Off the road rijden vraagt om een goede conditie

Niets doet je zo goed voelen als een lekker stuk motorrijden. Heerlijk over bochtige wegen slingeren met je motorfiets terwijl het asfalt onder je door rolt. Je voelt de oneffenheden van de weg onder je door gaan terwijl je de frisse buitenlucht langs je lichaam voelt stromen.

1: Off the road rijden deel een

Off the road rijden

Nog mooier is het als je met je motorfiets van de gebaande paden af gaat. Daar gaan waar geen asfalt is, is het mooiste wat er is maar pas op want er is iets wat toch wel helpt als je het bij je hebt.

Is dat niet zwaar motorrijden vragen mensen soms aan mij als ze me zien ? Nou valt eigenlijk wel mee zeg ik dan want je zit het grootste gedeelte dat je rijdt.

Het zijn zo van die vragen die je krijgt van mensen die zelf niet op een motorfiets rijden.

Oké een beetje conditie helpt altijd wel want het blijft natuurlijk altijd vermoeiender dan autorijden maar je moet het niet overdrijven.

 

Off the road

Dit soort paden hebben nog niet veel met off the road rijden te maken

Word je hongerig van motorrijden ?

“Je zal wel hongerig worden van zo’n stuk motorrijden”, hoor je ook nog al eens. Het zijn allemaal een beetje van die mythes die mensen vertellen die weinig of niets van motorrijden weten.

Natuurlijk krijg je wel trek als je een aantal uren op je motorfiets zit maar dat heb je ook als wandelt of fietst. En met fietsen en wandelen verbruik je nog energie en dat doe je met gewoon motorrijden eigenlijk amper.

Sterker nog, het is het beste om na een lang stuk op je motorfiets te hebben gezeten even flink te gaan bewegen.

Als je een lange dag etappe achter de rug hebt en in de namiddag op een camping staat kan je het beste even de benen strekken.

 

Off the road

Off the road rijden is veel avontuurlijker

Off the road rijden kost meer inspanning

Anders is het als je met je motorfiets het terrein in gaat. Het zogenaamde off the road rijden vergt wel degelijk iets van de berijder.

Als je je gewoon over de weg naar je bestemming toe rijdt verbrand je nauwelijks calorieën, dat wordt anders als je de gebaande paden verlaat. Ga je naast de weg rijden dan wordt het allemaal anders.

Met naast de weg rijden bedoel ik natuurlijk off the road rijden. Met off the road rijden ben je veel intensiever bezig dan met gewoon op de weg rijden.

Om te beginnen moet je veel meer variëren met gas en remmen. We wisten natuurlijk al dat je met off the road rijden de dingen anders moet doen dan je gewend bent met motorrijden maar er is meer waar je op moet letten.

 

Off the road

Dit soort paden zijn prima te doen maar vragen wel om goede controle over de motorfiets. Voorral de middenberm kan gevaarlijk zijn. 

In het terrein werkt het net even anders

Kom je op de weg een lastig stuk tegen met oneffenheden en kuilen en gaten of diepe modder plassen dan is het vaak afremmen geblazen.

Want hoe goed de wegligging van je motorfiets ook is bij flinke oneffenheden moet je alert blijven en is het zaak je snelheid aan te passen.

In het terrein werkt dat net over anders zoals we dit al eerder besproken hebben. Met terrein rijden geef je bij lastig terrein, zoals bijvoorbeeld mul zand of diepe modder sporen juist gas bij.

Dat doe je omdat aandrijving ervoor zorgt dat je snel door of over de hindernis bent die voor je ligt en om het gewicht van je voorwiel te houden.

 

Off the road

Soms is off the road rijden het betere trail werk

Laat de motorfiets het terrein volgen

De motorfiets gaat onder je tekeer en daarom ga je staan op de voetrusten. Dit doe je om je motorfiets de kans te geven het terrein zoveel mogelijk te volgen.

Dit houdt wel in dat je off the road motor goeie vering moet hebben om de oneffenheden te absorberen.

Bij lastig terrein houdt dit dus in dat je vrij veel moet staan op je voetrusten en geloof me, daar word je best wel moe van.

Je hebt om te beginnen sterke beenspieren nodig dus is het zaak dat je je spieren gaat trainen.

 

Off the road

Mull zand is de lastigste ondergrond

Off the road rijden doet iets met je spieren

Een pittig off the road rit doet wat met je spieren. Een vriend van zei ooit na zijn  eerste pittige off the road rit dat hij s’-nachts zijn benen niet meer stil kun houden.

De volgende dag had hij zoveel spierpijn dat hij bijna niet meer kon lopen. Het klinkt overdreven maar bij zware trajecten zoals stukken met veel mul zand kan je het behoorlijk zwaar krijgen.

Bedenk dat je soms lange stukken moet staan op je voetsteunen om je motorfiets onder je de kans te geven het terrein te volgen. Je benen functioneren dan als een soort schokbrekers.

Sterke beenspieren zijn dus een must voor als je gaat beginnen met off the road rijden met een motorfiets.

Mountainbiken is prima voor de beenspieren

Je kan op verschillende manier je benen trainen, denk bijvoorbeeld aan hardlopen, krachttraining of lange stukken fietsen.

Wat ik zelf ook veel deed was mountainbiken. Mountainbiken oftewel off the road rijden met een fiets is een uitstekende training voor als je wat fanatieker off the road gaat rijden.

Je traint je beenspieren en je kweekt uithoudingsvermogen want je algemene conditie is ook belangrijk voor als je wat fanatieker wordt met off the road rijden.

Bovendien zorgt het mountainbiken ervoor dat je de feeling voor het terrein ontwikkeld. Maar behalve je beenspieren is het van belang ook je bovenlichaam te trainen.

 

Off the road

Zoveel mogelijk staan op je voetrusten

Houd het stuur goed vast

Met zware stukken terrein is het zaak je stuur goed in de hand te kunnen houden. De motorfiets moet doen wat jij wil en niet andersom.

Dat houdt dus in dat je de teugels strak moet houden oftewel jij houdt je stuur vast en bepaald waar de motorfiets heen gaat.

En vergis je niet, in zware stukken terrein als mul zand of diepe modder kan je het dan behoorlijk zwaar gaan krijgen.

Je moet ook snel kunnen reageren op zware stukken terrein door bijvoorbeeld je stuur plotseling om te gooien om net die ene steen te kunnen ontwijken.

Hoe dan ook, algehele conditie voor sportief off the road rijden is een absolute must. En dat zie je ook terug bij motorcrossers.

 

XT600

Controle op je motorfiets is alles

Crossers moeten hoe dan ook een behoorlijke conditie hebben om mee te kunnen doen met de concurrentie.

Voor recreatieve off the road rijders geldt dat natuurlijk minder maar voor je eigen plezier kan het geen kwaad om je spieren te trainen en een behoorlijk conditie te hebben.

Train je je rugspieren, been spieren en je bovenlijf goed dan zal je merken dat het allemaal net wat gemakkelijker gaat.

Hoe beter je conditie hoe langer je het vol houdt en hoe meer plezier je hebt en hoe meer controle. En controle is alles bij motorrijden of je nou of naast de weg rijdt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.