Olieverbruik bij motorfietsen

Een vraag die motorrijders elkaar nog wel eens stellen als ze samen onderweg zijn of op een treffen of club meeting zijn. Ik zeg dan altijd ja hoor, 2,8 liter. Ik kan dan genieten van de verbaasde blikken maar het klopt wel. Mijn motorfiets gebruikt 2,8 liter om de boel draaiende te houden en dat mag van mij.

Iedere motorfiets gebruikt motorolie

Want iedere motorfiets gebruikt motorolie, nou ja op een elektrische motorfiets na natuurlijk maar verder klopt het wel. Laten we het zo zeggen, ieder motorfiets met een verbrandingsmotor gebruikt motorolie.

Het zit hem natuurlijk in het woord gebruikt want een motorfiets gebruikt ook benzine om voorruit te komen. Het gaat er dus niet zozeer om of een motorfiets olie gebruikt maar of de motor het ook verbruikt of verbrand en dat is een essentieel verschil.

Als je een Amerikaan een dergelijke vraag stelt antwoord hij waarschijnlijk verbaasd, “yes it does”. In het Engels wordt gezegd “It does not burns oil” oftewel de motorfiets verbrand geen olie.

Oké nu even serieus ingaan op iets wat door sommige motorrijders als een probleem gezien kan worden en dat is olieverbruik. Op zich hoeft olieverbruik geen probleem te zijn zolang je je olie niveau maar regelmatig controleert en bijvult als het nodig is.

Blijf regelmatig olie verversen

Zolang je er dus voor zorgt dat je voldoende olie in je motorfiets hebt, is er niets om je druk om te maken. Om de motor goed te laten functioneren is het zaak om de smering van het inwendige van je motorblok perfect te houden.

Ook als je motorfiets olie verbruikt en je dus regelmatig bij moet vullen is het zaak dat je kwalitatief goede olie blijft gebruiken. Of je motorfiets nou olie verbruikt of niet de smerende en reinigende werking moet voldoende blijven.

Het is ook zaak dat je regelmatig je [intlink id=”840″ type=”post”]motorolie ververst,[/intlink] omdat olie vervuilt en verzuurd. De opmerking die je wel eens hoort dat olie verversen niet nodig is omdat je door constant aanvullen de olie al voldoende ververst is absolute onzin.

Een versleten olieschraapveer is een probleem

De vervuiling die in het motorblok achterblijft, zoals verbrandingsresten en vocht door  condens blijven in het blok zitten als je nooit ververst. Dus met verversen reinig je ook de binnenkant van het motorblok en dat is van groot belang voor de verdere levensduur van jouw motorfiets.

Olieverbruik kan ontstaat doordat de zuigerveren en dan met name de olieschraapveer, de olie onvoldoende van de cilinderwand afhaalt. Als de zuiger een neerwaartse beweging maakt in de cilinder is het zaak dat de oliefilm van de cilinderwand wordt afgeschraapt.

Als de olieschraapveer versleten is en daardoor niet voldoende aansluit op de cilinderwand, blijft er een oliefilm achter op de cilinderwand. Als er mengsel in de verbrandingsruimte tot ontbranding wordt gebracht, verbrand ook de oliefilm die achtergebleven is op de cilinderwand.

Een andere oorzaak van hoog olieverbruik kan zijn als de klephoedjes versleten zijn. Klephoedjes zijn rubber afdichtingen die in de cilinderkop bevestigd zijn en de klepstelen afsluiten.

Klepstelen worden namelijk gesmeerd omdat ze in de klepgeleiders moeten kunnen glijden. Om te zorgen dat er geen olie de verbrandingsruimte in sijpelt worden de klepstelen afgesloten met deze zogenaamde klephoedjes.

olieverbruik

Kleppen met kleigeleiders en klephoedjes

Reviseer niet alleen je zuigerveren

Door het verbranden van motorolie gaat je motorfiets olie verbruiken. Extreem olieverbruik kan je zien aan blauwe rookpluimen die uit je uitlaat komen. Als dit laatste het geval is, wordt het tijd de motorfiets te reviseren.

Dus als je regelmatig olie moet bijvullen is er geen reden voor paniek, als je het oliepeil maar in de gaten houdt. Houd je echter ondanks het olieverbruik ook aan de opgegeven verversingstermijn zoals door de fabriek is opgegeven.

Moet je echt je motor reviseren omdat het olieverbruik extreem wordt ,en dan heb ik het over meer dan 1 liter op de 1000 km, dan is het zaak om bij de dealer langs te gaan.

Zelf reviseren kan je alleen doen als je echt verstand van zaken heb. Als je de motor laat reviseren is het zaak om meer na te kijken en te vervangen dan alleen je zuigerveren. Hierover schrijf ik later meer.

Opmerkingen

comments