9: Pech in Italië

Ik word wakker onder een stralend blauwe lucht, de motorfiets staat er reis klaar bij de zon schijnt en de temperatuur is prima. Ik pak mijn boeltje op en geef de Ténéré een trap en ik ben weer onderweg. In de buurt van Verona zie ik plotseling mijn olie temperatuur op de meter van 90 graden terug lopen naar 50 graden.

Deel 1: Van Goldwing naar xt500

De motorfiets loopt vast

Dit gebeurt in een seconde. Het volgende moment komt er een onheilspellend geluid uit het motorblok en het lijkt of de boel vastloopt.

Ik trek de koppeling in en zet de Ténéré aan de kant. Dit is niet in orde, denk in. Dit kan niet het einde van mijn wereldreis zijn denk ik nog.

Het eerste wat ik doe is de olie controleren. De olie tank is vol en dus kan dat het probleem niet zijn. Vervolgens kijk ik of er nog oliedruk is.

Ik trap de motor aan en draai het ontluchtingsboutje op het oliefilterhuis los om te zien of er olie uit komt. Ik zie duidelijk dat er olie rondgepompt wordt in de olietank en er zit ook duidelijk meer dan genoeg in.

Nu al pech

Ook dat is in orde. Ik start de motor weer maar het geluid dat uit het blok komt is niet goed, wat nu denk ik.

Ik was op het moment dat het gebeurde in de buurt van een klein dorp en duw nu de motor naar een terras dat bij het dorp hoort.

Ik neem plaats op het terras en bestel een ontbijt, wat moet je anders. Ik ben verbijsterd over het feit dat ik nu al met pech sta.

Wereldreis

Eindelijk zon in Italië

De pech veroorzaakt veel stress

Ik vind in de buurt een telefooncel en bel de alarmcentrale van de ANWB. Ik had een reis en kredietbrief en kon wel op hulp van de ANWB rekenen dacht ik. Ik heb al eens eerder ANWB hulp bij pech gehad en dus heb ik er vertrouwen in.

Ondertussen loop ik gestrest heen en weer tussen, de telefooncel en het terras waar ik het ontbijt had besteld om van alles te regelen.

Op een bepaald moment vraag ik aan de serveerster waar mijn ontbijt blijft. De serveerster zegt dat ze niet weet wanneer ik ga zitten om het ontbijt te nuttigen en dus maar wachtte ze maar tot het mij uitkomt.

Een duidelijk signaal van teveel stress denk ik bij mezelf ik en neem plaats op het terras. Ik nuttig een ontbijt en denk na over wat er aan de hand kon zijn. Vlak achter het terras is een camping en daar duw ik de motor heen.

Ik moet deze wereldreis maken.

Nuchter en kalm blijven dacht ik. Ik meldt mij bij de receptie van de camping en krijg een plek om mijn tent op te zetten. Als ik mijn tent eenmaal heb opgezet zoek ik een telefooncel en neem contact op met de ANWB alarmcentrale.

Nadat ik de alarmcentrale uitleg heb gegeven over mijn situatie, bel ik het revisie bedrijf op dat verantwoordelijk was voor de revisie van de motor.

Er is duidelijk iets mis gegaan. Ik regel en organiseer van alles om de boel in orde te krijgen, want er is maar een ding van belang.

Er is een revisie nodig

Ik moet deze wereldreis maken, wat er ook gebeurt. Na een hoop telefoneren met de ANWB en het bedrijf dat de revisie heeft gedaan kom ik overeen dat de motor naar een plaatselijke motorzaak gaat.

Het motorblok wordt door de motorzaak los gekoppeld en terug gestuurd naar het revisie bedrijf.

Daar wordt het onder garantie gerepareerd, zo wordt mij beloofd. Er is waarschijnlijk tijdens de revisie een fout gemaakt en dat wordt hersteld.

motorfiets

De Ténéré met pech

De Ténéré wordt gerepareerd.

Het is een fikse tegenvaller maar het is niet anders. Ondertussen neem ik weer contact op met de ANWB en die verteld mij dat ik recht heb op vervangend vervoer. Nu de reparatie geregeld is met de ANWB en het revisie bedrijf is het een kwestie van afwachten.

Ik sta op een prima camping vlak bij Verona aan een groot meer. Het weer is goed en de reparatie is al geregeld. Ik ga mijn vervangend vervoer snel regelen zodat ik de omgeving kan verkennen.

Ik heb een jaar de tijd voor deze reis en je moet optimistisch blijven denk ik anders kom je nergens.

Als vervangend vervoer bestel ik een echte Italiaanse scooter. Ik zie in mijn gedachte al een mooie bloedrode Italiaanse scooter waarmee ik op zijn Italiaans de omgeving ga verkennen.

Ik krijg wel meer ramp verhalen te horen.

De teleurstelling is groot als ik een vieze zwart scooter krijg die ik al snel een zwarte tor noem in plaats van de scooter die ik in gedachte had.

Maar goed de scooter doet het en is behoorlijk snel. Ik heb alles geregeld rondom de pech en het is een kwestie van tijd voordat ik weer verder kan.

Ach ja denk ik wie weet wat er nog meer gebeurd op deze reis, het is gewoon pech. Gedurende mijn reis kom ik veel andere reizigers tegen die net als ik op de motor of met fiets of met een backpak onderweg zijn.

Veel van die mensen weten ware rampverhalen te vertellen van dingen die tijdens hun reis gebeurd zijn.

Mijn pech in Italië valt in het niet bij deze verhalen maar hierover later meer. De Ténéré wordt onder garantie gerepareerd dus dat komt dik ik orde.

Deel 10: Herinneringen aan eerdere pech met de Ténéré

[bol_product_links block_id=”bol_544e4e12eafac_selected-products” products=”1001004010938605″ name=”Met de Tenere in Italie” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”500″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Opmerkingen

comments