersterke motorblok.

Suzuki verkocht de V-strom jaren lang als allroad of Adventure motorfiets. Met andere woorden je kan alles met de V-twin, aldus Suzuki.

De V-strom mag dan wel bedoeld zijn voor het avontuurlijke motorrijden maar is de V-twin daar wel echt geschikt voor ?

 

Suzuki

De oude V twin is een prima Adventure motor.

Suzuki DL1000

De DL1000 is een prima en betrouwbare motorfiets maar of hij geschikt is voor het echte avontuur valt te bezien. De V-twin is met zijn bijna 230 kg rijklaar gewicht best wel lomp.

Het is hoe dan ook geen motorfiets waar je gemakkelijk zware avontuurlijk offroad routes mee gaat rijden.

Om iets meer aan de de behoefte van de avontuurlijke motorrijder te kunnen voldoen is Suzuki met de DL1050 DE op de markt gekomen.

De DL 1050 is iets verbeterd ten opzichte van de DL 1000.  De 1050 heeft iets meer vermogen, 107 pk tov de net geen 100 pk van de DL1000.

 

Suzuki

De Kawasaki Versys 650 is een prima middenklasser en goedkoop.

Concurreert Suzuki met zichzelf ?

De V-strom 1050 is een verbetering tov van de oude 1000 en niet alleen in motorvermogen.

De DL1050 is een flinke verbetering tov de oude DL1000 alleen was het voor Suzuki nog niet genoeg. 2023 is het jaar van de DL1000 DE en de V-strom 800DE.

Beide nieuwe modellen van Suzuki zijn meer op het rijden op onverharde ondergrond gericht. Beide nieuwe modellen krijgen meer bodemspeling en langere veerwegen.

De DL1050 De heeft 190 mm ruimte onder het blok en dat is 25 mm meer dan de “standaard DL1050.

 

BMW 750 GS

De BMW 750 GS is qua prijs een flinke concurrent voor Suzuki.

Geen indrukwekkende specificaties

De V-strom 800DE heeft 223,5 mm speling tussen blok en ondergrond en dat is behoorlijk veel meer dan zowel de gewone DL1050 en het DE model.

De 1050DE is met een rijklaar gewicht van 252 kg de zwaarste van de 3. De 800DE is met 230 kg de lichtste maar het is zeker geen lichtgewicht motorfiets. De CRF1000 van Honda heeft een rijklaar gewicht van 232 kg.

Je kan je daarom afvragen waarom Suzuki met een V-strom 800 op de markt komt. Het is geen uitzonderlijk off road motorfiets en geen bijzondere reis motorfiets.

Met de 800 heb je iets meer bodemspeling en iets minder gewicht maar het is allemaal verre van spectaculair.

 

De Africa Twin is de betere optie naar mijn idee. 

Waarom nog steeds binnenbanden

Wat ook minder spectaculair is, is dat de er nog steeds binnenbanden nodig zijn voor de achthonderd cc tweecilinder.

En dat terwijl het met een avontuurlijke motorfiets toch handiger is om binnenband loos te kunnen rijden. Een lekke band repareren met tubeless banden is een stuk makkelijker dat binnenbanden.

De prijs van de nieuwe telg van Suzuki is met € 12.669 ook niet heel bijzonder.

Zowel BMW met de 750 GS en Honda met zijn Transalp hebben dezelfde specificaties en vallen in de zelfde prijs categorie.

 

Meer over de 800 DE zie je hier.

Niet echt spectaculair.

De achthonderd cc tweecilinder is niet een heel bijzondere motorfiets en draag naar mijn idee niet veel bij aan zijn huidige modellijn.

Suzuki’s nieuwe twin is geen super avontuurlijke allroad met geweldige off the road eigenschappen en het is zeker geen ultieme reis motorfiets.

Of Suzuki een succesnummer heeft met zijn nieuwe telg en klanten van zijn concurrentie kan afsnoepen is de vraag.

Wij van Allesopdemotor.nl hebben nog niet op de nieuwe tweecilinder kunnen rijden maar dat gaan we binnenkort wel doen.

U hoort van ons.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.