Satellietnavigatie op de motorfiets is niet voor dinosauriers

Voor veel mensen die tijd van landkaarten voorgoed voorbij. We hebben een navigatiesysteem op ons stuur en kijken nog nauwelijks naar kaarten, of toch niet ? Geloof me, niet iedereen gaat op dezelfde manier om met navigatie systemen en veel mensen halen niet alles eruit wat er in zit. Gebruik jij de landkaarten nog die je hebt of gooi je die helemaal aan de kant ?

Satellietnavigatie  of niet

Vanaf het moment dat ik mijn eerste satelliet navigatie op mijn stuur had gebruikte ik nog nauwelijks landkaarten. De GPS, wat staat voor global positioning system heeft een revolutie doorgemaakt waar niet iedereen in mee wenst te gaan.

Ik zeg nauwelijks omdat mijn eerste navigatie, de Streetpilot 2610, nog niet zo geavanceerd was als de huidige moderne navigatie apparaten.

Bij de Garmin Streetpilot 2610 had je nog ook steeds landkaarten nodig om leuk te kunnen rijden. Het apparaat wees je wel de juiste weg maar vlekkeloos ging dat nog niet.

Bovendien konden routes op de 2610 nog niet zolang gemaakt worden en dus deelde het apparaat deze op in kleinere stukken.

 

Landkaarten

Landkaarten blijven handig maar niet zoveel meer nodig

Met de Garmin 2610 had je kaarten nodig

Het resultaat was dat je regelmatig de kaarten er bij moest pakken omdat de route soms gewoon stopte. Ja dat waren de begin bugs van de satnav zeg maar.

Het gebruiken van de Garmin 2610 vereiste ook nog best wat kennis op het gebied van kaartlezen maar je kon er best leuke routes uithalen.

Om een route uit te zetten op de eerste navigatie apparaten was het zaak om voldoende tussenpunten uit te zetten en daar had je nog kaarten voor nodig.

Deed je dat niet dan kon je wel eens op een bijzonder onaantrekkelijke route getrakteerd worden.

 

Garmin

Het lukt niet altijd om een mooie route te rijden

Landkaarten zijn bijna niet meer nodig

Bij nieuwere apparaten is het gebruik van landkaarten veel minder nodig maar je ziet veel mensen toch nog steeds veel landkaarten gebruiken.

Geen probleem natuurlijk want dat moet iedereen voor zich weten maar vreemd vind ik het soms wel.

Op veel navigatie apparaten zitten uitgebreide functies om leuke routes te maken.

Op de meeste Garmin en Tomtom apparaten kan je bijvoorbeeld de optie, avontuurlijke route instellen waardoor je steeds minder zelf hoef te doen.

 

Garmin

De eerste Garmin kon nog niet zoveel

Met avontuurlijke route kan veel

Met de optie avontuurlijke route doet de Garmin of de Tomtom Rider al het werk voor je.

Je kiest je vertrekpunt en je eindpunt en kiest vervolgens voor avontuurlijke route. Het resultaat zal je verbazen, zeker als je in een mooi gebied rijdt.

Sommige collega motorrijders waar ik wel eens mee op pad ga verafschuwen deze avontuurlijke route optie. Je moet landkaarten blijven gebruiken voor het uitzetten van routes hoor ik dan, alsof kaarten heilig zijn.

Maar ook zonder de optie avontuurlijke route kan je de Zumo of Tomtom geweldige dingen laten doen. Je kiest bijvoorbeeld begin en eindpunt en vraagt om de kortste weg er naar toe.

 

Garmin 2610

De Garmin 2610 op de Yamaha XT660R

400 km zonder op een kaart te kijken

Om ervoor te zorgen dat je door een mooi gebied rijdt kan je tussenpunten opgeven door bijvoorbeeld een mooi natuurgebied. Op zo’n manier kan je heel simpel een prachtige route uitzetten van veel kilometers.

Het is zoals ik met mijn navigatie apparatuur omga. Lange etappes van rond de 300 a 400 kilometer die ik aan het begin van de dag uitzet via landkaart of de digitale kaart op mijn telefoon. Pas aan het eind van zo’n etappe kijk ik weer eens op een kaart, eerder niet.

Dat is tenminste het geval als ik alleen onderweg ben met mijn motorfiets. Ga ik met anderen op pad dan zie ik vaak hele andere dingen gebeuren.

Er zijn mensen die thuis achter de computer hele uitgebreide routes maken die dan eenmaal onderweg niet blijken te kloppen. Basecamp is zeer toegankelijk

 

Garmin

De Garmin Streetpilot 2610 kon je nog wel eens onaangename routes voorschotelen

Basecamp is zeer toegankelijk

Soms lijdt een op de computer gemaakte route over wegen die eigenlijk niet toegankelijk zijn omdat programma’s als Basecamp niet voldoende zijn bijgewerkt.

