Smarthelm of niet een valhelm blijft hoofdzaak

Als motorrijder hecht je veel waarde aan je motorfiets. Dat is een ding wat zeker is. De meeste rijders zien in hun stalen ros een soort heilige koe waar niemand aan mag komen. Dat geldt in de meeste gevallen ook voor de kleding die je als motorrijder nodig hebt.

De pinlock krijgt kleur

Goeie kleding beschermt je niet alleen tegen weer en wind. Kleding beschermt je ook bij een eventuele valpartij. Maar hoe zit het met de valhelm eigenlijk ?

Wat echt van absolute levensbelang is, is een goeie valhelm. Een goeie valhelm is in ieder geval een goedgekeurde valhelm.

Voor iedere valhelm geldt dat deze moet worden gekeurd. Iedere valhelm kan in een ander land worden goedgekeurd. Waar een helm gekeurd is kan je zien aan het labeltje dat aan je kinband zit.

Op dat labeltje staat een cirkeltje met daarin een nummer. Voor Nederland is dat nummer 4.

De valhelm die in Nederland gekeurd is  kan echter in ieder land gekocht worden. Dat geldt ook voor helmen die in het buitenland gemaakt worden.

Systeemhelm

De Nolan systeemhelm openen kan met een hand

TNO keurt valhelmen

Een helm die in bijvoorbeeld Duitsland gemaakt is kan in Nederland gekocht worden. In Nederland worden helmen overigens gekeurd door TNO. TNO staat voor Technisch Nederlands Onderzoek.

Een andere letter zegt ons iets over het soort valhelm. Zo staat een J voor Jethelm en voor helmen met een beschermend kinstuk is dat een P. Bij een niet beschermend kinstuk staat er NP.

Helmen zijn in ieder geval hoofdzaak op een motorfiets want die grijze massa moet goed beschermd worden natuurlijk.

Maar voor sommige fabrikanten is een helm niet langer alleen voor bescherming.

Een Crosshelm is een heel ander type helm

Een revolutie op het gebied van helmen

Er is namelijk een flinke revolutie aan de gang op het gebied van valhelmen. Die revolutie is al een tijdje aan de gang maar lijkt steeds verder te versnellen.

Schubert kwam in 1954 als eerste met een motorhelm op de markt.  30 jaar later was het Duitse merk de eerste met een geïntegreerd zonnevizier.

Een vizier dat tussen de buitenschaal en de binnenkant was bevestigd fungeerde als zonnebril.

Tegenwoordig zijn er veel meer merken die een geïntegreerd zonnevizier toepassen in hun helmen.

In 1999 kwam Schubert met de eerste systeemhelm. Een systeemhelm is een helm waarbij het gehele kinstuk omhoog kan klappen.

Een systeemhelm is de uitgebreide versie van de integraalhelm. Schubert is niet de enige die met een dergelijk systeemhelm komt.

systeemhelm

Een inklapbaar zonnevizier is handig

De Systeemhelm van Nolan

Veel later kwam het Italiaanse merk Nolan met een systeemhelm op de markt. Het systeem van Nolan was revolutionair en dat kwam mede door de lichte constructie.

Nolan verbeterde zijn valhelm verder door, door de wijze waarop het kinstuk geopend werd.

In de eerste versies van de Nolan systeemhelm had de berijder nog twee handen nodig om de systeemhelm te openen. In een latere versie kon dat met een hand.

Systeemhelmen zijn vooral handig als je even snel iets tegen iemand moet zeggen bij het tanken bijvoorbeeld.

Systeemhelm

Een niet zo handig idee is het kunnen vastzetten van de voorkant van de systeemhelm

De slimme helm van BMW

Het nadeel van een systeem helm is wel dat het opklappende kinstuk het zwakke punt is. Bij een eventuele val breekt het kinstuk als eerste af.

De innovatie op het gebied van valhelmen staat natuurlijk niet stil. Een tijd geleden werd al bekend dat er een slimme valhelm op de markt zou komen en nu lijkt het dan bijna zover te zijn.

BMW komt namelijk met een slimme motorhelm op de markt. Deze  BMW Smarthelm krijgt een zogenaamde Heads-up display.

Op de Heads-up display kan informatie worden getoond die gaat over de bandenspanning, oliepeil, snelheid, de route die je rijdt etc.

In de valhelm worden ook nog twee camera’s geplaatst. Een camera laat je alles zien wat achter je rijdt en een die alles laat zien wat er voor je gebeurd.

Over die laatste bestaan toch wel wat vraagtekens want je kijkt sowieso voor je uit maar goed, er zal wel een reden voor zijn.

systeemhelm

Ventilatie is niet meer weg te denken bij valhelmen

Een overdaad aan informatie

Het idee van een dergelijk helm is natuurlijk prachtig, want als motorrijder juich je alle informatie natuurlijk toe. Maar of de slimme helm nou de vinding is waar iedereen op wacht is natuurlijk de vraag.

De informatie zorgt natuurlijk voor de nodige afleiding en wie wil er nou gebeld worden tijdens een heerlijk ontspannende motor rit.

