Vanaf het eerste type Tenere staat de motorfiets bekend om zijn betrouwbaarheid. Er gaat zelden of nooit iets kapot aan de eencilinder tenzij je zelf iets niet goed doet. Tijdens mijn eerste langere reis richting Griekenland gaat er van alles mis maar de Tenere blijft het doen.
Deel 1: Van Goldwing naar XT500
Eerdere pech in Kroatie
Geen enkele motorfiets is onfeilbaar en er kan altijd iets mis gaan. Of je nou met een wereldreis bezig bent of met een kortere trip, risico’s en pech blijven bestaan.
Wat mij in Italië overkomt is waarschijnlijk veroorzaakt door slordigheid van de monteur in Nederland. De Tenere is een vrij simpele motorfiets waar niet veel aan kapot kan gaan.
Maar toch kan er iets mis gaan en dat is mij al vaker overkomen. Zowel tijdens mijn kortere reizen in Europa als in Amerika, er kan altijd iets kapot gaan.
En dat blijkt dus nu met de normaal zo betrouwbare eencilinder aan de hand te zijn. Er is iets heel erg mis gegaan tijdens de revisie die ik heb laten doen. Wat er precies fout is gegaan weet ik nog niet.
De oer Tenere voor de grote reis
Een Tenere met houten koffers.
De hele situatie in Italië doet me denken aan mijn eerste langere reis op mijn Tenere in 1987. Ik was samen met een vriend onderweg door Joegoslavië. Het was mijn eerste lange trip op de eencilinder.
Ik had mijn Tenere, met zelf gemaakte houten koffers, voor het vertrek voorzien van verse olie en een nieuw olie filter. Op de snelweg in Nederland bleek dat ik de olie aftapplug niet goed had vast gedraaid.
Het gevolg, de olie aftapplug liep los en alle motorolie stroomde uit het blok over de snelweg.
De motor hield natuurlijk direct in en omdat ik niet in de gaten had wat er aan de hand was gaf ik gas bij. Geen handige reactie natuurlijk maar ik had geen idee wat er aan de hand was.
Een Ténéré met een krom stuur
De Tenere begon vast te lopen.
De Tenere begon onmiddellijk vast te lopen. Toen dit gebeurde keek ik omlaag en zag dat er een stroom zwarte olie uit het blok geperst werd. Ik zette de motor stil en keek ontzet naar de plas olie.
De eerste dag onderweg en dan zoiets, het zal je maar gebeuren. Zodra ik door heb wat er aan de hand is zet ik de motor uit en parkeer de Tenere op de vluchtstrook.
Na een tijdje wachten komt de man van de ANWB met de oplossing voor een deel van het probleem. Want in eerste instantie moet het gat van de olie aftapplug dicht gemaakt worden met een passende bout.
Er wordt een passende bout gevonden die er met een nieuwe messing ring ingedraaid wordt.
Stil langs de snelweg met een grote olieplas op de achtergrond
Onderweg in Kroatie
2 trappen en de Tenere loopt weer. Niet zo mooi als voor het onvrijwillig olie verversen maar hij doet het wel. De motor rammelt behoorlijk bovenin en dat komt waarschijnlijk doordat de zuiger niet meer goed in de cilinder past.
Het drooglopen van de motor heeft duidelijk voor flink wat schade gezorgd maar de Tenere bleef het toch gewoon doen.
We zetten de reis gewoon voort richting Joegoslavië, want de trip zit in mijn hoofd en moet voltooid worden.
Mijn maat denkt er net zo over, we zien wel waar het mis gaat. We rijden voornamelijk op de secundaire wegen door Duitsland en Oostenrijk. Gewoon omdat dat het mooiste is om te rijden. We hebben absoluut geen haast.
De Tenere maakt wel een hoop herrie maar gebruikt geen druppel olie, ondanks de vastloper. De vastloper is niet de enige pech die ons overkomt, of eigenlijk overkomt het voornamelijk mij.
Een eerdere reis ergens onderweg in Portugal
Pech in Kroatië en nieuwe vrienden
Ergens in Kroatië ga ik onderuit met de Tenere waardoor mijn stuur een flinke klap krijgt en zo krom is dat normaal rijden niet meer gaat.
Met zeer lage snelheid rijden we door een klein dorpje en vragen aan een voorbij ganger of er ergens een motorzaak is.
De man kijkt ons verbaasd aan en schudt nee, motorzaken zijn er niet in de buurt.
Er stopt een auto en er stapt iemand uit die vraagt wat er aan de hand is. De persoon spreekt Duits en een beetje Engels en dat maakt dat ik duidelijk kan maken wat er aan de hand is.
Met reizen ontwikkel je een extra zintuig
Ik wijs op mijn stuur en geef aan dat het stuur krom is. De automobilist geeft aan dat we hem maar moeten volgen. Joegoslavië is in de tijd nog gewoon Joegoslavië en van Kroatië had ik nog nooit gehoord.
Zonder er ook maar over na te denken volg ik de auto. Als je veel reist zoals ik ontwikkel je een extra zintuig.
Dat zintuig verteld je snel of iemand te vertrouwen is of niet. De man, van middelbare leeftijd zit samen met zijn vrouw in de auto en dus zit het wel goed denk ik.
We rijden achter de auto aan en komen in een klein dorp. De man van Duitse afkomst bied zijn hulp aan. We doen verschillende pogingen om het stuur weer recht te krijgen maar dit heeft geen succes.
Charlie voor zijn huis in Joegoslavie
Het gaat ook wel eens mis.
Het stuur is van dusdanige kwaliteit dat het niet zomaar recht te krijgen is, ook niet met veel geweld.
Pech hebben heeft ook zo zijn voordelen, we leren er verschillende nieuwe mensen door kennen.
Zo komen we ene Charlie tegen, een Kroaat die in werkelijkheid anders heet maar iedereen noemt hem Charlie.
Het ongeval en het kromme stuur van de Tenere zorgt er voor dat we in een avontuur belanden dat we niet hadden verwacht.
De Tenere valt in Italia al snel stil
Een XT is bijna niet kapot te krijgen
Tijdens de trip smelt ook nog mijn accu vanwege een kapotte spanningsregelaar en loopt mijn voortandwiel van de motor af.
Ik zie het tandwiel nog voor mij uit het ravijn in rollen. Als je het avontuur zoekt dan gebeuren er nu eenmaal dingen die je niet gepland hebt en daar doe je het voor.
De Tenere heeft mij trouwens door geheel Yoegoslavie en Kroatie gebracht en terug zonder verdere problemen.
Motorisch is de Tenere nauwelijks kapot te krijgen mits je hem goed behandelt. Maar dan is het ook de beste motorfiets voor een verre motorreis.