Is motorrijles onzin of pure noodzaak ?

Stel je bent ouder van een paar prachtige kinderen, dan wil je natuurlijk het beste voor je kroost. Je wil ze veilig houden, beschermen en koesteren maar dat kan niet voor eeuwig. Er komt een moment dat je zoon of dochter voor je staat en zegt, “ paps mams ik moet jullie wat vertellen”. Op zo’n moment schieten de meeste ouders in de stress voor wat er komen gaat. En dan komt het, “ ik wil gaan motorrijden”.

Motorrijles was niet altijd nodig

Er zijn natuurlijk genoeg ouders die zelf ook motorrijden en het alleen maar leuk vinden dat hun zoon of dochter ook op gaan stappen maar niet allemaal.

Ouders die zelf niets met motorfietsen hebben kunnen zomaar in een angst crisis schieten. Mijn kind gaat motorrijles nemen, wat nu denken sommige ouders.

Dat was het geval met mijn ouders toen ik ze in (hou je vast) 1978 vertelde dat ik wilde gaan motorrijden. Ik was twintig, ik had genoeg geld gespaard voor een niet al te zware motorfiets en ik kon de weg op.

Ja zo ging dat vroeger. Je kocht een motorfiets, monteerde een L plaatje achterop dat je bij je proefrijbewijs kreeg en je kon gaan motorrijden. Motorrijles was niet nodig.

 

motorrijden

De MT09 met 117 pk is niet geschikt voor het A 1 rijbewijs dat mag duidelijk zijn

Motorrijlessen waren er nog niet

Het maakte niet uit of je op een 350 cc met 30 pk begon of op een 1000 cc met 100 pk, zolang je maar een L plaat achterop had.

Met de L plaat en het proefrijbewijs mocht je dan in een op het proefrijbewijs aangegeven gebied oefenen tot je het idee had dat je veilig een motorfiets kon besturen Motorrijles bestond in die tijd nog niet en dus kon je je gang gaan.

De meeste motorrijders die net als ik zo begonnen zijn, pasten natuurlijk ook de truc toe van de L plaat achter je kentekenplaat vouwen. Tja wie deed dat niet.

Als beginnend motorrijder proefde je je vrijheid en daar wil de je geen bemoeienis mee.

 

BMW S 1000 XR

De BMW S 1000 XR is geen beginners motorfiets

Ieder half jaar je proefrijbewijs verlengen

Werd je betrapt dan kon je een fikse bekeuring krijgen en mocht je het proef rijbewijs voor een tijdje inleveren. Het proefrijbewijs zelf moest je ieder half jaar verlengen op een politie bureau.

Gelukkig is dat tegenwoordig anders geregeld het proefrijbewijs bestaat niet meer dus zomaar opstappen zit er niet meer in. En je mag zeker niet meer starten op een zware motorfiets.

Als beginnend motorrijder ben je in eerste instantie verplicht om rijlessen te nemen voordat je op mag voor je rijexamen.

Op het moment is het zo geregeld dat je met 17 jaar mag lessen op een motorfiets in de categorie A 1. Je mag dan rijden op motorfietsen van maximaal 125 cc en een vermogen van 11 KW ( 15 pk).

Vanaf 19 jaar mag je, als je je A 1 rijbewijs als hebt, gaan lessen voor je A 2 rijbewijs. Met het A 2 rijbewijs mag je motorfietsen besturen tot 35 kw (47 pk).

 

motorfietsen

De XT660Z valt in de categorie van de A 2 motorfietsen

Een motorfiets van 1000 cc met een L plaat

Vanaf 21 jaar mag je examen doen voor je A rijbewijs en dan mag je motorfietsen besturen in de zwaarste categorie.

Alhoewel ik zelf natuurlijk in alle vrijheid mijn rijbewijs heb kunnen halen zonder lessen begrijp ik deze regels best. Motorrijden is nu eenmaal risicovoller en dus is motorrijles een must.

Met het volgen van lessen en het doen van je examen ben je natuurlijk veel beter voorbereid op wat je als motorrijder allemaal op je pad kan verwachten.

Want met een L plaat achterop je motorfiets direct op een 1000 cc machine kunnen stappen was natuurlijk gekkenwerk en daar zijn ook heel wat ongelukken door gebeurd.

 

motorrijles

ABS op motorfietsen is pas sinds 2016 verplicht

Motorfietsen van nu zijn veel veiliger

Daar komt natuurlijk bij dat motorfietsen van 40 jaar geleden lang niet zo veilig waren als de motorfietsen van nu. Motorrijden was dus ook minder veilig.

40 jaar geleden hadden de meeste motorfietsen veel minder goede wegligging dan de moderne motorfiets van nu.

ABS en Stability controle bestonden nog niet en daar kon je het als beginnend motorrijder best wel moeilijk mee hebben.

Want als je net begint met motorrijden dan is alles best wel eng, of je nou les hebt gehad of niet. Rijden op de snelweg en invoegen tussen vrachtverkeer en natuurlijk uitvoegen richting een uitrit blijft in het begin altijd spannend.

 

motorrijden

Motorrijden in het terrein gaat heel anders

Motorrijden zonder instructeur

En natuurlijk leer je een heleboel tijdens de lessen die je krijgt maar als je je rijbewijs hebt moet je het ineens allemaal alleen doen.

