Ik heb al heel wat afgereisd in mijn leven en in de meeste gevallen op twee wielen. Nu ben ik 65 en nog lang niet klaar met mijn motorfiets avonturen. Het is dan ook tijd om de bakens te verzetten en een weer eens motortrip buiten de EU te maken. Marokko is de volgende bestemming op mijn trouwe Africa Twin. Het avontuur staat voor de deur maar wat is er anders aan motorrijden buiten de EU ?
Voor het avontuur naar Marokko
De motorfiets voor mijn Marokko avontuur is de Honda CRF1000 Africa Twin. Een sterke tweecilinder die ook geschikt is voor de meer onverharde wegen.
Lange veerwegen, grotere wielen meer bodemspeling maken deze motorfiets geschikt voor het meer avontuurlijke werk.
Niet dat je voor Marokko perse een allroad motorfiets moet hebben maar het is wel handig voor als je onverharde stukken wil kunnen rijden.
Een trip naar Marokko is niet veel anders dan een trip naar een ander Europees land.
De Twin is er klaar voor.
Marokko schijnt behoorlijk toeristisch te zijn
Het land blijkt behoorlijk toeristisch te zijn waardoor er veel meer faciliteiten zijn dan menigeen verwacht, althans dat hoor ik van mensen die er recentelijk zijn geweest.
Voor het vertrek heeft de motorfiets een grote beurt gehad, met ruim 26000 km op de teller is dat op zich verstandig. De Motorfiets is voor zien van nieuwe Continental TKC70 banden met natuurlijk nieuwe binnenbanden.
De keuze voor wegbanden is een logische aangezien de route er naar toe door Frankrijk en Spanje volledig over asfaltwegen gaat en omdat er inmiddels in Marokko ook veel asfalt.
Het is natuurlijk ook de bedoeling dat er onverharde routes gereden worden en die zullen voornamelijk uit zand en stenen bestaan.
Niet teveel bagage mee.
Geen grove banden nodig
Voor het rijden over gravel heb je geen grove banden nodig met noppen. Het profiel van de TKC70 banden van Conti zijn goed genoeg voor het rijden over gravel en zand, vandaar de keuze voor de wegbanden.
Mijn bagage neem ik mee in oude vertrouwde zadeltassen en niet in koffers. Zeker voor dit soort avontuurlijk ritten is het beter om met tassen te rijden omdat koffers te star zijn.
Bij een eventuele valpartij heb je met koffers vaak meer kans op schade dan met tassen. Stop je zachtere spullen zoals kleding en slaapzak in je zadeltassen en de boel blijf bij kleinere schuivers heel.
Met koffers en een bagagerek heb je kans dat het rek breekt of je koffers stuk gaan als je een keer onderuit gaat.
Met de Twin door het zand
Valbeugels en beschermkappen.
De Twin is natuurlijk uitgerust met valbeugels en beschermkappen voor de koppeling en remhendel.
De bagage die je meeneemt is niet veel anders dan de bagage die je meeneemt als je naar zuid Frankrijk of Italië gaat.
Neem bijvoorbeeld niet teveel kleding mee maar neem in plaats daarvan bijvoorbeeld een flesje waspoeder mee om wat vaker kleding te wassen.
Kleding was je met een beetje waspoeder in een fonteintje waarna je het even te drogen hangt.
Moderne navigatie en internet maken het leven makkelijker
Minder gewicht en sneller droog.
In plaats van de zwaardere katoenen kleding neem ik shirts en broeken van dunne synthetische stof mee.
Het scheel allemaal gewicht en de dunne synthetische stof ademt beter en is sneller droog als het gewassen is.
Eenmaal in het land zelf is het zaak een simcard te bemachtigen want internet is handig voor als je opzoek gaat naar een overnachtingsplek.
Ondanks alle moderne technieken als mobiel internet, GPS en moderne motorfietsen blijft Marokko toch avontuurlijk genoeg. Een verslag van de trip volgt uiteraard, u hoort van mij.