Stel je hebt een motorfiets waar je mee kan lezen en schrijven, waar je zonder morren lange afstanden mee kunt overbruggen Een motorfiets die bovendien ook nog lekker zuinig is met de brandstof. Je hebt dus de motorfiets waar je eigenlijk altijd naar hebt uitgekeken maar toch kriebelt er iets. Het gras is namelijk ergens anders altijd net iets groener.
Retro motorfietsen zijn hot
Je eerste motorfiets zal nooit je laatste zijn, zegt een oud motorrijders spreekwoord.
Oftewel als je begint met motorrijden zul je vele malen iets inruilen en misschien wel nooit de perfecte motorfiets vinden. Het gezegde bestaat natuurlijk helemaal niet maar het klopt wel.
En wellicht is die perfecte motorfiets er ook helemaal niet, al denk je vaak van wel. Een motorfiets is perfect als hij bij het doel past waarvoor je hem gekocht hebt, althans zo zou je kunnen denken.
Alleen is dat niet echt hoe het bij motorfietsen werkt. Een motorfiets kopen doe je uit emotie. Oftewel je kijkt niet alleen maar naar de praktische kanten van een motorfiets, een motorfiets raakt je of niet.
Zo ruilde ik ooit een GL1000 Goldwing in voor een Yamaha XT500, gewoon omdat de XT mij raakte. De 500 cc eencilinder oogde stoer en onafhankelijk.
Indrukwekkend was de Goldwing wel
Een avontuurlijke uitstraling
De Banden met grote noppen om je door ieder terrein te kunnen sleuren in combinatie met de lange veerwegen die ervoor zorgde dat je ieder obstakel aan kon straalde avontuur uit.
De eenvoud, het lage gewicht en de enkele kickstarter en het avontuurlijke karakter maakte dat ik overstag ging.
De praktische kanten die de GL1000 had gingen overboord. De hoge kruissnelheden, de lange afstanden en het gemak om veel mee te nemen gingen waren niet meer van belang.
De avontuurlijke uitstraling van de XT500 waren dat wel. Het inruilen van mijn GL1000 voor een XT500 in de jaren 80 zorgde wel voor een ernstig dilemma voor mij zelf en voor twijfels bij de mensen die mij goed kende.
De basic XT500 kan je best onder de Retro motorfietsen scharen.
Een Goldwing voor een XT
“Ga je die prachtige Goldwing echt inruilen voor een eencilinder?” was wat ik veel hoorde.
Ik negeerde alles wat ik hoorde en ging voor de eencilinder en ik heb daar nooit spijt van gehad. Na de XT500 volgde de XTZ600 Ténéré, de XT600E, de XT660R en tot slot de XT660Z stuk voor stuk eencilinders.
De XT660Z heb ik nog steeds in mijn bezit maar met 130.000 km op de teller is hij een beetje met pensioen gegaan. Inmiddels heb ik een CRF1000 Africa Twin aangeschaft. Een overjarig model maar met 0 km op de tellers.
Nu een jaar en 15.000 km verder kan ik wel zeggen dat de Twin technisch perfect is. Het motorblok is met 92 pk en 98 nm koppel indrukwekkend te noemen en de wegligging is fenomenaal.
De XT660Z als opvolger van de oude XT500
Een motorfiets met karakter
De vering van de Twin strijkt ieder hobbeltje in de weg glad, lengte richels negeert de Honda gewoon en bochten rijden is een waar genot.
Je zou kunnen zeggen dat de CRF1000 de perfecte motorfiets is, maar toch ontbreekt er een ding en dat is karakter. Huh karakter? Dat bestaat toch niet bij motorfietsen, het is toch gewoon een stuk rijdend ijzer?
Ja en toch nee. Karakter of laten we anders zeggen uitstraling of eigenschappen bestaan wel degelijk bij motorfietsen.
Om te beginnen is de Twin technisch perfect en dat is natuurlijk een heel prettige eigenschap.
De CRF1000 africa Twin met zadeltassen, klaar voor weer een lange trip.
