Satelliet Navigatie aansluiten kan je makkelijk zelf

Je rijdt al heel wat jaren op motorfietsen rond maar je zweert bij ouderwetse kaarten. Gewoon een kaart in je tanktas en ouderwets kaartlezen. Alleen heb je dan wel weer die motormaten van je die zweren bij een moderne satelliet navigatie. En dat navigeren wat je vrienden doen op een Garmin Zumo of Tomtom Rider gaat veel sneller dan met een ouderwetse kaart. Bovendien vind je met een satelliet navigatie veel makkelijker leuke kleine paden en wegen. Tijd voor verandering dus.

Garmin of TomTom

Vol vertrouwen bestel je een Garmin Zumo of Garmin XT. Via internet ga je je alvast verdiepen in het kaartmateriaal van Basecamp en je krijgt er steeds meer zin in.

En dan is het moment daar dat je de Garmin of Tomtom in ontvangst neemt. De keuze voor Garmin of TomTom hangt voor een deel af van wat je allemaal wil doen met je navigatie.

Wil je puur genieten van de mooiste routes over slingerwegen wegen en wil je een makkelijk te bedienen apparaat hebben dan kan je voor de TomTom Rider kiezen.

De TomTom Rider heeft een zeer makkelijk te gebruiken menu waarin je kan kiezen voor avontuurlijke routes met veel bochten en heuvels.

 

Garmin

Met de Garmin op de TET.

Avontuurlijke routes en tracks

De Garmin kent het zelfde systeem van avontuurlijke routes en makkelijk te bedienen menu’s maar kan veel beter met tracks omgaan.

De Garmin is door het beter omgaan met tracks meer geschikt voor het rijden van offroad routes zoals de Trans European Trail (TET) dan de TomTom.

Hoe dan ook, je kiest voor een navigatie die past bij je rijstijl en bij het soort ritten die je denkt te gaan maken en het installeren van het apparaat doe je natuurlijk zelf.

Bij ieder nieuwe Garmin of TomTom krijg je standaard een houder waar je het apparaat in klikt en een kabel voor de voeding.

 

Satelliet navigatie

Aansluiten op de accu niet altijd ideaal.

Monteer je Garmin zelf

Het monteren lijkt een fluitje van een cent en dat is het eigenlijk ook, alleen zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden.

Voor het op je motorfiets monteren van de houder waar je de navigatie in klikt kan je kiezen voor een RAM Mount set of een montage beugel van Touratech.

De montage van zowel de RAM Mount of de Touratech set spreekt eigenlijk vanzelf dus daar hoef ik niet veel over te vertellen.

Plaats je navigatie het liefst zo dat je tijdens het rijden je blik niet teveel van de weg af hoeft te wenden om de route te kunnen zien om het veilig te houden.

 

Garmin Zumo

De Zumo is ook op te laden via een adapter maar handig is dat niet altijd

Stroom voorziening regelen

Om je navigatie apparaat aan de gang te houden tijdens het rijden is het zaak de stroomvoorziening in orde te maken.

Zowel bij de Garmin als bij de TomTom zit het materiaal om dit te regelen alleen is dit niet altijd voldoende.

Zeker bij de wat oudere Garmins, zoals de Zumo 395 LM is de bedrading die je bij het apparaat geleverd krijgt niet zomaar gebruiksklaar.

Om te beginnen zit je met de toch wel erg dunne draadjes die er gebruikt zijn voor de voeding van de Garmin. Het is lastig om de dunne draadjes direct te verbinden met je accu.

 

Solderen

Solderen met S39 is stukken makkelijker

Direct op de accu of toch niet

Als je de Zumo direct op je accu wil aansluiten is het handiger de dunne draadjes te verlengen met dikkere draden zodat je het geheel makkelijker op je accu aansluit.

“ Het heeft toch allemaal niks te houden ? ” hoor ik iedereen nu zeggen en dat klopt.

Alleen zijn de standaard draadjes toch wel heel erg dun waardoor je nauwelijks kabelschoentjes gemonteerd krijgt. Bij dikkere draden lukt dat veel beter.

