3:offroad rijden maakt motorrijden veel avontuurlijker

Offroad rijden met een motorfiets is wezenlijk anders dan motorrijden op asfalt. Met een offroad motorfiets is het zaak dat zoveel mogelijk obstakels, modder en zand weet te overwinnen. Een offroad motorfiets besturen is anticiperen op onvoorspelbaar weg gedrag van je motorfiets.

 1: Offroad rijden voor een betere motorbeheersing

Offroad rijden is controle houden

Zoals een bekende reclame slogan ooit zei, “power is nothing without controle” oftewel snelheid is niets zonder controle.

En dat geldt zeker voor een offroad motorfiets. Een deel van die controle zit hem in zaken als remmen, banden en vering.

Een heel groot deel van die controle zit hem in degene die de motorfiets bestuurd. En die controle geldt zeker voor het rijden in het terrein.

Want zodra je van het asfalt afgaat met een motorfiets wordt alles anders.

Het rijden over zanderige wegen en paden heeft niets te maken met het rijden op asfalt. Want off the road rijden is motorrijden onder zeer moeilijke omstandigheden.

offroad rijden

Soms lukt het je niet om ergens overheen te komen

Een onberekenbaar karakter

Als we het hebben over het offroad rijden met een motorfiets dan hebben we het over motorrijden met een onberekenbaar karakter.

Waar de weg ons een voorspelbaar beeld geeft over het gedrag van de motorfiets dan is dat in het terrein totaal anders.

Op de weg reageert je motorfiets eigenlijk precies op wat de berijder doet.

Als je een bocht instuurt naar links of naar rechts dan doe je dat door je lichaam die richting op te bewegen. In het terrein maak je je bochten  duidelijk anders.

Als berijder hou je rekening met de omstandigheden van het wegdek, zoals bij nat of vuil wegdek. Want nat of vuil wegdek zorgt voor onvoorspelbaar weggedrag.

Offroad rijden

Dit soort terrein vergt veel van de rijder

Met offroad rijden wordt een motorfiets onvoorspelbaar.

In bochten geef je normaal gesproken gas bij maar niet te veel want je wil niet dat je achterwiel uitbreekt. In het terrein wil je juist wel dat je achterwiel uitbreekt maar dan wel gecontroleerd.

In het terrein stuur je namelijk meer met je achterwiel dan met je voorwiel. Dat klinkt vreemd maar het is wel zo. De beste manier van sturen in het terrein is door je achterwiel even te blokkeren.

Vervolgens stuur je in de richting waar je naar toe wil en  vervolgens zet je het geblokkeerde achterwiel weer in de richting waar je naar toe wil.

Dit klinkt makkelijk maar het vergt wel enige oefening voordat je dit kan. Dit zogenaamde driften zorgt ervoor dat je sneller een bocht kan nemen.

Remmen tijdens offroad rijden

Op de weg gebruik je voornamelijk je voorrem want dat is de voornaamste stopper. Op de weg hebben je banden veel meer weerstand dan in het terrein.

Door met je voorrem te remmen duikt de motorfiets in de voorvering. Hierdoor het voorwiel zwaarder op het asfalt gaat drukken.

In het terrein werkt dat anders. Als je in het terrein hard in je voorrem knijpt dan is de kans groot dat het voorwiel geen grip vindt.

Op een zanderige ondergrond vind de band geen weerstand en gaat glijden. Als dit gebeurt hou je de motorfiets niet overeind.

In het terrein rem je dan ook voornamelijk met je achterrem. Het achterwiel mag tijdens het remmen namelijk wel blokkeren.

Remmen doe je voorral met je achterrem

Want als je achterwiel gaat glijden kan je je motorfiets makkelijk overeind houden. Als je dit niet vertrouwt kan je dit soort dingen altijd eerst proberen met een fiets.

Een motorfiets voor op de weg heeft relatief korte veren want je hebt geen lange veerweg nodig.

Op de weg zal je namelijk amper de grote oneffenheden tegenkomen die je in het terrein tegen komt.

Hierdoor kan de veerweg van een weg motorfiets veel korter zijn dan de vering van een offroad motorfiets.

Bij een offroad motorfiets is het allemaal anders want rijden in het terrein is op geen enkele manier te vergelijken met rijden op de weg.

 

offroad motorfiets

Het terrein is soms wel heel erg onvoorspelbaar

Onvoorspelbaar gedrag van je motorfiets

Om te beginnen heb je met het rijden in het terrein te maken met totaal onvoorspelbaar gedrag van je motorfiets.

De ondergrond van het traject waar je rijdt kan uit modder bestaan of uit mul zand. Of je rijd over modderig terrein terwijl grote stenen zich onder de modder verschuilen.

Het is ook zaak dat je snel reageert op wat je motorfiets doet. Het is ook zaak het stuur stevig in je handen te houden. Geef je offroad motorfiets niet de kans zijn eigen weg te gaan volgen.

Of het is een boeren pad vol met kuilen en gaten en soms diepe geulen in de lengte richting van het pad. Snelheid is beter.

Iedere meter van de track die je rijd met offroad rijden kan anders zijn dan de meter ervoor.

Dat betekend dat je continu moet anticiperen tijdens het rijden want je weet nooit wat er op je pad komt.

Offroad controle

Controle is alles met offroad rijden.

Rij je eigen snelheid met offroad rijden

Een ding is echter hetzelfde als het besturen van een motorfiets op de weg en dat is dat je je eigen snelheid rijdt.

Met andere woorden, rij de snelheid die past bij jouw ervaring en laat je niet mee slepen door anderen.

Dit is op de weg al gevaarlijk maar met terrein rijden is het echt spelen met je leven.

Nu is het met offroad rijden met motorfietsen wel zo dat je makkelijker door moeilijker stukken komt als je meer gas geeft.

Snelheid is belangrijk met off the road rijden

Als je het niet gelijk allemaal zelf durft te doen kan je les nemen in het offroad rijden natuurlijk.

Voor offroad rijden met motorfietsen geld, hoe sneller je rijd hoe makkelijker het wordt. Dat geld dan wel alleen voor degene die genoeg ervaring heeft.

De snelheid van je motorfiets maakt namelijk dat de wielen, mits je de juiste banden gemonteerd hebt, geen tijd hebben om het grillige terrein te volgen.

De wielen zullen, als je met een flinke snelheid rijdt, geforceerd worden om over de meeste obstakels heen te gaan.

Verschillende soorten terrein.

Doordat je de wielen forceert over een obstakel heen te gaan krijgt het voorwiel geen tijd om lastige sporen te volgen.

Hierdoor is de kans groter dat de motorfiets in een rechte lijn blijft rijden. Snelheid geldt echter niet voor elk terrein, soms moet je je snelheid aanpassen.

Als je flinke modderige stukken hebt met diepe modderpoelen of lastige doorwadingen is nog steeds zaak om de snelheid er enigszins in te houden.

Off road rijden Nederland is nog maar op weinig plaatsen toegestaan maar in het buitenland is nog veel ruimte om de sport te beoefenen.

Genoeg redenen om te beginnen met deze fantastische tak van motorsport. Meer let op, veilig motorrijden blijft het belangrijkste van alles.

 

4: Controle is alles in het terrein

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.