Een motorvakantie zonder pech begint bij preventief onderhoud.

Er is niets heerlijkers voor motorfiets fanaten dan met je motorfiets op vakantie te gaan. Het gevoel van vrijheid dat je hebt als je op twee wielen door verre landen reist met prachtig zonnig weer is geweldig. Op twee wielen de heerlijk vrijheid te tegemoet kan fantastisch zijn, zeker als je alles in orde hebt. 

Motorvakantie

Je kan op verschillende manieren met vakantie gaan. Je kan met het vliegtuig naar een zonnige bestemming vliegen of je gaat op een avontuurlijke manier op pad.

Met avontuurlijk op pad gaan bedoel ik over het algemeen niet georganiseerd op pad gaan.

Er zijn mensen die met een fiets vertrekken en zodoende op avontuur gaan. Of je gaat met een auto of natuurlijk met een motorfiets.

Het mooiste van een vakantie met eigen vervoer is het avontuur dat je tegemoet gaat.

Een avontuur waarvan je het liefst hebt dat het vlekkeloos verloopt. Je hebt gaan zin in pech onderweg zoals lekke banden en je wil het liefst onderweg niet sleutelen.

Nee schrik nou niet gelijk van wat ik hier opnoem, een motorvakantie kan gemakkelijk vlekkeloos verlopen. Zeker als de boel in orde is.

ANWB of KNMV

Liever geen lekke banden onderweg

Avontuurlijke met vakantie

Het is namelijk heerlijk om met een bultje bagage achterop op je motorfiets op reis te gaan maar om echt relaxt op pad te gaan zijn er wel een aantal zaken waar je aandacht aan moet besteden.

Voor een probleem loze vakantietrip met je motorfiets is het zaak er voor te zorgen dat je motorfiets technisch in orde is.

Ik weet dat het heel voor de hand liggend klinkt maar toch zijn er genoeg motorrijders die hier niet aan denken.

Er zijn altijd mensen die met een motorfiets een vakantietrip gaan maken terwijl de motorfiets waar ze mee weg gaan duidelijk achterstallig onderhoud heeft.

En zeg nou eerlijk, als je lekker op vakantie ben wil je geen pech onderweg.

Motorvakantie

Nieuwe banden op je motorfiets is geen overbodige luxe

Liever geen hinderlijk oponthoud

Het is natuurlijk altijd zaak dat je motorfiets technisch goed in orde is. Ga bijvoorbeeld niet met gladde banden de weg op. Niet dat je direct bang hoeft te zijn voor klapbanden.

Wat wel kan gebeuren is dat je onderweg ineens merkt dat het canvas door je banden heen komt. Als het canvas door het rubber heen komt wordt de kans op lekke banden heel groot.

De buitenband is op de plaatsen waar je het canvas ziet erg dun waardoor lekke banden makkelijk kunnen voorkomen.

Zorg dus dat je voldoende profile op je banden hebt zitten. Want onderweg in een vreemd land banden vervangen zorgt voor hinderlijk oponthoud.

Banden vergelijken als je nieuwe gaat monteren is ook helemaal geen gek idee. Want iedere band heeft zo zijn eigen kwaliteiten.

Als je de mogelijkheid hebt om een extra binnenband mee te nemen dan is dat aan te raden, net als banden lichters.

ventieltrekker

Ook handig is een ventiel trekker waardoor je makkelijker banden kan plakken. 

Voldoende profiel

Ga je voor langere tijd weg, zorg er dan voor dat je banden voldoende profiel hebben zodat je onderweg niet aan nieuwe banden hoeft te denken. Vervang je banden voor je vertrekt als je twijfelt.

Denk er aan dat je motorfiets tijdens een vakantietrip zwaarder wordt belast dan normaal.

Je hebt tijdens een langere motortrip meer bagage bij je dan anders en dus ook meer gewicht. Met meer gewicht slijten je banden harder dan normaal.

Dat betekend dat je je bandenspanning in de gaten moet houden en dat je de spanning iets verhoogt.

ANWB of KNMV

Met versleten banden vertrekken is vragen om problemen

Controleer de staat van je banden en je ketting

Heb je een motorfiets met kettingaandrijving, zorg er dan voor dat je ketting in goede staat is en neem een een bus kettingspray mee.

Als je kettingset tekenen van slijtage vertoont doe je er verstandig aan hem voor je trip te vervangen.

Niet dat een ketting snel breekt maar het is vervelend als je onderweg merkt dat je ketting eigenlijk vervangen had moeten worden.

Natuurlijk kijk je ook nog even naar de staat van je remblokken, ververs je je olie even en kijk je of alle verlichting het goed doet.

En dan toch, als je je motorfiets technisch goed in orde hebt is er een kans dat je ergens met pech komt te staan. Het is altijd lastig als je in het buitenland met pech komt te staan.

Sta maar eens ergens in de Spaanse Pyreneeën met een kapotte ketting of een lekke band of andere pech.

Het is dan toch lastig om hulp te krijgen. Je kan natuurlijk gereedschap meenemen maar ook weer niet teveel.

versleten remblokken

Zorg dat je remblokken niet versleten zijn als je op reis gaat

En dan is er nog de elektra

Zorg er ook voor dat de elektra van je motorfiets goed in orde is. Brand je verlichting goed en heb je geen kortsluiting ergens. Neem als het even kan een extra lampje mee voor het geval dat.

Neem ook wat extra zekeringen mee voor het geval er een sneuvelt. In sommige landen als bijvoorbeeld Zwitserland is het verplicht om overdag licht op te hebben.

Maar of het nou verplicht is of niet je verlichting moet in orde zijn. Want als je in slecht weer terecht komt wil je dat je verlichting in orde is.

Je remlichten, knipperlichten de staat van je accu kijk het liever nog een keer na voor je vertrekt. Als je onderweg stil komt te staan als het niet werkt is dat bijzonder hinderlijk.

motorvakantie

Zorg dat je verlichting in orde is

ANWB of KNMV

Het zelfde geld voor reserve onderdelen, die kan je maar beperkt meenemen.

Een lampje, een bougie en misschien een extra binnenband maar daar houdt het dan ook mee op.

Ga je vaker met je motorfiets op pad, dan is het hoe dan ook verstandig om lid te worden van de ANWB of KNMV die je in geval van pech bij kan staan.

Voor pech hulp in het buitenland moet je bij de KNMV ook je motorverzekering hebben lopen. Kijk hiervoor bij “mijn KNMV verzekeringen

De ANWB of KNMV kunnen bijvoorbeeld zorgen voor vervangend vervoer indien nodig of helpt je naar een dealer ergens in de buurt die je kan helpen met je mogelijk problemen.

Als motorrijder is een KNMV lidmaatschap wel beter op zijn plaats vanwege het verband met motorfietsen natuurlijk.

Maar zorg hoe dan ook dat je motorfiets technisch goed in orde is zodat je motorvakantie niet bedorven wordt door pech.

Opmerkingen

comments