BMW is overigens niet de eerste die met een zogenaamde smarthelm op de markt komt.

Zo kwam eerder de slimme Skully op de markt. De Skully is uitgerust met een dergelijk display en camera’s.

Bovendien heeft is de helm uitgerust met bluetooth zodat je onder het rijden kan bellen. De Skully was een leuk initiatief van een paar slimme ondernemers maar de Smarthelm heeft het niet gered.

systeemhelm

Een integraalhelm die je in een Jethelm kan veranderen is innovatie

De Skully heeft het niet gered

Het bedrijf dat de Skully maakte is helaas failliet gegaan. Of dat komt door de toch vrij hoge prijs van de helm van ruim 1100,– euro of dat er iets anders aan de hand was is ons van allesopdemotor.nl niet duidelijk.

De Skully is in ieder geval gestopt met bestaan en BMW springt in het gat. Wat de prijs wordt van de Smarthelm van BMW is nog niet bekend.

Er is overigens veel meer ontwikkeling gaande op het gebied van helmen en dat heeft te maken met het vizier. Het vizier van je valhelm wil nog al eens beslaan. Dat kan zeker bij nat weer gebeuren.

Om dit beslaan van je vizier te kunnen tegenhouden kwamen om te beginnen allerlei sprays en middeltjes op de markt.

Systeemhelm

BMW maakt niet alleen mooie motorfietsen

De Pinlock werkte beter dan spray

Totdat de echte oplossing kwam in de vorm van een dubbelvizier die met pinnetjes aan de binnenkant van je vizier werd bevestigd.

Hierdoor kreeg het dubbele vizier de naam Pinlock. Het Pinlock vizier werkt goed tegen beslagen vizier maar heeft als nadeel dat de er slijtage optreed bij de pinnen die het vizier op zijn plek houden.

Door die slijtage gaat het vizier op een gegeven moment ruimte krijgen waardoor het niet meer aansluit op het vizier zelf.

De fabrikant van het Pinlock vizier maakte uiteindelijk de pinnetjes draaibaar. Het idee daarachter was dat het vizier dan makkelijker te bevestigen was.

De pin waarmee je het binnenvizier vastzet is nu instelbaar

Het Photochromic vizier kleurt mee

Een ander probleem voor motorrijders is het rijden met felle zon. Als automobilist kan je gemakkelijk onder het rijden een zonnebril opzetten maar met een motorfiets kan dan niet.

Een aantal valhelm fabrikanten vonden daarom de ingebouwde zonnebril uit. Deze lens zit tussen de binnenschaal en de buitenschaal van de helm.

De ingebouwde zonnebril is bij de meeste helmen makkelijk te bedienen met een schuifje dat aan de buitenkant van de helm.

Pinlock heeft sinds 2014 zijn eigen oplossing voor de zonnebril en dat is de photochromic Pinlock. Dit Pinlock vizier kleurt donker als de zon gaat schijnen.

Door slijtage van de bevestiging nokjes gaat het vizier los zitten

Het is voor iedereen zelf te bepalen of het nieuwe Pinlock vizier iets is natuurlijk maar mij lijkt het een beetje overbodig en niet altijd handig.

Ten eerste is het een kleine moeite om je ingebouwde zonnebril uit te klappen.

Ten tweede heb je natuurlijk geen controle over je automatische zonnebril en dat lijkt mij onhandig. Als ik bijvoorbeeld een tunnel inrij wil ik zelf bepalen wanneer ik mijn donkere vizier wegdraai.

Bij het verkleurende Pinlock vizier kan het zomaar een paar seconden duren voordat het vizier weer helemaal transparant wordt. Bij de eerder genoemde tunnel kan dat behoorlijk irritant zijn.

Snel naar een helder vizier

Met een fotochromisch vizier is het natuurlijk niet mogelijk snel naar een helder vizier te schakelen.

Aangezien het altijd een paar seconden duurt voordat een zelfkleurende bril weer gewoon licht van kleur wordt. Je kan  daarom wel last van krijgen van het donker vizier.

Een gewone Pinlock kost al rond de € 30,– en dat is al aan de prijs voor een stukje plastic.

Een fotochromisch Pinlock kost zo’n beetje het dubbele. En als je je dan voorstelt dat een dergelijk dubbel vizier regelmatig vervangen moet worden kan dat in de papieren gaan lopen.

De systeemhelm Caberg, behoort tot de goedkope systeemhelmen. 

De innovatie van kleding en valhelmen gaat door

Ik zie niet veel redenen om over te gaan op het fotochromisch Pinlock vizier maar dat kan voor iedereen anders zijn natuurlijk.

Ontwikkeling op het gebied van kleding, accessoires en helmen juicht iedereen natuurlijk toe.

Dat niet iedere ontwikkeling een verbetering is kan natuurlijk voorkomen maar dat is voor iedereen zelf te bepalen.

Maar of nu nou een slimme helm of een domme helm draagt, een valhelm blijft altijd hoofdzaak.

 

Opmerkingen

comments