1:Offroad rijden is avontuurlijk

Offroad rijden is een hele aparte tak van sport en het is misschien wel de zwaarste manier van motorrijden, maar ook de meest avontuurlijke. Maar als je met plezier in het terrein wil rijden heb je om te beginnen een goed geprepareerde motorfiets nodig. Maar met een goede motorfiets alleen ben je er nog niet.

Offroad rijden is wezenlijk anders.

Motorrijden maar dan niet op asfalt. Er zijn verschillende manieren van motorrijden, Je kunt op een snelle sportmotorfiets rijden, op een grote toermotorfiets of bijvoorbeeld op een chopper maar het principe blijft hetzelfde. Je rijd met twee wielen over asfaltwegen en je hoopt op mooi weer, althans daar ga ik vanuit.

offroad motorfiets

De KTM 640 adventure

Er is echter nog een heel andere manier om op een motorfiets te rijden en dat is offroad rijden of terreinrijden.

Offroad rijden is dus rijden van de weg af, zoals je offroad letterlijk kan vertalen en dat stelt hele andere eisen aan zowel de motorfiets als de berijder.

Offroad rijden is wezenlijk anders en kan alleen met een offroad motorfiets. Om te beginnen heb je het over heel ander soort motorfiets die je gebruikt voor dit soort motorrijden.

Een offroad motorfiets die je voor het rijden in het terrein gebruikt dient te zijn voorzien van langere veerwegen dan wegmotoren. Die langere veerwegen zijn nodig om de oneffenheden van het terrein beter op te vangen.

Met offroad rijden kom je vaak diepe kuilen en grote hobbels tegen en om die aan te kunnen moet je motorfiets flinke lange veren hebben.

Offroad banden zijn noodzakelijk

De vering van een motorfiets en automobiel zijn er voor bedoelt om zo goed mogelijk contact met het wegdek te houden. Doordat de vering de oneffenheden van het terrein als het ware absorbeert blijft het contact met de weg gegarandeerd.

Offroad banden zijn noodzakelijk. Behalve langere veerwegen voor het terrein heeft een off-road motorfiets ook andere banden nodig dan weg motoren.

Als je met een auto of motorfiets in het terrein gaat rijden, heb je te maken met verschillende soorten ondergrond. Je kunt op gravel of steenslag paden komen, los zand modder en gras.

En voor het rijden op dergelijke paden heb je grove banden nodig voor voldoende grip en in off-road taal worden dat noppen banden genoemd.

offroad banden

Terreinbanden zijn nodig voor het echte werk

De TT600, XT600 of KTM Adventure zijn prima geschikt.

Met dergelijke banden heb je zo goed als overal grip in het terrein. Lichte eencilinders zijn ideaal voor zwaar terrein. Een motorfiets die je voor rijden in het terrein gebruikt kan ook beter niet te zwaar zijn.

Zo zijn zware tweecilinders als de BMW GS en de Super Ténéré bijvoorbeeld veel te zwaar voor moeilijke omstandigheden.

Voor echt plezier hebben in het terrein kun je het beste een lichtere één cilinder hebben zoals een Yamaha XT600 of [intlink id=”143″ type=”post”]XT500[/intlink] of een TT600 en voor de betere rijders een Yamaha XT660 Ténéré. Of bijvoorbeeld een KTM 640 Adventure

Maar denk nou niet dat je er bent als je een lichte eencilinder hebt, want voordat je plezierig off-road kunt rijden is nog wat voorbereiding nodig. Je kunt ook trainingen volgen als je net begint met offroad rijden, goeie preparatie is alles. 

Deel 2: [intlink id=”211″ type=”post”]Offroad rijden en voorbereiding[/intlink]

Opmerkingen

comments