Het beste is het om dikkere draden aan de dunnere draden te solderen en die te verbinden met je accu. Gebruik soldeervet (S39) om het soldeer beter te laten vloeien zodat de verbinding tussen de twee draden stevig zit.

 

Krimpkous

Krimpkous is goedkoop en er is genoeg keuze.

S39 en krimpkous

S39 is een flux dat gebruikt wordt bij het solderen van metalen als koper en ijzer. Flux is een substantie in vloeibare vorm als poeder of pasta.

Het wordt gebruikt voor het bewerkbaar maken van metalen als ijzer staal koper, messing, nikkel of aluminium.

Schuif voor je de boel aan elkaar soldeert alvast wat krimpkous over het nog geïsoleerde deel van de bedrading. Dit is handig in het geval je dit niet meer kan doen als de boel aan elkaar zit.

Krimpkous is een flexibele slang van polymeer plastic en het werkt 100 keer beter dan isolatietape. Tape gaat na verloop van tijd los zitten waardoor er weer kans op kortsluiting ontstaat.

 

Garmin aansluiten

Accessoire stekker achter de koplamp van de Tenere

Krimpen en isoleren

Het polymeer plastic krimpt bij verwarming in diameter maar niet in lengte. Doordat het in diameter krimpt sluit het de soldeer verbindingen waterdicht op en isoleert de gesoldeerde verbindingen van elkaar.

Let er wel op dat de krimpkous niet te dicht op het te solderen stuk zit aangezien de krimpkous krimpt als de draad te warm wordt door het solderen.

De krimpkous gaat dan vastzitten op een plaats waar je niet wil dat hij vast gaat zitten.

Knip de draden ook niet te kort af zodat je lengte hebt om de draad zo te laten lopen als je wil. Het is natuurlijk allemaal wel weer op te lossen maar het vertraagt het werk wel.

 

Garmin

Op de TET wil je tracks kunnen zien

Sluit je Garmin aan op de accu

Zelf gebruik ik een verf-föhn om de krimpkous te verwarmen en te laten krimpen.

Je kan dit ook met de soldeerbout doen natuurlijk alleen heb je dan weer kans dat de krimpkous te heet wordt en er gaten in branden.

Zorg bij het gebruik van een verf-föhn ook dat je de föhn niet te dicht op de krimpkous zet aangezien de temperaturen van een verf-föhn flink kunnen oplopen waardoor je de krimpkous beschadigd.

Het zijn vaak van die vanzelfsprekende zaken die dan toch mis gaan en ervoor zorgen dat je langer bezig bent dan je van plan was.

Wil je de navigatie aan je accu verbinden dan is het zaak daar de juiste kabel oogjes voor te gebruiken.

 

Garmin

Een van de eerste Garmins, nog zonder kaartmateriaal

Stekkers en Kabeloogjes

Je kan daar speciale stekkers met oogjes voor gebruiken die je aan je accu polen verbind.

Let daarbij wel op de plus en de min want de Garmin doet het niet als je die twee door elkaar haalt

Klem de kabeloogjes om de draad heen, soldeer het geheel ook lekker vast en schuif een krimpkous om het uiteinde van het kabeloogje heen.

Zo zorg je ervoor dat alles goed vocht dicht weggestopt zit. Soldeer ook een zekering houder met zekering tussen de accu en de voeding voor de veiligheid.

Het is overigens wel aan te raden om de aansluiting van je navigatie via je contact te laten lopen en niet direct over je accu.

 

Garmin

Zorg dat je de Garmin op slot kan zetten.

Constante spanning op je Garmin

Als je de navigatie op je accu aansluit heb je constante spanning op de houder staan waardoor je accu op de lange duur kan leeglopen.

Sluit je hem via het contact aan dan is de stroom er af zodra je het contact uit zet.

De meeste moderne motorfietsen hebben een accessoire stekker ergens zitten in de kuip of bij de koplamp.

Je kan ook spanning bij je verlichting vandaan halen die het alleen maar doet als je contact aan staat.

Het aansluiten gaat verder hetzelfde als het rechtstreeks aansluiten op je accu. Gebruik krimpkous en soldeer en blijf weg van de kroonsteentjes en isolatietape. En zeker zo belangrijk,  neem de tijd.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.