Had ik al gezegd dat off the road rijden met een motorfiets hele andere eisen stelt aan motorfiets en berijder ? Als je met een motorfiets het echte terrein in gaat, dus niet even een gravel pad, is echt alles anders dan het rijden op de weg. Je moet als het ware op nieuw leren motorrijden maar geloof me het is de moeite waard. De kik bij het off the road rijden is groter dan bij het rijden op de weg.
Deel 1: Off the road rijden voor meer motorbeheersing
Motorbeheersing
Bij off the road rijden draait alles om de pure motorbeheersing. Ja dat heb je ook bij het rijden op de weg maar bij het rijden in het terrein is dat nog veel meer.
Om te beginnen moet je begrijpen dat het bij terrein rijden voornamelijk gaat om de ondergrond waar je op rijdt. Een motorfiets heeft grip nodig of dat nou op asfalt is of op zand ondergrond.
Met off the road rijden ga je niet zo plat mogelijk door een bocht, bij offroad rijden zit dat net even anders.
Op een rulle ondergrond met gravel en zand heb je simpelweg niet genoeg grip om plat door een bocht te gaan.
Dit soort ondergrond vraagt om betere motorbeheersing
Bochten maken met off the road rijden
Maar tegelijkertijd ga je ook weer niet helemaal recht op zittend door een bocht. Bochten maken met een off the road motorfiets is echt totaal anders dan op de weg.
Als je met een motorfiets bochten maakt dan wil de motorfiets naar de buitenkant van de bocht bewegen. Dit komt door de middelpunt zoekende kracht.
Het rubber van je banden zorgt ervoor dat de motorfiets niet onderuit schuift. Dit komt door de weerstand tussen de band en het wegdek.
In het terrein wil een motorfiets net zoals op het asfalt het liefst naar buiten toe bewegen en dat wil je liever niet omdat je dan de controle makkelijk kan verliezen.
Een simpele harde zand ondergrond zorgt al voor minder grip
Driften door de bocht
Ga je echt voor snelheid met je motorfiets het terrein in dan is het zaak dat je voor de bocht de achterrem intrapt waardoor het achterwiel blokkeert.
Door het achterwiel even te blokkeren drift dit naar buiten waardoor het wiel, als je het goed doet, recht voor het pad staat waar je in wil.
Het stuur druk je dan in tegengestelde richting van de drift en vervolgens geeft je gas. Het achterwiel vindt vanzelf grip waardoor je de ingeslagen weg in kan.
Ja het klinkt makkelijk om dat zo even uit te leggen maar het is wel zo’n beetje wat je doet bij de wat snellere bochten.
Ruig terrein op Corsica
Pure motorbeheersing
Dit driften is echter lastig om onder de knie te krijgen want het is meer dan alleen even je achterrem aan tikken, driften en gas geven. Als je een zijweg ziet aankomen waar je in wil is het zaak je te gaan richting op de bocht.
Je moet natuurlijk rekening houden met de ondergrond zodat je niet met je voorwiel in een diep spoor komt voor je de bocht in gaat en je past natuurlijk je snelheid aan.
Is het pad smal en heeft de ondergrond teveel oneffenheden (diepe sporen en gaten) dan pas je ook je snelheid aan.
Hou ook rekening met het feit dat je op een pad met diepe sporen je achterwiel niet aan het driften krijgt. Het spoor houdt je wiel vast waardoor het niet opzij kan schuiven.
Pas op voor gras paden en diepe geulen
Stevige laarzen en kleding is noodzaak
In dit soort gevallen pas je je snelheid aan en ga je anders een bocht in. Bij zowel snellere bochten als langzamere bochten helpt het overigens als je een been uitsteekt zoals je crossers wel ziet doen.
Als je dit doet, zorg dan wel dat je stevige off the road laarzen hebt voor als je per ongeluk met je been de grond raakt.
Want er kunnen akelige ongelukken gebeuren, sowieso moet je met motorrijden maar zeker bij off the road rijden stevige laarzen aan doen.
Een been uitsteken in bochten doe je voornamelijk om je balans te verbeteren en het naar buiten driften onder controle te houden.
Rijden op gras is risicovol
Meer manieren van terrein rijden
Bij lastigere en minder snelle bochten kan je ook staande op je voetsteunen je motorfiets de bocht om duwen. Dit doe je door je stuur letterlijk die kant op te duwen die je heen wil.
Door tegen je stuur te duwen duw je als het ware je motorfiets richting de grond. Tegelijkertijd oefen je druk uit op je voetsteunen de andere kant op als je voelt dat je te ver gaat. Het is niet zo dat je je stuur de bocht in draait.
Dit gaat zeker goed bij de lichtere off the road motorfietsen zoals de KTM 450 of de Yamaha 450. Maar ook bij zwaardere motorfietsen kan je deze techniek toepassen en dat kan op de weg.
Het is handig als je deze bochtentechniek onder de knie hebt, je kan er baat bij hebben als je een bocht in gaat die krapper is dan je verwacht.
Valpartijen horen bij het off the road rijden
Rijden met goed materiaal
Voor alle hier besproken technieken geldt dat je materiaal zoals banden in orde moet zijn.
Als je het terrein in gaat met versleten banden dan ga je geheid grip verliezen en bestaat de kans dat je in een bocht de controle verliest. Zeker als je een versleten voorband hebt kan dat het geval zijn.
Het risico op een valpartij met een versleten voorband is minder maar is nog steeds mogelijk. De voorband is in dit geval voor het sturen het belangrijkste.
Pas ook op, op de ondergrond waar je op rijdt. Rij je bijvoorbeeld op nat gras dan gelden hele andere regels.
Rijden in het terrein is een feest
Nat gras is levensgevaarlijk
Nat gras maar ook droog gras is gevaarlijk glad en zorgt ervoor dat je de controle over je motorfiets makkelijk kwijt raakt.
Off the road rijden met motorfietsen is een fantastische sport maar vraagt om veel meer motorbeheersing.
Ga je voor het eerst off the road rijden met een motorfiets, begin dan met niet al te lastige trajecten en hou je snelheid in de gaten.
Off the road rijden verbeterd niet alleen je rijvaardigheden in het terrein maar ook zeker op de weg. Je krijgt meer controle over je motorfiets en bent beter voorbereid op slecht wegdek en gladheid.
hele maal mee eens