9: Pech in Italië

Ik word wakker onder een stralend blauwe lucht, de Tenere staat er reis klaar bij de zon schijnt en de temperatuur is prima. Ik pak mijn boeltje op en geef de Ténéré een trap en ik ben weer onderweg. In de buurt van Verona zie ik plotseling mijn olie temperatuur op de meter van 90 graden terug lopen naar 50 graden.

Deel 1: Van Goldwing naar xt500

De eerste pech

Dit gebeurt in een seconde. Het volgende moment komt er een onheilspellend geluid uit het motorblok en lijkt het of de boel vastloopt. Pech onderweg ?

Ik trek de koppeling in en zet de Tenere aan de kant. Dit is niet in orde, denk in. Dit kan niet het einde van mijn wereldreis zijn denk ik nog.

Het eerste wat ik doe is de olie controleren. De olietank is vol en dus kan dat het probleem niet zijn. Vervolgens kijk ik of er nog oliedruk is.

Ik trap de motor aan en draai het ontluchtingsboutje op het oliefilterhuis los om te zien of er olie uit komt. Ik zie duidelijk dat er olie rondgepompt wordt in de olietank en er zit ook duidelijk meer dan genoeg in.

Nu al pech

Ook dat is in orde. Ik start de motor weer maar het geluid dat uit het blok komt is niet goed, heb ik nu al pech met mijn yamaha xt600z ténéré.

Ik was op het moment dat het gebeurde in de buurt van een klein dorp en duw nu de motor naar een terras dat bij het dorp hoort. “Eindigt hier mijn wereldreis al” ? denk ik teleurgesteld.

Ik neem plaats op het terras en bestel een ontbijt, wat moet je anders. Ik ben verslagen vanwege het feit dat ik nu al met pech sta.

De Tenere is in Nederland gereviseerd een daar is waarschijnlijk iets helemaal fout gegaan. Geen idee wat er mis is maar daar kom ik vanzelf wel achter.

 

Wereldreis

Eindelijk zon in Italië

Stress door technische problemen

Ik vind in de buurt een telefooncel en bel de alarmcentrale van de ANWB. Ik had een reis en kredietbrief en kon wel op hulp van de ANWB rekenen dacht ik. Ik heb al eens eerder ANWB hulp bij pech gehad en dus heb ik er vertrouwen in.

Ondertussen loop ik gestrest heen en weer tussen, de telefooncel en het terras waar ik het ontbijt had besteld om van alles te regelen.

Op een bepaald moment vraag ik aan de serveerster waar mijn ontbijt blijft. De serveerster zegt dat ze niet weet wanneer ik ga zitten om het ontbijt te nuttigen en dus maar wachtte ze maar tot het mij uitkomt.

Een duidelijk signaal van teveel stress denk ik bij mezelf ik en neem plaats op het terras. Ik nuttig een ontbijt en denk na over wat er aan de hand kon zijn. Vlak achter het terras is een camping en daar duw ik mijn Tenere heen.

Ik wil deze reis maken.

Nuchter en kalm blijven dacht ik. Ik meldt me bij de receptie van de camping en krijg een plek om mijn tent op te zetten.

Als ik mijn tent eenmaal heb opgezet zoek ik een telefooncel en neem contact op met de ANWB alarmcentrale. Kalm blijven is nu het advies dat ik mijzelf geef, op een wereldreis kunnen wel ergere dingen gebeuren denk ik.

Nadat ik de alarmcentrale uitleg heb gegeven over mijn situatie, bel ik het revisie bedrijf op dat verantwoordelijk was voor de revisie van mijn Tenere.

Er is duidelijk iets mis gegaan. Ik regel en organiseer van alles om de boel in orde te krijgen, want er is maar een ding van belangrijk zet mijn wereldreis door.

 

motorfiets

De Tenere zoals hij in de Dakar reed

Er is een revisie nodig

Ik moet deze wereldreis maken, wat er ook gebeurt. Na een hoop telefoneren met de ANWB en het bedrijf dat de revisie heeft gedaan kom ik overeen dat de motor naar een plaatselijke motorzaak gaat.

Het motorblok wordt door de motorzaak los gekoppeld en terug gestuurd naar het revisie bedrijf.

Daar wordt het onder garantie gerepareerd, zo wordt er afgesproken. Er is waarschijnlijk tijdens de revisie een fout gemaakt en dat wordt door de dealer verholpen.

Pas veel later kom ik er achter wat er werkelijk mis is met het motorblok van de Tenere. Het hoort er allemaal dit soort pech maar het is wel vroeg in mijn reis.

 

motorfiets

De motorfiets met pech

Mijn Tenere wordt gerepareerd.

Het is een fikse tegenvaller maar het is niet anders. Ondertussen neem ik weer contact op met de ANWB en die verteld mij dat ik recht heb op vervangend vervoer. Nu de reparatie geregeld is met de ANWB en het revisie bedrijf is het een kwestie van afwachten.

Ik sta op een prima camping vlak bij Verona aan een groot meer. Het weer is goed en de reparatie is al geregeld. Ik ga mijn vervangend vervoer snel regelen zodat ik de omgeving kan verkennen.

Ik heb een jaar de tijd voor deze reis en je moet optimistisch blijven denk ik anders kom je nergens. En er kan nog zoveel gebeuren onderweg denk ik. Ik ken de verhalen van mensen die crashen met peperdure terrein auto’s en vroegtijdig met hun reis moeten stoppen.

Als vervangend vervoer bestel ik een echte Italiaanse scooter. Ik zie in mijn gedachte al een mooie bloedrode Italiaanse scooter waarmee ik op zijn Italiaans de omgeving ga verkennen.

Ik hoor wel meer wereldreis ramp verhalen

De teleurstelling is groot als ik een vieze zwarte scooter krijg die ik al snel een zwarte tor noem in plaats van de scooter die ik in gedachte had.

Maar goed de scooter doet het en is behoorlijk snel. Ik heb alles geregeld rondom de pech en het is een kwestie van tijd voordat ik weer verder kan.

Ach ja denk ik wie weet wat er nog meer gebeurd op deze reis, het is gewoon pech. Gedurende mijn reis kom ik veel andere reizigers tegen die net als ik op de motor of met fiets of met een backpak onderweg zijn.

Veel van die mensen weten ware rampverhalen te vertellen van dingen die tijdens hun reis gebeurd zijn.

Mijn pech in Italië valt in het niet bij deze verhalen maar hierover later meer. De Tenere wordt onder garantie gerepareerd dus dat komt dik ik orde.

Deel 10: Herinneringen aan eerdere pech met de Ténéré

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.