Olieverbruik en zorgvuldigheid

In eerdere artikelen over het verbruiken van olie heb ik gewezen op de noodzaak van zorgvuldig inrijden van een nieuwe of gereviseerde motor. Het advies om een auto of motorfiets pittig in te rijden is nergens op gebaseerd. De onderdelen in een nieuwe motor hebben tijd nodig om op elkaar in te slijten anders krijg je later problemen.

 Een motorfiets draait op olie

Het [intlink id=”2292″ type=”post”]niet zorgvuldig inrijden[/intlink] van een nieuwe motorfiets is niet de enige manier waarop hoog [intlink id=”2277″ type=”post”]olieverbruik[/intlink] ontstaat.

Een verbrandingsmotor bestaat voor het overgrote deel uit metalen onderdelen. Deze delen zitten dicht op elkaar en bewegen op hoge snelheid langs elkaar heen.

Een zuiger beweegt bijvoorbeeld op een honderdste millimeter van de zuigerwand af. De zuiger kan daarbij makkelijk snelheden halen van 8 meter per seconden.

Maar die honderdste millimeter speling is er niet altijd en zeker niet als de motor koud is.

Tussen de zuiger en de cilinderwand zit een laagje motorolie (oliefilm) .Deze oliefilm voorkomt dat de zuiger en zuigerveren de cilinderwand raken.

Want als de zuiger de cilinderwand raakt lopen de temperaturen op en treed er overmatige slijtage op.

De bewuste oliefilm wordt iedere keer als de zuiger in de cilinder naar onderen gaat van de cilinderwand afgeschraapt. Dit is om te voorkomen dat de oliefilm mee verbrand met het mengsel tijdens de arbeidsslag.

Om er voor te zorgen dat dit proces goed verloopt is een perfecte passing tussen de zuiger(veren) en cilinderwand nodig. Een perfecte passing betekend dat er weinig speling is tussen de zuiger en cilinderwand.

Die speling die er is verschilt ook met een koude of warme motor. Metaal zet uit als het warm wordt en dat geldt zeker voor verbrandingsmotoren, waar de temperaturen flink kunnen oplopen.

Anders gezegd past een koude motor anders in elkaar dan een motor die op temperatuur is. Een motor past pas echt goed in elkaar als hij op bedrijfstemperatuur is.

Dat betekend dat je een motor de tijd moet geven om op temperatuur te komen zodat deze optimaal in elkaar past. Om overmatige slijtage te voorkomen is het zaak je motorfiets eerst even warm te laten worden als je op pad gaat.

Schermafbeelding 2015-04-04 om 14.17.54

Zuiger, zuigerveren en cilinder passen perfect in elkaar

Olieverbruik is te vermijden

Dit betekend dat je de eerste 20 kilometer even wat rustiger aan moet doen.  Zo kan je motorfiets rustig op de juiste bedrijfstemperatuur komen zodat alle onderdelen net wat beter in elkaar passen voor je het gas erop zet.

Als je op deze manier met je motorfiets omgaat zal je zien dat je overmatig olieverbruik door slijtage kan vermijden.

In zeldzame gevallen kan olieverbruik ook ontstaan doordat de olieschraapveren vast zijn gaan zitten en daardoor hun werk niet meer kunnen doen.

De olieschraapveren blijven dan vast kleven aan de zuiger en kunnen daardoor de olie niet meer van de cilinderwand af schrapen.

Normaal gesproken kunnen olieschraapveren niet vast gaan zitten, dit kan eigenlijk alleen gebeuren als je lange tijd geen olie ververst.

Dus zorg ervoor dat je tijdig je olie ververst en je motorfiets eerst op bedrijfstemperatuur brengt voor je hem gaat belasten. Denk er om, zorgvuldigheid loont.

Opmerkingen

comments