We zijn als motorrijders toch wel een apart volkje. We verplaatsen ons het liefst op twee wielen, zitten lekker in de open lucht en trotseren vaak weer en wind. De bestemming is nooit het doel van een rit. Het is de rit ernaar toe waar we het om doen.
Motorfietsen zijn bijna heilig
Je kent het wel, je hebt plannen gemaakt om een weekend te gaan toeren met een stel motor vrienden en/of vriendinnen en je gaat hoe dan ook.
Ook als de weersverwachtingen wat minder zijn heb je toch de neiging om gewoon op te stappen.
En als je dan onderweg een bui regen tegenkomt dan wacht je even, je trekt een regenpak aan of geniet van je waterdichte motorkleding.
Motorrijders zitten nu eenmaal anders in elkaar en worden niet altijd begrepen en dat merk je aan de reacties van de rest van de wereld.
Veel mensen die niets met motorrijden te maken hebben begrijpen niets van de passie voor motorfietsen.
Een verzameling Buell motorfietsen
In mijn auto is het lekker droog
Vooral mensen die zich voornamelijk met een auto verplaatsen begrijpen niet wat ons beweegt. Een veel gemaakt opmerking is dan ook “ in mijn auto zit ik lekker droog” of “ als ik in mijn auto zit zet ik lekker mijn radio aan…..”.
Als motorrijder heb je natuurlijk niets met dit soort opmerkingen en die leg je gewoon naast je neer of je hoort ze niet meer. Het zegt eerder iets over de mensen die dit soort opmerkingen maken dan over de motorrijder zelf.
Veel mensen die zelf niet rijden vragen zich dan ook vaak vertwijfeld af wat het voordeel nou is van motorrijden. Is het goedkoper ? ben je er sneller ? Soms antwoord ik dan met “ ga het eens proberen”.
Vaak antwoorden mensen dan met “ mij te gevaarlijk” en ook dat is onzin want dat heb je zelf in de hand.
Een Ducati is voor veel mensen meer dan een motorfiets
Motorrijden is niet altijd duurder
Een auto geeft in veel gevallen meer comfort dat een motorfiets maar of je meer plezier hebt is de vraag. Veel automobilisten denken dat motorrijden heel duur is maar ook dat valt wel mee.
De aanschaf van een middenklasse motorfiets als de Yamaha Tracer 700 die je al voor € 9.770 kan kopen (2020 prijs) of de Suzuki SV650A die voor € 7.699,– (2020 prijs) over de toonbank gaat zijn de kosten niet.
Motorrijtuigenbelasting voor een motorfiets is ook iets minder dan wat je voor een auto betaald maar veel maakt het niet uit.
Voor een motorfiets betaal je bijvoorbeeld € 31,– per 3 maanden. Voor middenklasse auto die tussen de 850 en de 950 kilo weegt betaal je iets meer dus daar gaat het niet over.
Op de TET proef je het avontuur
APK voor motorfietsen bestaat (nog) niet
Met een auto zit je natuurlijk aan de APK keuring vast die vier jaar na de aanschaf van een nieuwe auto voor het eerst moet plaatsvinden. Vervolgens moeten benzine auto’s om de twee jaar gekeurd worden en na 8 jaar ieder jaar.
De kosten van zo’n keuring variëren en kan tussen de € 20 en de € 70 kosten en dan heb je natuurlijk de verplichte reparaties die er mogelijk moeten plaatsvinden binnen een bepaalde tijd.
Een APK bij motorfietsen is natuurlijk niet verplicht en hopelijk gaat dat ook nooit komen. Motorrijden kost natuurlijk op andere manieren geld, denk maar aan kleding en helmen maar daar gaat het allemaal niet om.
Het hebben van een motorfiets is voor de meeste fanatieke motorrijders bijna een eerste levensbehoefte. En als het kan heb je als motorrijder meerdere motorfietsen in je bezit.
Lekker toeren in de Alpen
Waarom meerdere motorfietsen
En daar krijg je natuurlijk ook weer vragen over van niet motorrijders. “ Waarom heb je meer dan een motorfiets ?” “ je kan er toch maar op een tegelijk rijden ?” Je weet wel dat soort vragen.
Het is voor de meeste motorrijders vaak lastig om afscheid te moeten nemen van een van zijn of haar motorfietsen.
Je kent dat soort “problemen” wel. Ik wil nu wel een Tracer 900 maar de Fazer 600 wil ik liever niet kwijt en de XT600 blijft naast mijn TTR staan en over de XT500 maar te zwijgen, die gaat nooit weg.
En als er dan iemand zegt dat je die oude BMW maar een keer moet wegdoen dan springen de tranen in je ogen….” Mijn Boxertje wegdoen “ denk je dan en dat begrijpt echt niemand.
Zo’n klassieker doe je natuurlijk nooit weg.
Motorfietsen koop je vanuit je emotie
Zo heb ik ooit een oude XT600Z Ténéré uit 1983 weggedaan en daar heb ik nog steeds spijt van. Veel mensen zien motorfietsen puur als vervoersmiddel terwijl wij motorrijders er heel iets anders in zien.
Zo kan ik persoonlijk staan kwijlen bij een mooie Ducati Scrambler of een strakke Aprilia Dorsoduro.
Een motorfiets koop je vaak niet uit praktische overwegingen maar omdat het iets bij je los maakt. Motorfietsen koop je uit emotie.
Veel mensen die zelf niet rijden denken dat het rijden op een motorfiets iets is dat je uit praktische overwegingen doet.
Avontuurlijk motorrijden op de TET route’s
Het is de beleving die telt
“ Dan ben je er zeker snel he ?” hoor je vaak maar in de praktijk ben je ergens soms sneller met een auto dan met een motorfiets.
Alleen beleef je een lange of korte reis met een motorfiets veel intenser dan met een auto.
Je voelt de hitte veel meer en je beleeft alle geuren van het land beter dan in een auto, ook als je met de ramen open rijdt. Zelfs rijden in de regen is een aparte ervaring.
En als de route die je met een motorfiets rijdt te makkelijk wordt dan zoek je naar alternatieve routes.
Die mooie boxer kan echt niet weg
Leukere en opwindende routes rijden
Je kan kiezen voor kleine asfaltwegen en als je dat saai vind worden ga je over op onverharde routes zoals bijvoorbeeld de Trans Eurotrail (TET).
De TET is een verzameling routes die voor het grootste deel onverhard zijn en door heel Europa lopen. Er is nu zo’n 51.000 km aan Trans Eurotrail en daar komt steeds meer bij.
De TET is ontstaan naar het voorbeeld van de Amerikaans Trans Amerika Trail oftewel de TAT.
Het initiatief van de TET ligt bij de Engelsman John Ross en het is door heel veel mensen in verschillende landen overgenomen.
Avontuurlijke banden voor avontuurlijk motorrijden
Het gevoel van vrijheid is belangrijk
In verschillende Europese landen zijn motorrijders bezig deze zogenaamde TET steeds verder uit te breiden.
Het rijden van dergelijk routes heeft natuurlijk niets te maken met je snel voortbewegen om eerder op een bestemming te komen, het is voornamelijk plezier en avontuur.
En dat is nu precies waar het bij motorrijden vaak om gaat, we willen onderweg zijn en waarheen dat is niet belangrijk.
Wat wel van belang is, is het gevoel van vrijheid je beleeft meer op een motorfiets dan in een auto. En die radio kan me dan gestolen worden.
Er zijn veel verschillende motorrijders. Uw tekst gaat niet voor elke motorrijder op. Wel leuk om te lezen, met een deel herkenning. (25 jaar reeds motorrijder)