BMW en retro motorfietsen
Je hoeft amper te sleutelen of onderhoud te plegen en hij start altijd. Dat doet bijna iedere moderne motorfiets natuurlijk en dat is alleen maar prettig. Het is ook prettig als je wel makkelijk kan sleutelen aan een motorfiets.
Waar het bij motorfietsen echter ook omgaat is de uitstraling. En heel eerlijk, de Twin is hoe dan ook mooi maar het is wel een beetje…..plastic mooi. De Honda bestaat namelijk voor een groot deel uit plastic kuipdelen.
En al dat plastic zorgt er bijvoorbeeld voor dat je bijna geen motorblok ziet, terwijl dat nou juist het hart van de motorfiets vormt en voor die prachtig uitstraling kan zorgen.
Er zijn meerdere soorten motorfietsen die wel die uitstraling hebben die een motorfiets mooi maken. Denk maar aan sommige retro modellen van Triumph en BMW.
De R NineT Scrambler motorfiets is een pure Retro motorfiets.
Retro motorfietsen hebben niets met plastic
Gewoon van die motorfietsen die gebouwd zijn rondom een motorblok en verder zo min mogelijk alles verhullend plastic.
Het is precies wat mij bij sommige retro motorfietsen zo aanspreekt, weinig verhullend plastic en een motorblok wat gewoon in al zijn schoonheid te aanschouwen is.
Bij de retro modellen van BMW is alle techniek prachtig te aanschouwen. Het massieve boxer blok met de prachtig gevormde cardan. Zoals bij de Urban GS.
De BMW R NineT de BMW pure, de BMW Urban GS, en de BMW Scrambler of de gewone BMW R NineT, het zijn stuk voor stuk modellen met mooie klassieke lijnen. Modellen waarbij het uiterlijk belangrijker is dan het rijden.
De Urban GS is een absoluut kunstwerk die je zo in je huiskamer kan zetten
De Urban GS komt niet uit een windtunnel
Niks grote in de windtunnel ontworpen kuipen en niks perfect uitgebalanceerde vering en luxe perfect zittende buddyseats.
Zijn retro motorfietsen dat voor “echte mannen”geschikt of valt dat mee ? Of zijn dergelijk retro motorfietsen alleen geschikt voor een rondje om de kerk of voor een ritje naar de boulevard ?
Retro motorfietsen zijn puur en stoer en gaat bijna niet over comfort. De vraag is of een retro voor iedere motorrijder wel geschikt is voor mensen die het liefst hun motorfiets oppakken voor een rondje Italië of zuid Frankrijk.
Die vraag gaat binnenkort beantwoord worden, want ook bij Allesopdemotor.nl willen we weten hoe het zit met de retro gedachte. Wij gaan het uitzoeken en u gaat het horen.
Leuk stuk. Ik klikte er op vanwege “je eerste motorfiets zal niet de enige zijn”…Wat mij opvalt is dat ik de inhoud van de tekst anders opvat dan “de kop”, namelijk retro motorfietsen. Dit blog bestaat uit “ik heb een fiets en die ruil ik in voor wat lichters”, hee leuk denk ik. En vervolgens gaat het over retro fietsen.. ik denk Huh.. Toen ik zag (wat mij nog niet opgevallen was) dat de kop ging over retrofietsen was ik m even helemaal kwijt. Ik las inderdaad over retrofietsen, maar pas na een ander onderwerp (namelijk eerste fiets ingeruild voor wat lichters).
Dus verwarrend (positieve kritiek waar je wat mee kan, of je moet het intro compleet veranderen). Gezien het milieu van de blogs, zou ik m opsplitsen. Dat zeg ik gewoon als lezer die graag leest, jaaaaren motorbladen heb gelezen en goed is in Nederlands begrijpen. En ja als ik snel typ weet ik dat ik slordig ben in netheid.
Ook ik ruilde na 15 jaar een 1200cc toursport in voor een 650cc éénstamper. Momenteel ben ik richting de 50 en rijd reeds 25 jaar.