Retro motorfietsen in verschillende smaken.

Je hebt motorfietsen en je hebt motorfietsen zegt men wel eens. De een is fan van alles wat Japans is de ander rijdt liever Duits of Italiaans. Er zijn klassiekers, sportmotorfietsen, allroad en pure toer motorfietsen en er is de Retro motorfiets. Retro komt van het woord retrospectief wat zoiets betekend als terugblikken. Een Retro motorfiets is dus eigenlijk een motorfiets van een eerdere periode of liever gezegd van vroeger.

Retro motorfietsen zijn hot

Zelf ben ik een beetje oldscool zoals dat populair heet. Ik ben in de vorige eeuw, 1978, begonnen met motorrijden, met een L plaat achterop. Het was toen een tijd van weinig keuze, voor motorrijders.

Je kocht een tweetakt of een viertakt en verder bouwde je het aantal cc’s in de loop der jaren op. Niet iedereen deed dat overigens.

Er waren ook mensen die direct met een L-plaat achterop op een 750 cc viercilinder Honda stapte maar de meerderheid begon toch op lichtere motorfietsen. Het was de tijd dat motorfietsen basis waren.

Je kocht als het ware een motorblok met twee wielen, een tank en een zadel en de rest moest je zelf doen. Koffers, kuipen, windschermen kocht je bij bedrijven als Vetter, Rickman of Polaris.

 

Retro motorfietsen

De Z900RS doe je denken aan de oude superbike.

Motorfietsen waren nog puur

Toen motorfietsfabrikanten met compleet uitgeruste motorfietsen kwamen ging de kuipen en koffer markt een beetje op zijn kant.

Motorfietsen waren compleet dus waarom nog losse accessoires kopen. Honda kwam met zijn 1100 cc Goldwing, compleet met kuip en koffers.

BMW had al langer de R100RT en kwam ook nog met een volledig uitgeruste K100RT uit. De consument vroeg en de fabrikant kwam, zo werkt dat in een vrije markt.

Ondertussen past de motorfietsen markt zich volledig aan, aan de wensen van de consument en dat is best prettig.

 

Retro motorfietsen

De look van de Kawasaki zegt alles.

Retro motorfietsen in verschillende smaken

Er is ondertussen keus genoeg in motorfietsen van hypermodern tot pure retro en vooral de retro motorfietsen vragen onze aandacht.

Allesopdemotor.nl heeft vier zware retro motorfietsen onder de loep genomen en vergeleken. De BMW R nineT, de Honda CB1000R, de Suzuki Katana en de Kawasaki Z900RS.

De BMW RnineT is natuurlijk de oude vertrouwde Boxer maar dan in een mooi nieuw retro jasje. De BMW is het voorbeeld van nieuwe techniek in een oud of liever gezegd klassiek jasje.

De 1200 cc boxer is om te beginnen met 110 pk niet de sterkste en snelste van de vier.

 

BMW RnineT

De klassiek lijnen van de RnineT in stemmig zwart wit. 

Het BMW RnineT Boxer gevoel

Dat mindere vermogen zegt overigens niets over het rijplezier van de Boxer. De heerlijke brom van de Boxer en het vette koppel zorgen voor puur rijplezier.

De 120 mm veerwegen voor en achter zorgen ervoor dat alle oneffenheden prima worden glas gestreken en voor uitstekend bochtengedrag.

Dit laatste komt ook door het acceptabele rijklaar gewicht van 221 kg en het lage zwaartepunt.

De wegligging van de boxer is mede door het lage zwaartepunt uitstekend te noemen. De NineT leent zich absoluut voor het afraffelen van de nodige bochtige trajecten en stuurt bijna als vanzelf.

 

BMW cardan

Betrouwbare cardan van BMW.

Kawasaki Z900RS

Een andere echte retro motorfiets is de Z900RS van Kawasaki. Kawasaki introduceerde midden jaren 70 de 900 cc viercilinder als de superbike van de eeuw.

Honda was in die tijd het merk met de eerste echte superbike. Eind jaren 60 kwam Honda met de CB750 four en in 1975 was daar de GL1000 Goldwing.

Kawasaki had de Z900, met 81 pk en 73,5 nm koppel, als antwoord op de pk-monsters van Honda.

Rijklaar woog de Z900 248 kilo, terwijl de GL1000 rijklaar 272 kilo woog en 78 pk had. Het waren vooral de slanke lijnen van de Kawasaki die voor de populariteit van de krachtpatser zorgde.

 

Kawasaki Z900RS

Een klassiek ogende tellerpartij, maakt het mooi af.

De ronde lijnen van de Kawasaki zijn puur retro

Het retro model van Kawasaki heeft dezelfde ronde lijnen van de oude 900 uit de jaren 70 en 80 meegekregen.

De 900 cc viercilinder ademt daardoor de oude glorie van de toen razend populaire Z900 uit. De nieuwe Z900 is minder slank dan de oude 900 maar zeker niet minder mooi.

Qua prestaties doet de Kawasaki het met 110 pk en een koppel van 98 nm ook prima.

Ook hier blijkt weer dat 100 pk ruim voldoende is voor een motorfiets alhoewel meer altijd leuker is. Met 210 kg rijklaar gewicht behoort de Z900 ook niet tot de zwaarste motorfietsen.

