Zoals ik al eerder schreef hoeft olieverbruik niet ernstig te zijn. Zolang je maar regelmatig het oliepeil controleert en zo nodig olie bijvult. Om een hoog olieverbruik tegen te gaan is het zaak dat je in ieder geval een aantal hardnekkig fabels over de techniek van de verbrandingsmotor negeert. Ik heb het over fabels als pittig of hard inrijden.
Een motorfiets pittig inrijden
Het zijn soms van die gesprekken die je wel eens opvangt als het over nieuwe auto’s of motorfietsen gaat. En je leest soms dingen op forums of websites.
Mensen die zeggen dat ze weten hoe een verbrandingsmotor werkt maar soms wel wat aparte ideeën over inrijden hebben. Wel eens van pittig of hard inrijden gehoord ?
Niet dat ik nou zoveel weet van motortechniek maar ik denk wel dat ik de essenties begrijp. Ik weet in ieder geval genoeg van de techniek om te begrijpen dat sommige mensen onzin vertellen.
Een van de fabels die je nogal eens hoort gaat over het inrijden van een voertuig met een verbrandingsmotor. Uit heel veel van die fabels kan je opmaken dat niet iedereen de techniek achter een verbrandingsmotor begrijpt.
Een verbrandingsmotor is een zeer precies werkende machine. Deze machine wordt in een fabriek in elkaar gezet en bestaat uit onderdelen die exact in elkaar passen.
En al die exact passende onderdelen moeten met elkaar samenwerken onder soms extreme belasting.
De verbrandingsmotor van de BMW 1150GS met zuigers kleppen en krukas die allemaal goed op en in elkaar moeten passen.
Functioneren onder hoge belasting
Want vergis je niet, de krachten die in een verbrandingsmotor optreden zijn soms extreem hoog. Zeker als je de moderne motoren neemt die veel vermogen leveren. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor een viertaktmotor.
Een moderne verbrandingsmotor die meer dan 100 pk levert heeft al gauw een compressie verhouding van 11:1 en soms zelfs hoger.
Even voor de leek. Compressieverhouding geeft aan dat de explosieve gassen 11 keer door de zuiger worden samengedrukt. Vervolgens wordt dat gecomprimeerde mengsel van benzine en lucht in een verbrandingsmotor tot ontploffing gebracht.
Door die explosie wordt de zuiger met veel geweld omlaag gedrukt waardoor motorvermogen ontstaat. En die explosieve kracht mag maar een kant op gaan en dat is naar beneden. En dan het liefst zonder drukverlies.
Kantelende zuiger bij een versleten motor
Druk verlies ontstaat als er gassen langs de zuiger en zuigerveren kunnen ontsnappen. Dat kost motor vermogen. De zuiger moet daarom zo strak mogelijk in de cilinder passen.
Er zit daarom ook bijna geen speling (ongeveer 500e van een mm) tussen de zuiger en de cilinderwand bij een verbrandingsmotor. De speling die er is wordt dmv zuigerveren afgesloten.
Een zuiger die niet of niet meer goed in de cilinder past kan horizontaal heen en weer in de cilinder gaan bewegen. Dit heen en weer bewegen van de zuiger wordt ook wel kantelen genoemd. De krachten die dit doen worden lijbaankrachten genoemd.
Door dit zogenaamd kantelen van de zuiger in de cilinder gaat er energie verloren. In de ergste gevallen kan de motor vastlopen.
Krachten op de zuiger in de verbrandingsmotor duwen de zuiger tegen de cilinderwand aan.
Zuiger en cilinder zijn niet perfect rond
Een andere reden om in het begin rustig aan te doen met een voertuig met een verbrandingsmotor is de vorm van de cilinder.
Als je in de cilinder van een nieuwe viertaktmotor zou kunnen kijken zouden zowel zuiger als cilinder perfect rond lijken maar in de praktijk is dat toch anders.
Want zowel de zuiger als de cilinder lijken dan wel perfect rond maar zijn het niet helemaal alleen zie je dat niet met het blote oog. Bij een nieuwe motor past de zuiger helemaal niet zo goed.
Bovendien is de cilinderwand niet zo glad als hij er uit ziet, hetzelfde geldt voor de zuiger. De gasafdichting is dus niet zo perfect als hij lijkt.
De verbrandingsruimte is de plek waar flinke druk wordt opgebouwd
Olieschraapveren voorkomen hoog olieverbruik
Om de gasafdichting van de zuiger en cilinder goed te krijgen moeten er dus zuigerveren en olieschraapveren op de zuigers gemonteerd worden.
Die zuigerveren zorgen voor de perfecte afdichting van de verbrandingsruimte om ervoor te zorgen dat er geen gassen kunnen ontsnappen want dat kost vermogen. Maar ook zuigerveren passen in het begin helemaal niet zo goed.
Olieschraapveren zorgen ervoor dat er geen olie in de verbrandingsruimte kan komen want dat zorgt voor olieverbruik.