Desondanks is het beter dat je direct de snelweg op gaat en deelneemt aan al het verkeer.

Als je start met een 125 cc motorfiets op je A 1 rijbewijs dan is het zaak dat je de beperkingen van de motorfiets leert kennen.

Je hebt er natuurlijk al mee in het verkeer gereden en dus ken je de meeste beperkingen wel. Je bent niet helemaal onbekend met het verkeer maar als je zonder begeleiding op pad gaat is het toch even anders.

Misschien daarom even een paar tips voor beginnende motorrijders die wel hun rijbewijs hebben gehaald.

 

Motorrijden

De staat van onderhoud in de gaten hoort ook bij het motorrijden

Invoegen met 11 kw vermogen

Als je gaat invoegen op de snelweg moet je beseffen dat een motorfiets met 11 kw vermogen niet zo snel optrekt en dat je dus langer tijd nodig hebt om in te voegen.

Het is dus zaak dat je het sneller rijdende overige verkeer goed inschat voordat je invoegt.

Een motorfiets met een vermogen van 11 kw is over het algemeen ook veel lichter van gewicht dan een motorfiets met 35 kw of onbeperkt vermogen.

Om een voorbeeld te noemen, een MT 125 heeft 11 kw vermogen en weegt rond de 140 kg rijklaar.

 

XT 660Z

Af en toe een kleine inspectie hoort bij het motorrijden.

Niet iedereen kan nieuw betalen

Lekker licht natuurlijk maar het zorgt ervoor dat de motorfiets er gevoelig is voor rijwind. Als je met een dergelijke machine een vrachtwagen inhaalt dan is de kans groot dat de motorfiets flink heen en weer geslingerd wordt.

Een ander punt van aandacht als je net je rijbewijs hebt is het remmen op een motorfiets. Alle nieuwe motorfietsen zijn natuurlijk uitgerust met ABS, alleen kan niet iedere verse motorrijder een nieuwe motorfiets betalen.

De motorfiets waar je op gelest heb is ook voorzien van ABS natuurlijk en dus raak je daar aan gewend. Koop je een motorfiets van voor 2016 dan is de kans groot dat daar nog geen ABS op zit.

Heb je een oudere motorfiets gekocht waar nog geen ABS op zit dan kan je het beste met nat weer iets meer de achterrem gebruiken. Het is niet zo dat je alleen maar je achterrem moet gebruiken maar leg daar bij nat weer dan wel de nadruk op.

 

XT660R

De XT660R met 35 kilowatt vermogen kan alles aan

Beter een blokkerend achterwiel dan voorwiel

Je kan namelijk beter een blokkerend achterwiel hebben dan een blokkerend voorwiel. Als een achterwiel blokkeert dan is er niet veel aan de hand terwijl een blokkerend voorwiel vrijwel direct voor valpartijen zorgt.

Als je met je vers behaalde rijbewijs gaat toeren met andere motorrijders is het zaak je snelheid in de gaten te houden. Ga niet boven je macht rijden maar hou je eigen tempo aan.

Laat je dus niet meeslepen in het tempo van de groep motorrijders waar je mee samen rijdt.

Wil je naast de motor ervaring die je al hebt meer leren en betere rij ervaring op doen dan adviseer ik om ook wat lessen te nemen in het rijden in het terrein.

 

motorfietsen

Op een onverharde ondergrond gebruik je vaker de achterrem.

Off the road rijden is anders motorrijden

Het off the road rijden met motorfietsen maakt dat je de motorfiets veel beter leert te beheersen. Je leert anders te remmen, anders te sturen en je leert meer over de balans van jouw tweewieler.

Ook qua onderhoud zijn er zaken die je in de gaten moet houden. Zo is het verstandig om regelmatig je bandenspanning te controleren en kijk zo nu en dan even naar je olie en de staat van je ketting en remblokken.

Als je lessen neemt zorgt de rijschool voor je bandenspanning, bij je eigen motorfiets is het zaak dat je daar zelf op let. En bandenspanning is een van de belangrijkste punten waar je op moet letten.

Je hoeft geen monteur te zijn als je op een motorfiets stapt maar een beetje technische kennis is wel handig. Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat je plezier hebt met motorrijden en dat je je eigen veiligheid in de gaten houdt.

Hou het heel en blijf veilig maar vooral geniet van je prachtig passie.

6 gedachten aan “Is motorrijles onzin of pure noodzaak ?”

  1. Je spreekt over een proefrijbewijs. Dat klopt niet. Het was een 30-daagse oefenvergunning die je bij de gemeente kon halen.

  2. Weet niet wie heeft bedacht dat ABS op motorfietsen er pas is vanaf 2016? Mijn BMW van 1999 heeft gewoon ABS hoor.

  3. Er staat dat de kans groot is dat er op een motorfiets van voor 2016 geen ABS zit. Volgens mij werd ABS pas vanaf 2016 verplicht.

  4. Onder de foto staat “ ABS op motorfietsen is er pas sinds 2016”

  5. Rijbewijs is noodzaak voor de veiligheid. Ik was geboren om motorrijder te zijn en toch was de 1e rijles enkel het gewicht vd motor iets waar ik aan moest wennen. Ook het Durven drukken vd motor in omdraaien, en durven hard te remmen en hoe.(reeds 25jr motorrijder)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.