2: Off the road rijden en voorbereiden

Off the road rijden stelt eisen aan motor en berijder. Zorg ervoor dat je je terrein motor technisch goed in orde hebt en voorkom overlast door met slecht of ongedempte uitlaat te rijden. Voorbereiding is het sleutelwoord voor een paar dagen genieten van een ander soort motorrijden.

[intlink id=”199″ type=”post”]1: Off the road motorfietsen zijn net even anders[/intlink]

Een off the road motor is wezenlijk anders.

Zoals ik al eerder schreef is een off the road motorfiets wezenlijk anders dan motorfietsen die voor op de weg bedoelt zijn. Om te beginnen heb je banden nodig die ervoor zorgen dat je ook in terrein vooruit kan komen en waarmee je grip houdt op de situatie.

Terreinbanden zijn dan ook voorzien van een heel ander profiel dan banden die voor op de weg bedoelt zijn.

Terreinbanden hebben een grof profiel dat uit noppen bestaat om voldoende grip te krijgen in het terrein. In het terrein, of het nou modder is of los zand, is het belangrijk dat een band zich kan vastgrijpen in de ondergrond.

Met terreinbanden kom niet snel vast te zitten

Zorg er dus voor dat je niet met versleten banden of wegbanden gaat rijden want dan kan je wel eens vast komen te zitten in modderig terrein.

Terreinbanden zorgen er ook voor dat je je motorfiets weer tot stilstand kan brengen. Met wegbanden heeft remmen in modderig of zanderig terrein niet veel effect.

Zorg voor goed gedempte vering. Niet alleen de banden zijn belangrijk voor het rijden in het terrein, vering speelt namelijk ook een belangrijke rol.

De vering moet voldoende lengte hebben om de diepe kuilen en gaten waar je met terreinrijden mee te maken krijgt, aan te kunnen.

Als de vering niet voldoende capaciteit heeft om de soms flinke oneffenheden van het terrein aan te kunnen kan de motorfiets onbestuurbaar worden met alle gevolgen van dien.

Terrein rijden is een heel andere discipline

Remmen doe je voornamelijk met je achterrem

De vering moet ook goed gedempt zijn om te voorkomen dat motorfiets gaat deinen als je over de kuilen en gaten raast. Als de demping niet in orde is wordt het in en uit veren niet gedempt en met als gevolg een onbestuurbare motorfiets in het terrein.

Remmen is ook nodig in het terrein. Maar in het terrein moet je ook kunnen remmen en dat doe je voornamelijk met je achterrem.

Omdat je nu eenmaal minder grip hebt in het terrein rem je vooral met je achterrem. Als je de voorrem als voornaamste stopper gebruikt ga je geheid op je gezicht.

Zorg voor remblokken met voldoende remvoering, want remblokken slijten harder in het terrein dan op de weg en zonder goeie remmen ben je nergens in het terrein.

In het terrein rijden vraagt om meer bescherming.

Om vervolgens je zelf te behoede voor teveel schade bij een val kun je beschermbeugels rond je rem en koppelingshendels monteren. Je kunt voor rond de € 50,– al stevige aluminium beugels kopen die er bovendien ook nog leuk uit zien.

De beugels beschermen niet alleen je koppeling en remhendel bij een valpartij maar ook je handen bij het rijden door struikgewas. Zorg er ook voor dat je je carter beschermt tegen opspattende stenen. Als je met een flinke snelheid een steen tegen je carter krijgt kan er flinke schade aangericht worden.

Bovendien is het zo dat je bij het rijden door struikgewas en door laag hangende takken de kans hebt dat dikke takken tegen je rem en/of koppelingshendel komen.

Hierdoor kan de motorfiets plotseling stil komen te staan doordat een tak de rem of koppelingshendel indruk en dat kan soms heel slecht uit komen.

Monteer een klapspiegel op je terrein motor

Houdt elkaar in de gaten. Als je met een aantal mensen in het terrein aan het rijden bent wil je elkaar in de gaten kunnen houden. Want als er iemand achter je onderuit is gegaan of pech heeft is het zaak dat je stopt om hulp te bieden.

Let dus op elkaar en monteer tenminste een spiegel op je Off the road motorfiets maar dan wel een die je in kan klappen, een spiegel met een scharnier.

Ga je namelijk tijdens een off the road rit door dicht struikgewas of bebossing dan is het handig als je je spiegel weg kan klappen zodat deze niet in de weg zit.

Want een spiegel kan behoorlijk hinderlijk zijn in dicht struikgewas. Zorg niet voor onnodig veel overlast Zorg verder voor een goed gedempte uitlaat om het veroorzaken van overlast tegen te gaan.

Omwonende zullen jouw tijdens het uitoefenen van je hobby beter accepteren als je geen onnodige herrie maakt doordat je met een slechte uitlaat rijdt.

Zorg er vervolgens voor dat je luchtfilter schoon is en dat je voldoende olie in je motorfiets hebt. Met off the road rijden wordt de motor duidelijk heter waardoor de kans op olie verbruik altijd iets toeneemt.

off the road motorfiets

Klapspiegel voor het dichte struikgewas

Val anderen niet lastig

Let op of je ketting en tandwielen niet versleten zijn zodat je de kans op breken in slecht terrein zo klein mogelijk maakt. Val geen andere lastig Ga niet ergens je motorhobby beoefenen waar het niet toegestaan is en val andere niet lastig.

Houdt je snelheid in toom als je langs wandelaars, fietsers, ruiters en vooral kinderen rijdt want hinderen daar schiet niemand iets mee op. Ik wil daarbij de nadruk leggen op het passeren van ruiters te paard want paarden kunnen heel slecht tegen uitlaatgelaat, vooral als het van een eencilinder is.

Een off the road motorfiets is meestal een eencilinder. Eencilinder motoren hebben namelijk de neiging een ploffend geluid te maken en daar kunnen paarden heel slecht tegen.

Hou je dus in en houdt rekening met anderen en zet zo mogelijk de motorfiets even stil als je denkt dat je hinder veroorzaakt. Zorg ervoor dat mensen jouw je hobby gunnen door je zo netjes mogelijk te gedragen.

Zorg ervoor dat jouw off the road motorfiets niet teveel geluid maakt en zorg dat je weet wat je doet tijdens het off the road rijden. Als je twijfelt over je capaciteiten is het geen gek idee om eerst een cursus off the road rijden te volgen.

Deel 3: [intlink id=”275″ type=”post”]Let op je snelheid[/intlink]

Opmerkingen

comments