Zoals ik al eerder schreef kan offroad rijden een riskante bezigheid zijn. Dat is zeker zo als je door onbekend terrein gaat rijden. Brede zandpaden met goed zich in droog weer zijn op zich goed te doen. Het wordt pas lastig als je niet goed kan zien waar je rijdt of als je eigen route niet goed kan kiezen.
1: Offroad rijden voor betere motorbeheersing
Onverharde bergpaden rijden
Offroad rijden, je kan veel zeggen over de technieken en de verschillende soorten terrein maar je moet het wel zelf ervaren.
Zelf ervaren, fouten maken en leren van je fouten. Het klinkt allemaal als een standaard verhaal maar het is toch echt zo.
Er zijn echter wel dingen waar je beter op kan letten als je je bezig houdt met het rijden in het terrein. Ik heb het al eerder gehad over het rijden in karrensporen en de risico’s ervan.
Maar wat nou als je ergens rijdt waar je niet goed kan zien waar je eigenlijk rijdt. Hierbij kan je denken aan het rijden op zandpaden die overgroeid zijn met gras.
Een met gras bedekt pad is meestal bijzonder glad
Offroad rijden en hoog gras
Je rijd door een diep karrenspoor met een hoge heuvel in het midden waar gras op groeit. Het gras kan dan over het karrenspoor heen groeien waardoor je niet goed kan zien wat er onder zit.
Je ziet dus niet goed waar je rijdt en je zit met een hinderlijk met gras begroeide middenberm waar je niet overheen komt.
Want je weet als je probeert aan de andere kant van de middenberm te komen dan kan je voorband voor vervelende effecten gaan zorgen.
Als in een dergelijk spoor terecht komt is het zaak de snelheid te drukken en zoveel mogelijk in je spoor te blijven.
Een vol gelopen terreinband biedt geen grip en moet schoon gemaakt
Pas op voor nat gras
Als een dergelijk pad lastiger wordt kan je beter gaan staan op de voetrusten, zoals ik dat al eerder vermelde.
Het is dan beter de snelheid wat lager te houden in verband met de hogere rand in het midden van het spoor. Een valpartij op dit soort trajecten kan pijnlijker zijn dan je denkt.
En nu we het toch over gras hebben, met rijden over gras moet je altijd oppassen, zeker als het gras vochtig is. Nat gras is over het algemeen zeer verraderlijk omdat het vaak zeer glad is.
De scherpste noppenbanden helpen je niet bij het rijden over nat gras dus pas op. En omdat je niet kan zien hoe de ondergrond eruit ziet bestaat de kans dat je zonder dat er erg in hebt in een gat rijdt.
Paden met grote losse stenen die stijl omhoog gaan vragen om ervaring
Modder en grip houden
Niet dat het in een gat rijden zo erg is, alleen als je er niet op rekent is dat anders. Blijf bij het offroad rijden over gras van je voorrem af en doe echt alles met je achterrem.
Maar wel met beleid. Want op nat gras vol op je achterrem staan kan zomaar voor een flinke valpartij zorgen dus pas op.
Voor het offroad rijden over bospaden met diepe modderige geulen geldt dat je zeer scherpe noppenbanden moet hebben.
Noppenbanden lopen vol met modder waardoor ze op den duur geen grip meer hebben.
Vol gelopen terreinbanden en gladde ondergrond zorgen onbalans
Maak je banden schoon
Een vol gelopen noppenband heeft geen grip meer omdat het grove profiel vol zit met modder en dus grijpen de noppen zich niet meer vast in de modderige ondergrond.
Je kan dit tijdelijk oplossen door je offroad motorfiets op de zijstandaard te trekken tot het achterwiel los komt van de grond.
Zet de motorfiets in de eerste versnelling en laat het achterwiel vrij rond draaien. Als je dit met een flinke snelheid doet wordt de modder tussen de noppen uitgeslingerd.
Het spreekt van zelf dat dit maar voor even werkt als je op dit soort paden zit. Maar het scheelt wel even.
Spectaculaire pistes rijden in de Alpen
Steile bergpaden rijden
Maar er zijn meer hindernissen en valkuilen. Zo kan je bijvoorbeeld een steile helling tegen komen die vol ligt met grote stenen en daar moet je dan overheen.
Het probleem is dat noppenbanden geen echt positief effect hebben op dit soort ondergrond.
Noppenbanden moeten zich in een zachte ondergrond kunnen vastgrijpen en bij een ondergrond met grote stenen lukt dat niet.
En als die stenen dan ook nog eens nat zijn levert dat een behoorlijke uitdaging op.
