Pittig inrijden en andere onzin

Zoals ik al eerder schreef hoeft olieverbruik niet ernstig te zijn, zolang je maar regelmatig het oliepeil controleert en zo nodig olie bijvult. Om een hoog olieverbruik tegen te gaan is het zaak dat je in ieder geval een aantal hardnekkig fabels over de techniek negeert.

Zuigers passen perfect in de cilinder

Om te beginnen is het zaak dat je begrijpt dat een [intlink id=”217″ type=”post”]viertaktmotor[/intlink], want daar gaat dit artikel over, bestaat uit een hoop bewegende onderdelen. Al die verschillende bewegende onderdelen worden in de fabriek nauwkeurig in elkaar gezet.

De tegenwoordige motoren zijn zo gemaakt dat de onderdelen heel nauwkeurig in elkaar passen. Zo past bijvoorbeeld de zuiger tot op een 1000e van een millimeter in een cilinder.

Dat moet ook want teveel speling zorgt voor een slechte gasafdichting en kan verdere slijtage aan zowel zuiger als cilinder veroorzaken.

Als je in de cilinder van een nieuwe motor zou kunnen kijken zouden zowel zuiger als cilinder perfect rond lijken maar in de praktijk is dat toch anders.

Want zowel de zuiger als de cilinder lijken dan wel perfect rond maar zijn het niet helemaal alleen zie je dat niet met het blote oog.

Een verbrandingsmotor is een complex geheel van dicht op elkaar bewegende onderdelen

Olieschraapveren voorkomen hoog olieverbruik

Om de gasafdichting van de zuiger en cilinder verder te kunnen garanderen moeten er zogenaamde zuigerveren en olieschraapveren op de zuigers gemonteerd worden.

De zuigerveren zorgen voor de perfecte afdichting van de verbrandingsruimte om ervoor te zorgen dat er geen gassen kunnen ontsnappen want dat kost vermogen.

Olieschraapveren zorgen ervoor dat er geen [intlink id=”2277″ type=”post”]olie in de verbrandingsruimte[/intlink] kan komen want dat kost olie.

Een nieuwe motorfiets maakt als het goed is nauwelijks mechanisch geluid en dat komt omdat alles perfect past alleen is dat laatste niet helemaal waar. Want in feite zit alles veel te strak in elkaar en past helemaal niet zo goed alleen merk je dat amper.

Schermafbeelding 2015-04-04 om 14.17.54

Zuiger met zuigerveren passen bijna perfect in de cilinder

De eerste 1000 km niet te zwaar belasten

De oppervlakte van alle metalen onderdelen zoals de zuigers, cilinders, nokkenas, krukas etc. bevatten namelijk nog allemaal minuscule oneffenheden. Oneffenheden die je onmogelijk met het blote oog kan zien of met je vingers kan voelen.

Want ondanks het uitvoerige slijpen en polijsten in de fabriek blijken de meeste onderdelen nog steeds niet de perfecte vorm te hebben. In ieder geval is de passing van de verschillende onderdelen op elkaar nog niet perfect.

Om nou te zorgen dat de bijvoorbeeld de zuiger en zuigerveren perfect in de cilinder gaan passen hebben motorfabrikanten het inrijden van motoren bedacht. In de inrij periode is het zaak dat je de verschillende onderdelen van een motor op een rustige manier op elkaar laat inslijten. En dat doe je door de motor de eerste 1000 km niet te zwaar te belasten.

15126292701_57faf0c926

Een zuiger met zuigerveren

Mythes rondom inrijden.

Ik denk verder wel dat iedere motorrijder weet dat hij een nieuwe motorfiets rustig moet inrijden. Maar toch leven er bepaalde mythes rondom het inrijden van motorfietsen en auto’s. Zo hoor je nogal eens iemand adviseren om een motorfiets pittig in te rijden.

Maar wat er nou precies bedoeld wordt met pittig inrijden is mij volledig onduidelijk, je kan namelijk maar op een manier een nieuw of gereviseerde motorfiets inrijden en dat is zoals de fabriek of dealer dat voorschrijft.

Als er met pittig inrijden bedoeld wordt dat je de motor meer moet belasten in de inrij periode dan de dealer voorschrijft, dan is dat een slecht advies.

Want als je de motor meer belast in de inrij periode dan geadviseerd wordt, dan is de kans groot dat je in de inrij periode al overmatige slijtage veroorzaakt aan diverse onderdelen.

Dit kan ervoor zorgen dat de motor sneller versleten is dan normaal het geval zou zijn en daardoor meer olie gaat verbruiken. Hou je dus aan de inrij periode die de dealer voorschrijft en vergeet onzin advies als pittig of hard inrijden.

Opmerkingen

comments