Dit houdt vaak voor de medereizigers in dat er weinig aan te passen is aan de te rijden route. Het probleem met thuis routes maken is dat je op het kaartmateriaal niet direct kan zien of je door mooi gebied rijdt of niet.

Dat blijft bij thuis routes maken altijd een beetje een gok. Je kijkt op het digitale kaartmateriaal en gokt een beetje dat de route die jij maakt interessant is.

Niet dat ik iets heb tegen mensen die op zo’n manier routes maken maar het is niet altijd mijn manier.

 

Garmin

Satellietnavigatie voor offroad gebruik

Landkaarten aanbidden

Wat ik ook vaak zie van collega motorrijders is dat ze nog steeds hun papieren landkaarten lijken te aanbidden.

Bij bijna iedere koffiestop worden weer gedetailleerde landkaarten tevoorschijn gehaald en wordt er weer een stukje route uitgezet van 50 of 100 km. Het is zoals in de begin tijd van de televisie hoorspelen op tv uitgezonden werden.

Naar mijn smaak is dat niet de manier waarop je met navigatie apparatuur omgaat maar dat kan ook aan mij liggen.

Het gebeurt ook wel eens dat ik voorrij en de optie avontuurlijke route gebruik om een mooi etappe uit te zetten van 200 km.

 

 

Yamaha XT660R

De XT660R in zijn avontuurlijke element

Laat de Zumo lekker zijn werk doen

Simpelweg door aan te geven waar je naar toe wil en je door de Garmin door mooi gebied te laten sturen.

Als de route niet naar mijn zin is sla ik ergens links of rechts af en laat ik het apparaat lekker een nieuw stuk uit stippelen.

lekker makkelijk en spannend. Route opnieuw berekenen staat bij mij dan ook bijna altijd op automatisch. Bij een voor geprogrammeerde route kan dat niet maar verder wel.

Wil ik extra avontuur, dan zet ik de optie onverhard aan zodat ik helemaal niet weet waar ik uitkom.

 

Toeren in Noord Frankrijk

Avontuurlijke routes zijn zo gemaakt

De Zumo laat mij nooit in de steek

Tenminste zo lijkt het want natuurlijk weet ik dat wel en de Zumo laat mij nooit in de steek maar het maakt het nog mooier allemaal.

De onverhard optie van de Garmin zorgt ervoor dat je altijd op redelijk te rijden doorgaande onverharde paden uitkomt en die zijn zelden of nooit illegaal.

Ik heb dat regelmatig in de Alpen en de Pyreneeën gedaan of gewoon in midden Frankrijk met als resultaat prachtig avontuurlijke routes die goed te doen zijn. Ook de minder ervaren motorrijder kan vaak goed uit de voeten op dit soort paden.

Maar als ik met enkele die-hard landkaart gebruikers op pad ben krijg ik altijd opmerkingen over mijn heen als ik de mogelijkheden van het apparaat ten volle benut en dat gaat soms heel ver.

 

TTR600

De TTR600 tijdens een offroad rit in Frankrijk

Het noorden hoort altijd boven

Zo heb ik mijn Garmin standaard op de stand staan met koers boven en lekker in duidelijk 3D. Want ik vind het logisch om mijn rijrichting ook daadwerkelijk zo op mijn scherm te zien.

Ja ik weet ook wel dat bij kaarten het noorden altijd boven staat en dat 3D topografisch gezien niet logisch is maar daar heb ik maling aan. Het rijden met navigatie is nu eenmaal anders dan op kaarten.

Steevast is er altijd wel iemand die dan zegt dat mijn Garmin op de wijven stand staat.

Ja je leest het goed er schijnt dus een Garmin of Tomtom instelling voor “echte” kerels en voor de meer vrouwelijke types onder ons te zijn.

 

Zumo 660 Zumo 395LM

De Zumo 660 en de 395 LM

Laat iedereen lekker in zijn waarde

Als ik sommige mensen mag geloven tenminste. Natuurlijk laat ik iedereen lekker in zijn waarde en blijft mijn navigatie lekker op de wijf…. Uh makkelijke stand staan.

Want ik wil mijn route recht voor mij zien en niet naar links of naar rechts laten gaan.

Landkaarten neem ik nog wel mee maar gebruik ik nog maar weinig. De Satellietnavigatie heeft mijn gemotoriseerde leven op een positieve manier veranderd en daar ben ik blij mee.

Niet dat ik de Satellietnavigatie heilig verklaar, oh nee dat zeker niet maar het zijn toch wel heel handige hulpmiddelen maar kaarten neem ik nog altijd mee. De Satellietnavigatie is voor mij echter niet meer weg te denken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.