Je hebt toch al moeite grip te vinden op de stenen ondergrond, laat staan als deze nat is. Offroad rijden wordt dan meer trial rijden.
Smalle steile bergpaden met losse stenen zorgen voor een extra uitdaging
Trial of offroad rijden
En voor trial rijden gelden hele andere disciplines dan voor puur offroad rijden.
Bij Trial rijden gaat het meer om balans en bijna niet om snelheid. Met een standaard offroad motorfiets is trial rijden soms bijzonder moeilijk.
De banden zijn te hard waardoor grip op de stenen ondergrond ontbreekt en de motor is vaak te zwaar. Het karakter van de doorsnee offroad motorfiets is ook vaak niet geschikt voor dergelijk terrein.
Met trial rijden heb je kracht nodig in lage toerentallen, zodat je met een lage snelheid flinke hindernissen kan nemen.
Schitterende vergezichten en rijden op prachtige bergpaden als beloning
Terrein leren lezen
Maar als je voldoende ervaring hebt kan je dergelijk rotsachtige paden wel nemen met een offroad motorfiets.
Het is in dat soort gevallen zaak dat je niet te snel maar ook niet te langzaam gaat.
Op dergelijk soms zeer uitdagende stukken is het zaak dat je je route goed kiest. Je moet als het ware het terrein lezen om te zien hoe je moet rijden.
Dit klinkt erg ingewikkeld maar het komt er op neer dat je goed voor je uitkijkt om te kunnen zien waar je het beste kan rijden.
Dat doe je toch altijd ? hoor ik je al zeggen. Ja dat is zo alleen is het nu nog veel belangrijker om je route te bepalen.
Lekker over Alpen paden scheuren met je offroad motorfiets
Hou controle over je motorfiets
Je zoekt de beste route op waar zo min mogelijk grote rotsblokken liggen waar je om of overheen moet. Houd je gas onder controle en ga niet met te hoge snelheid een dergelijk pad op.
Ga je namelijk te hard over een dergelijk lastig pad dan kan je voorwiel op een groot rotsblok stuiten. Het resultaat is een opspringend voorwiel waardoor je de controle volledig kwijt raakt.
Benader een dergelijk stuk dus met de nodige voorzichtigheid en matig je snelheid. Probeer op dit soort stukken zoveel mogelijk te staan en laat je koppeling zoveel mogelijk los.
Je moet zo nu en dan wel even je koppeling gebruiken maar vermijd een slippende koppeling.
Dit soort paden vraagt om een andere benadering
Offroad voor gevorderden
We zijn ondertussen met offroad rijden voor gevorderden bezig en dus weten we hoe we met de koppeling om moet gaan nietwaar ?
Moet je een steil pad naar boven nemen dan is het zaak dat je het gewicht van je lichaam naar voren brengt.
Hierdoor zorg je voor meer druk op het voorwiel waardoor de motorfiets minder snel achterover wil slaan.
Dit zijn situaties die je in bergachtig gebied, zoals in de Pyreneeën of de Alpen nog wel eens tegen kan komen. Voor offroad rijden in de bergen gelden sowieso andere regels.
Dit soort stukken maken het mooi maar ook extra zwaar
Remmen en haarspeld bochten
Denk hierbij aan remmen bij steile afdalingen en het nemen van krappe haarspeldbochten op steile smalle paden met losse of modderige ondergrond. Offroad rijden is altijd risicovol maar zeker op dit soort paden.
Een losse ondergrond zorgt voor minder grip en dus is er meer kans op glij en valpartijen maar ook meer plezier.
Zeker als je in de bergen het onverharde pad kiest kan je voor leuke verrassingen komen te staan.
Prachtige slingerende paden, ongelooflijke vergezichten en uitdagende offroad routes zijn de beloningen die je als offroad rijder krijgt als je het verharde pad inruilt voor het onverharde pad.
Motorrijden op grote hoogte geeft extra voldoening
Denk ook aan andere recreanten
Geniet van de uitdagingen die het offroad rijden je brengt, of je nou in de bergen of bossen rijdt dat maakt niet uit.
Maar respecteer altijd andere recreanten die op hun manier genieten van de natuur waar je je in begeeft.
Monteer geen open uitlaten op je motorfiets die veel kabaal maken, hou rekening met anderen en ga niet buiten de paden door natuur rijden. Want offroad rijden moet wel toegestaan zijn in het gebied waar je rijdt.
Hou naast die zaken ook je eigen veiligheid en gezondheid in de gaten. Zie daar meer over in het volgende deel.