1: Off the road rijden voor betere de motorbeheersing

Offroad rijden is een hele aparte tak van sport en het is misschien wel de zwaarste manier van motorrijden, maar ook de meest avontuurlijke. Maar als je met plezier in het terrein wil rijden heb je om te beginnen een goed geprepareerde motorfiets nodig. Maar met een goede motorfiets alleen ben je er nog niet.

Off the road rijden

We houden allemaal van onze tweewielers. Of we nou op een racer of een chopper rijden, de motorfiets is je vriend. We gaan ermee op vakantie of we gaan er iedere dag mee naar het werk.

We vinden het heerlijk om onze pk monsters over het gladde asfalt te jagen en zo in hogere sferen te komen. Dat zijn dan tenminste de asfalt ridders onder ons.

En geloof me, ik ben er ook zo een. Maar zo nu en dan doe ik de dingen anders en ga nieuwe uitdagingen aan en wil ik anders motor rijden.

Nou ja nieuwe, zo nieuw is het allemaal niet meer maar een uitdaging is het altijd. Ik noem het vaak motorrijden zonder asfalt en met zo veel mogelijk obstakels.

Het je wil toch lekker strak asfalt zonder hobbels zodat je het rubber van je banden optimaal gebruikt ? Is ook zo maar niet altijd.

 

Off the road rijden

Voor rijden in het terrein is meer motor beheersing nodig

Een andere manier van rijden

Er is namelijk een heel andere manier om op een motorfiets te rijden en dat is offroad rijden of terrein rijden.

Het rijden met een motorfiets in het terrein heeft niets te maken met motorcross, dat even voor de duidelijkheid.

Motorcross vind plaats op een afgesloten circuit, Off the road rijden doe je in de natuur. En nou niet gelijk beginnen over milieu schade. Want de schade aan het milieu kan reuze meevallen. Als je je netjes gedraagt Tenminste.

Off the road rijden is dus rijden van de weg af, zoals je offroad letterlijk kan vertalen en dat stelt hele andere eisen aan zowel de motorfiets als de berijder.

Off the road rijden is wezenlijk anders dan op de weg rijden. Echt terrein rijden kan alleen met een offroad motorfiets.

 

Onverharde paden

Dit soort paden vergen meer motorcontrole

Off the road rijden en gewicht

Een echte off the road motorfiets is niet te vergelijken met een All road motor zoals bijvoorbeeld de Africa Twin valt off the road rijden flink tegen.

De Africa Twin is een prima motorfiets maar wel veel te zwaar voor serieus off the road rijden.

Voor echt off the road rijden heb je meer iets aan een motorfiets van maximaal 150 kilo en meer dan 250 cc heb je eigenlijk niet nodig. Het ligt ook een beetje aan wat je kan natuurlijk.

Maar voor het hebben van plezier in het terrein heb je aan 30 a 35 pk wel voldoende. Zeker als je net begint.

Ben je echt een ervaren off the road rijder dan kan je wel een motorfiets met meer vermogen gebruiken. Maar onthoud dat het gewicht van een motorfiets in dit geval zwaarder telt dan het vermogen.

 

KTM

Dikke modder en klei maken grove banden noodzakelijk

Trekkracht en koppel

De hoeveelheid vermogen voor terrein rijden is dus niet heel belangrijk. Motorvermogen is voornamelijk belangrijk voor de topsnelheid van een motorfiets.

Er vanuit gaande dat je geen rallyrijder bent telt topsnelheid niet zo mee. Voor de trekkracht van een motor telt het koppel en koppel is trekkracht.

En trekkracht is belangrijker dan topsnelheid voor het rijden in het terrein.

Het gaat er ook om hoe wendbaar je motor is en of hij van de juiste onderdelen is voorzien. Een van de belangrijkste zaken bij een off the road motorfiets is de vering.

 

motorbanden

Deze band is niet grof genoeg voor het rijden in het terrein veilig motorrijden begint bij geschikte banden.

Diepe kuilen en gaten

Bij het rijden in het terrein heb je vering nodig die veel oneffenheden makkelijk aan kan. Lange veerwegen zijn daarom noodzakelijk.

Die langere veerwegen zijn nodig om de oneffenheden van het terrein beter op te vangen.

De vering mag niet doorslaan omdat je dan problemen krijgt met de wegligging van de motorfiets.

Met offroad rijden kom je vaak diepe kuilen en grote hobbels tegen en om die aan te kunnen moet je motorfiets flinke lange veren hebben.

 

terreinbanden

Grove banden voor zwaar terrein helpen je voorruit

Offroad banden zijn noodzakelijk

De vering van een motorfiets en automobiel zijn er voor bedoelt om zo goed mogelijk contact met het wegdek te houden.

Doordat de vering de oneffenheden van het terrein als het ware absorbeert blijft het contact met de weg gegarandeerd.

Als je echt serieus off the road gaat rijden. Behalve langere veerwegen voor het terrein heeft een off-road motorfiets ook andere banden nodig dan weg motoren.

Als je met een auto of motorfiets in het terrein gaat rijden, heb je te maken met verschillende soorten ondergrond. Je kunt op gravel of steenslag paden komen, los zand modder en gras.

 

Motorrijden

De Africa Twin is een prima motorfiets maar zwaar voor het echte off the road werk.

Grove motorbanden voor meer grip

En voor het rijden op dergelijke paden heb je grove banden nodig voor voldoende grip en in off-road taal worden dat noppen banden genoemd.

Met dergelijke banden heb je zo goed als overal grip in het terrein. Lichte eencilinders zijn ideaal voor zwaar terrein.

Een motorfiets die je voor rijden in het terrein gebruikt kan ook beter niet te zwaar zijn.

Zo zijn zware tweecilinders als de BMW GS en de Super Ténéré bijvoorbeeld veel te zwaar voor moeilijke omstandigheden.

 

Hier wil je geen zware motorfiets bij je hebben

Goeie voorbereiding is alles

Voor echt plezier hebben in het terrein kun je het beste een lichtere één cilinder hebben.

Je kan dan denken aan een Yamaha XT600 of XT500 of een TT600 en voor de betere rijders een Yamaha XT660 Ténéré. Of bijvoorbeeld een KTM 640 Adventure

Maar denk nou niet dat je er bent als je een lichte eencilinder hebt, want voordat je plezierig off-road kunt rijden is nog wat voorbereiding nodig.

Je kunt ook trainingen volgen als je net begint met offroad rijden, goeie preparatie is alles. 

Deel 2: Off the road rijden en voorbereiding

Opmerkingen

comments