Suzuki GSX R600 SRAD een 600 cc beest met 115 pk

Suzuki Ram Air Direct dat is waar de afkorting SRAD voor staat. Het SRAD systeem van Suzuki is in feite hetzelfde als het Ram Air Intake Systeem (RAIS) van Kawasaki. Het is een systeem dat er voor zorgt dat lucht tijdens het rijden via de lucht inlaat gaten die in de kuip zitten zorgen voor overdruk. En die overdruk moet voor meer motorvermogen zorgen. De Suzuki waar ik op ga rijden stamt uit 2001 en is uitgerust met het SRAD systeem.

Een prachtige occasion motorfiets

Het eerst Air intake systeem op een Suzuki was het DAIS, oftewel Direct Air Intake Systeem. Dit zogenaamde stuw druk inlaatsysteem werkte vanaf 1988 samen met de zogenaamde Slingshot carburateurs.

De Slingshot carburateur heeft aan de luchtfilter kant vlakke schuiven en zijn aan de inlaatkant half rond.

Door dit model wordt de gasstroming verbeterd. Het gehele intake systeem werd toen Suzuki Condensed Air Intake (SCAI) genoemd.

Het SRAD systeem die op de Suzuki zit waar ik op ga rijden bleek bij verschillende testen tot 200 km/uur nauwelijks vermogenswinst op te leveren.

 

Suzuki GSX R600

De Suzuki ziet er nog prachtig uit

Tien procent meer vermogen

Bij 270 km/uur was de winst 3,5% waardoor de motorfiets 3 kilometer harder reed.

Maar bij de normale manier van lucht aanzuigen zou de motorfiets waarschijnlijk 6,5% vermogen verloren hebben vanwege het vacuüm dat achter het motorblok ontstond waardoor de winst toch op zo’n 10% uitkwam.

Genoeg technische info over een motorfiets uit 2001, het is tijd om te zien of al die luchtstroom techniek iets te betekenen heeft.

Als ik zo om deze mooie occasion motorfiets heen loop valt het woeste uiterlijk als eerste op. De prachtige blauw met witte kuip met de lucht inlaat gaten links en rechts geven de Soes een lekker agressief uiterlijk.

 

occasion motorfiets

De lak is ook nog in Prima staat

Een motorfiets van bijna 20 jaar oud

Iedere automobilist die dit in zijn achteruitkijk spiegel ziet gaat automatisch aan de kant.

Het tweede wat opvalt is dat deze occasion motorfiets van 18 jaar oud er nog steeds prima uitziet. De lak is nog in uitstekende conditie net als de rest van de machine, hier is iemand zuinig op zijn motorfiets geweest.

Een motorfiets van bijna 20 jaar oud met iets meer dan 33.000 km op de teller in deze conditie is natuurlijk een buitenkas voor de liefhebber. Bij Ab motoren staan wel meer van dit soort juweeltjes.

Zodra je de motor start klinkt er een ingehouden maar agressief gegrom, de soes heeft duidelijk zin in een snelle rit. Het blok loopt mooi rond en je merkt direct dat de motor technisch ook in prima conditie is.

 

occasion motorfiets

De lucht inlaten van het SRAD systeem

langzaam rijdend is het lastig manoeuvreren

Geen rookpluimen tijdens lage snelheden en stationair draaien en geen vreemde rammeltjes, alles blijkt nog in tiptop conditie te zijn.

De ultra sportieve houding van het type kin op de tank doet me beseffen dat het hier een motorfiets betreft met een ander karakter dan ik gewend ben.

Het lage stuur maakt dat de motorfiets op lage snelheden lastig te manoeuvreren is waardoor ik met moeite de Suzuki de juiste kant op krijg.

Stapvoets rijden is duidelijk niet waar de motorfiets voor gemaakt is, al lijkt het motorblok geen moeite te hebben met de lage snelheid.

Een stukje open weg voor meer snelheid

Het is wachten tot ik een stukje open weg voor me heb zodat ik een beetje kan proeven van het vermogen van de 600 cc machine.

Als ik bij een stoplicht sta te wachten en een blik op tellers werp zie ik tot mijn verbazing dat de motorfiets 14,5 duizend toeren mag hebben.

Op zich wel logisch dat er hoge toerentallen mogelijk zijn met de vierpitter maar dit is toch wel flink.

De Suzuki heeft een potentiele topsnelheid van 263 km/uur en in iets meer dan 10 seconden kan je de 200 km/uur aantikken.

occasion motorfiets

14.500 toeren is het maximum voor de Suzuki

De Suzuki wil meer toeren maken

Dat ik dit niet ga proberen spreekt natuurlijk vanzelf maar de wetenschap dat dit met deze motorfiets kan maakt me nieuwsgierig.