 

Retro motorfietsen

De Suzuki Katana is een bijzonder mooie krachtpatser

100 of 150 pk dat scheelt nog al

De viercilinder heeft met 120 mm voor en 140 m achter iets meer veerweg dan de BMW en kent ook een prima weggedrag en uitstekende remmen.

De zit op de 900 cc viercilinder is lekker relaxt door het brede hoge stuur waardoor je het gevoel hebt de motorfiets goed onder controle te hebben.

In 1979 kwam Suzuki al met een 1100 cc zware motorfiets met 100 pk. En 85 nm koppel. Twee jaar later verbaasde Suzuki vriend en vijand door met een geheel nieuw model te komen en dat was de Suzuki Katana 1100.

De Suzuki Katana had hetzelfde motorblok als de GSX maar dan met meer vermogen (110 pk) en 97,1 nm koppel. De Katana werd wel met gemengde gevoelens ontvangen.

Suzuki Katana

Het zwaard waar de Katana naar vernoemd is.

De Retro Suzuki Katana

Sommige motorrijders waren laaiend enthousiasts terwijl er ook veel waren die de Katana ronduit lelijk vonden.

Maar Suzuki had zichzelf wel op de kaart gezet met het model en doet dit bijna 30 jaar later weer met de retro Katana.

De nieuwe Katana is natuurlijk een heel andere motorfiets dan het model van de jaren 80. De in 2019 uitgekomen Suzuki heeft bijna 150 pk en een indrukwekkend koppel van 108 nm.

Het rijklaar gewicht van de Katana is 215 kg en dat lage gewicht zorgt er o.a. voor dat de Soes zeer snel van zijn plek komt en heerlijk licht stuurt.

 

 

Honda CB1000R

De CB1000R van Honda is met recht een superbike.

Giftig pk monster met souplesse

Het soepele motorblok doet het ook uitstekend in lage toerentallen en maakt dat de Katana meer een allemans vriend is dan een giftig pk-monster.

Ga je echt sporten met de Katana dan merk je toch echt dat je met een superbike te maken hebt.

Zodra je boven de 4000 toeren komt veranderd de Suzuki van een vriendelijke toermachine in een agressief racemonster.

De soes is veel agressiever dan de BMW en de Z900RS natuurlijk want er zit bijna 50 pk meer in het blok. Door de stability control kan je al dat vermogen prima beheersen, ook als je het gas flink openschroeft.

 

 

CB1000R

De Honda CB1000R rijd als een droom.

De Honda CB1000R

De Honda CB 1000R is het retro model van de CB 1000 big one die in 1996 uitkwam. De Big one super four perste 98 pk uit het vloeistof gekoelde viercilinder blok en had 84 nm koppel.

De Retro CB1000R weet 143 pk uit het viercilinder blok te toveren met een koppel van 104 nm. Het uiterst soepel draaiende motorblok loopt geruisloos en pakt, net als de Suzuki Katana in ieder toerental probleemloos op.

De CB1000R is voor en achter uitgerust met uitstekend werkende Showa vering met aan de voorkant 120 mm veerweg terwijl het achterwiel 131 mm bewegingsruimte heeft. De looks van de Retro duizend mogen er overigens ook zijn.

De Honda past qua uiterlijk in ieder geval prima in de categorie retro motorfietsen en qua prestaties is het nog steeds een super bike. Uiteraard is de Honda uitgerust met stability control waardoor al dat vermogen prima onder controle is te houden.

 

Retro motorfietsen

Pure schoonheid.

Conclusie.

Voor alle vier hier genoemde modellen geldt naar ons idee dat ze prima in de categorie retro motorfietsen passen.

Het zijn alle vier nieuwe modellen in een prachtige retro stijl met moderne technieken. Welke van de vier het mooiste is, is natuurlijk een kwestie van smaak.

Qua rijeigenschappen komen de Honda en de Suzuki er voor mij het beste uit. Zowel de Honda als de Suzuki zijn bij wijze van spreken met twee vingers een bocht in te sturen.

De Kawasaki en de BMW hebben net iets meer controle van de berijder nodig. Het echt grote verschil  zit natuurlijk in het motorvermogen.

De BMW en de Kawasaki zitten net iets boven de 100 pk terwijl de Honda en de Suzuki bijna 150 pk hebben en dat verschil merk je natuurlijk.

 

Honda CB1000R

De forse uitlaat is het minst mooie aan de Honda.

Groot verschil in motorvermogen

Het grote verschil zit hem dan ook puur in die bijna 50 pk extra. 150 pk geeft een net iets hoger fun-factor zeg maar.

Qua prijs schelen de vier retro’s niet heel veel. De BMW RnineT pure is de basis retro van de BMW r nine t pure en gaat voor een prijs van € 15.600 — de showroom uit, de Honda voor € 15.499, — de Suzuki voor € 14.999 en de Kawasaki eveneens voor € 14,999, –.

Veel verschil in prijs is er dus niet maar bedenk wel dat je bij de Honda en de Suzuki beduidend meer vermogen krijgt en dat kan net het verschil maken. Voor alle vier geldt, zoals ik het zie, dat ze niet echt voor hele lange afstanden geschikt zijn.

Het ontbreekt aan bescherming voor de wind en bagage mogelijkheden zijn er op de basismodellen niet. Retro motorfietsen rij je puur voor de fun, daar zijn ze voor bedoeld.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.