Ja logisch toch, de jaren tellen gewoon door en dat geldt natuurlijk ook voor motorrijders. En met het klimmen der jaren verandert er natuurlijk wel het een en ander. Die leeftijd maakt dat je misschien wat minder soepel wordt en niet zoveel interesse meer hebt in avontuur en in motorrijden al hoeft dat niet. Het gaat in veel gevallen om je levensstijl en voor een deel om hoe je je opstelt in het leven.
Oudere motorrijders pas op
“Vroeger reden we op van die Harley’s” zegt iemand tegen me als ik op een camping naast mijn motorfiets sta.
Ik kijk de man verbaasd aan vanwege zijn opmerking en vraag me af of hij wel eens op een motorfiets heeft gezeten.
Naast mij staat een man van 50 plus, althans zo schat ik hem in. Op het moment dat ik hem aankijk zie ik zijn enigszins verbaasde blik omdat hij in de ogen van een 60-plusser kijkt die net van zijn CRF1000 Africa Twin afstapt.
Ik wil me niet uitsloven om het feit dat ik met 60 plus nog steeds met mijn motorfiets op avontuur ga, ik geniet er gewoon nog steeds van en ik begrijp dit soort opmerkingen niet. Mensen die zeggen dat vroeger alles beter was.
Ik ben ook niet meer een van de jongste
Motorfietsen en avontuur.
Voor mij is het namelijk heel normaal om nog steeds op mijn motorfiets het avontuur op te zoeken. Er zijn natuurlijk meer oudere motorrijders die dat doen.
Ik heb ook niets met mensen die hun motorfiets op een aanhanger zetten om vervolgens richting een vakantiebestemming te gaan. Iedereen moet dat natuurlijk zelf weten maar het is niets voor mij.
Want wat is er nu leuker dan op te stappen en weg te rijden en maar zien waar je uitkomt. Gewoon op een camping neerstrijken en je tent op zetten, dat is toch het mooiste wat je kan doen?
Het avonturen op motorfietsen doe ik al vanaf mijn20e levensjaar. Ik begon, zoals iedereen in die tijd met een motorfiets met een L plaat.
Gewoon lekker op reis met de CRF1000, zonder aanhangers.
Veiliger en beter leren motorrijden
Ik haalde mijn rijbewijs dan ook geheel zelfstandig. Geen lessen, geen rijscholen maar gewoon opstappen en rijden.
Niet dat ik daarover uitsloof of dat ik die manier van leren motorrijden verdedig, zeker niet.
Eerlijk gezegd vind ik de manier waarop nu met motorrijden wordt omgegaan veel beter dan de manier waarop het ging toen ik begon.
Zonder enige kennis van motorfietsen stapte ik op een 360 cc motorfiets met een potentiele topsnelheid van 150 km/uur.
met de Africa Twin in het zand, wat is er leuker dan dat.
Ik wist niets van motorfietsen
Het is allemaal goed gegaan maar ik heb toch redelijk wat engeltjes op mijn schouder gehad. 100 is namelijk nog steeds behoorlijk hard op twee wielen en bochten nemen is toch nog een kunst.
Als je net op een motorfiets stapt weet je nog niets van bochtentechniek, remtechniek, rijden in slechte weersomstandigheden enzovoorts.
Alles is nieuw en daarom is het eigenlijk levensgevaarlijk om zonder enige begeleiding op een motorfiets te stappen.
In de tijd dat ik begon met rijden was er ook geen limiet aan het aantal cc’s voor een beginner.
De MT10 met 160 pk is niet geschikt voor beginnende motorrijders.
Motorfietsen van meer dan 100 pk
Motorrijders konden zo op een 1000 cc motorfiets stappen met 100 pk of meer met alle risico’s van dien. Daar komt bij dat motorfietsen in die tijd minder veilig waren.
Je zal mij ook nooit horen zeggen dat het vroeger allemaal beter was. Het tegenover gestelde is waar, nu is het motorrijden op vele manieren veel beter.
De lessen die je krijgt maken je een betere motorrijder, de motorfietsen zijn veiliger door ABS en andere systemen en de kleding speelt een belangrijke rol.
ABS en stability control zijn noodzakelijk geworden vanwege de toename van het vermogen van moderne motorfietsen.
Brembo’s voor beter remmen en natuurlijk ABS maken motorfietsen veiliger
Betere frames en betere vering
Motorfietsen van nu sturen vele malen beter dan motorfietsen van pakweg 30 35 jaar geleden. Dat zit hem in de veel stijvere frames en veel betere vering dan oudere modellen.
Motorkleding is ook veel beter dan de kleding die je 30 jaar geleden kon kopen, dus ook daarvoor geldt niet dat vroeger alles beter was.
Beschermende motorkleding is ook prima als de temperaturen omhooggaan, zeker als je de moderne doorwaai pakken van nu neemt.
Ik begrijp dan ook niet dat er mensen zijn die met warm weer in een T-shirt gaan rijden. Kleding, motorfietsen, helmen, alles is veel veiliger geworden.
Upside down vering zorgt voor veel beter gewichtsverdeling en dus wegligging.
Vroeger was het echt niet beter
Als ik dan collega motorrijders van mijn leeftijd hoor zeggen dat motorrijden vroeger beter veiliger en leuker was dan ontken ik dat direct.
Of dat die oude BMW R100RT uit 1980 beter is dan al dat moderne spul ben ik de eerste die dat tegen spreek.
Motorfietsen van nu zijn op alle fronten beter dan de motorfiets die 30 of 40 jaar geleden op de markt kwamen. Mensen die blijven beweren dat dat niet zo is zijn blijven hangen in hun verleden.
Het eeuwige verhaal dat vroeger alles beter was maakt dat je oud bent, of tenminste zo over komt, zeker tegenover jongere mensen.
Het gezeur van mensen die zeggen te zijn gestopt met motorrijden omdat het verkeer gevaarlijker is geworden.
De Honda CB360 waar ik op heb leren rijden.
Stop toch eens met dat gezeur.
Iemand van 50 plus die tegen een jonge motorrijder, die naast een prachtige mooie nieuwe BMW staat zeggen dat de vroegere motorfietsen veel beter waren maakt zichzelf volledig belachelijk vind ik.
En dan zijn er ook motorrijders die moderne navigatie afzweren en zeggen dat kaartlezen beter en leuker is.
Vergeet het maar. Moderne navigatiesystemen kunnen je op plaatsen brengen waar je met ouderwetse kaarten gewoon niet kan komen.
Tegen oudere motorrijders wil ik dan ook zeggen dat het onzinnig is om te zeggen dat vroeger alles beter was, want dat is gewoon niet zo.
Als motorrijders is het beter om mee te gaan met je tijd, net als de rest van de mensheid.