Als het stoplicht waar ik voor sta te wachten op groen springt moet ik me eerst nog door wat verkeer heen worstelen voordat ik het gas een beetje open mag draaien.

Zodra ik een open weg voor me heb laat ik het toerental langzaam oplopen. Tot ongeveer 7000 toeren gebeurt er eigenlijk weinig want het echte vuurwerk begint pas boven de 7000 toeren.

Tot 7000 toeren laat het blok een beetje een ongeduldige brom toon horen. Zodra de naald in de buurt van de 7500 toeren komt is er leven onder de tank te ontdekken.

occasion motorfiets

De Suzuki ziet van alle kanten nog prachtig uit

Een prima motorfiets

Het is duidelijk dat dit motorblok flinke toeren moet maken om er vermogen uit te halen. Dat blijkt ook wel want het blok geeft zijn maximale vermogen van 115 pk pas af bij 13.000 toeren per minuut.

Ook het maximum koppel van 69 nm komt pas los bij ruim 10.000 toeren per minuut.

Dat maakt dus dat je de Suzuki het beste hoog in toeren kan houden en dat kan ook best want cruisen met 7.000 tpm is voor de motorfiets een eitje.

Met 7.000 toeren per minuut is het gewoon lekker rustig toeren maar ook met veel lagere toerentallen bevalt de Soes prima.

4000 toeren is niets voor de Suzuki

Hou je de GSXR op de 4.000 toeren dan draait het blok heerlijk rustig rond alleen duurt het wat langer voordat het echte vuurwerk begint.

Draai je daarentegen met 7.000 toeren het gas plotseling open dan veranderd de Suzuki in een wil steigerend beest dat alleen maar harder wil. De soepel schakelende zes versnellingsbak maakt dat het allemaal heel snel heel hard gaat.

Ook nu moet ik rekening houden met het feit dat ik op een Nederlandse polderweg rij en dus kan ik niet alles uit de vierpitter halen wat er in zit. Jammer maar begrijpelijk natuurlijk.

De versnelling van de Suzuki in combinatie met het gebrul van de uitlaat, ik had de oordoppen even uitgelaten voor de integrale ervaring, is indrukwekkend.

 

Een prima gedempte RVS uitlaat siert de Suzuki

Een F16 zonder ABS

Als je de vierpitter tot 10.000 doortrekt heb je het gevoel dat je in een F16 zit, de versnelling lijkt eindeloos en de toerentallen ook.

Met het grootste gemak klimt de motorfiets hoog in toeren, tot de naald de 13.000 toeren aantikt want dan vind ik het wel genoeg.

Die snelheid is er ook makkelijk uit te halen met twee 320 mm grote remschijven die ferm worden vastgegrepen door twee 4 zuiger remklauwen. De vertraging die dan optreed is meer dan ruim voldoende te noemen.

Aangezien de Suzuki nog niet is uitgerust met ABS laat ik echte remproeven maar achterwegen.

 

motorfietsen

De lak is nog strak

Snel maar niet echt comfortabel

In het achterwiel zit een 220 mm remschijf gemonteerd met een 2 zuiger remklauw die prima functioneert maar ook daar ontbreekt de ABS.

Het is ook logisch dat de sport motorfiets niet echt comfortabel is en ook niet echt geschikt is voor lange afstanden.

De Suzuki is duidelijk gemaakt voor sportief gebruik tijdens snelle ritten met snelle lange bochten.

De vering is stug maar prima geschikt voor het snelle werk. Het zadel is hard maar niet oncomfortabel.

 

occasion motorfiets

Een hard maar niet oncomfortabel zadel

Een prima occasion motorfiets

De zitpositie is iets waar ik aan moest wennen. Door het laag zittende race stuur zit je constant gebogen over het dashboard.

Deze zitpositie maakt dat je constant met een gebogen nek op de motor zit en dat kan op den duur wel vermoeiend worden, althans voor mij.

De Suzuki is daarom niet geschikt voor lange ritten over smalle toerwegen, nee van deze krachtpatser kan je het meest genieten tijdens snelle ritten over brede wegen met lange snelle bochten.

Voor de liefhebbers van dit soort sportmotoren is deze GSXR een absolute buitenkans. Want deze in prima staat verkerende motorfiets staat nu te koop bij Ab motoren in Leiderdorp voor nog geen € 3.000,–.

Eén gedachte over “Suzuki GSX R600 SRAD een 600 cc beest met 115 pk”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.