Een nieuwe motorfiets met een verbrandingsmotor maakt als het goed is nauwelijks mechanisch geluid en dat komt omdat alles perfect past alleen nog net niet perfect genoeg.
Want in feite zit alles net iets te strak in elkaar en past helemaal niet zo goed als je denkt alleen merk je dat amper.
Als de motor heet wordt
Bij een koude motor zit er nog redelijk wat speling tussen de verschillende onderdelen. De zuiger past goed in de cilinder maar heeft nog wel wat speling.
Logisch natuurlijk want een zuiger moet vrij op en neer kunnen bewegen in een cilinder. Als een motor gebruikt word dan loopt de temperatuur op en gaan onderdelen uitzetten.
Door het warm worden van het motorblok zetten de metalen onderdelen dus uit en gaat alles beter in elkaar passen. Dat is bij een goed ingereden motor zo. Daarom is het inrijden van een motorfiets zo belangrijk.
“Een motorfiets wordt in de fabriek al ingereden” hoor je mensen wel eens zeggen . Ook zo’n fabeltje. Motoren draaien in de fabriek zeker een tijdje maar dat is niet meer dan wat test werk.
Een motor wordt in de fabriek wel getest op een goede werking maar daar is alles dan ook mee gezegd. Een motor inrijden doe je op de weg en niet in de fabriek.
Inrijden is zeker van belang gezien de nauwe passing
De eerste 1000 km niet te zwaar belasten
De oppervlakte van alle metalen onderdelen zoals de zuigers, cilinders, nokkenas, krukas etc. bevatten namelijk nog allemaal minuscule oneffenheden. En bij een viertaktmotor gaan er heel wat onderdelen heen en weer.
Oneffenheden die je onmogelijk met het blote oog kan zien of met je vingers kan voelen. In moderne motoren worden wel veel onderdelen met keramische coating behandeld. Die coating is veel harder is dan staal maar dan nog is inrijden noodaak.
Want ondanks het uitvoerige slijpen polijsten en coaten in de fabriek blijken de meeste onderdelen nog steeds niet de perfecte passing te hebben. In ieder geval is de passing van de verschillende onderdelen op elkaar nog niet perfect.
Om te zorgen dat al die onderdelen goed op elkaar gaan passen wordt inrijden geadviseerd. Voor de zuiger en de cilinder is dit misschien nog wel het belangrijkste. Let op gewoon inrijden en niet pittig inrijden.
In de inrij periode is het zaak dat je de verschillende onderdelen van een motor op een rustige manier op elkaar laat inslijten. En dat doe je door de motor de eerste 1000 km niet te zwaar te belasten.
Zuiger en zuigerveren passen bij een nieuwe motorfiets niet 100% exact in elkaar
Mythes rondom inrijden.
Ik denk verder wel dat de meeste motorrijders weten dat hij een nieuwe motorfiets rustig moet inrijden maar niet iedereen denkt er zo over.
Een motor inrijden doe je door de motor niet te zwaar te belasten en veel in toerentallen te variëren. Ga niet gelijk een lang stuk op de snelweg rijden want dat heeft echt geen zin.
En wat er nou precies bedoeld wordt met pittig inrijden is mij volledig onduidelijk. Je kan namelijk maar op een manier een nieuwe of gereviseerde motorfiets goed inrijden en dat is zoals de fabriek of dealer dat voorschrijft.
Een splinternieuwe BMW wil je zolang mogelijk technisch goed houden.
Pittig inrijden is onzin
Als er met pittig inrijden bedoeld wordt dat je de motor meer moet belasten in de inrij periode dan de dealer voorschrijft, dan is dat een slecht advies.
Want als je de motor meer belast in de inrij periode dan geadviseerd wordt, dan is de kans groot dat je in de inrij periode al overmatige slijtage veroorzaakt aan diverse onderdelen.
Dit kan ervoor zorgen dat de motor sneller versleten is dan normaal het geval zou zijn en daardoor meer olie of brandstof gaat gebruiken dan nodig.
Hou je dus aan de inrij periode die de dealer voorschrijft en vergeet onzin advies als pittig of hard inrijden. Veel plezier met inrijden en vergeet pittig inrijden.
Beste
Ik ben er al meer dan 50 jaar van overtuigd dat je een verbrandingsmotor voorzichtig moet inrijden. Na bijna 38 jaar intensief motorrijden heb ik nog altijd de discipline om de VOLLEDIGE motorfiets goed in te rijden. En ik kan je melden dat dit proces verscheidene duizenden kilometers duurt. Inderdaad, er wordt door redelijk wat mensen ( ook sommige garagehouders) wat onzin verteld hierover. Voorzichtig inrijden leidt volgens hen tot een luie motor. Indien je goed technisch geschoold bent, weet je dat dit klinkklare nonsens zijn. Ook de remmen, vering, banden moeten ingereden worden. Wanneer je een technisch gevoel hebt, kan je de ganse motorfiets “naar uw hand” zetten.
Je moet hiervoor wel een inspanning leveren.