Motorrijden in de winter kan in Nederland over het algemeen makkelijk. De winters zijn over het algemeen zacht en er valt vrijwel nooit sneeuw. Besluit je door te rijden in de winter is het wel zaak dat je regelmatig je motorfiets schoonmaakt en dat je goede motorkleding draagt.
Motorrijden met slecht weer
Je hebt mooi weerrijders, die hun motorfiets alleen in de zomermaanden gebruiken en doorrijders. Met doorrijders bedoel ik niet de mensen die doorrijden na een aanrijding natuurlijk.
Met doorrijders bedoel ik eigenlijk de winterrijders. Motorrijders die door weer en wind met de motorfiets naar het werk rijden.
Voor beide groepen geldt dat er voor en nadelen zijn aan het type motorrijder dat je bent.
Voor de winterrijders is dat natuurlijk de kou. Maar kou is niet de enige vijand van de winterrijder.
en je een mooi weer rijder dan behoedt je je motorfiets niet alleen voor roest en andere aanslag maar ook voor valschade. Motorrijden met slecht weer geeft nu eenmaal meer kans op val partijen en dus schade.
Wiellagers kunnen slecht tegen hogedrukspuiten.
Veilig rijden met winterweer
Je rijd als mooi weer rijder natuurlijk veiliger omdat je minder kans hebt te worden overvallen door plotseling opkomende gladheid. Motorrijden als het vriest kan best maar pas op voor gladde wegen.
Ben je wel iemand die met alle weertypes rijdt dan is het zaak altijd beschermende kleding te dragen. Voor je helm is een pinlock vizier aan te raden.
Leren motorkleding is stevig maar vergt onderhoud, zeker in de winter. Behandel je leren jas en broek dus regelmatig met leervet of was. Leer is bovendien niet altijd waterdicht.
Als doorrijder die zomer en winter op zijn motorfiets zit is het in ieder geval zaak je goed voor te bereiden op slecht weer.
Zorg voor goeie banden als je doorrijdt in de winter
Warme motorkleding voor in winter
Je herkent de doorrijder dan ook over het algemeen aan zijn dikke motorkleding. Zijn laarzen en dikke handschoenen zijn niet altijd schoon.
Zijn of haar motorfiets kan een wasbeurt gebruiken. Als je zomer en winter doorrijd heb je echter meer nodig dan goeie motorkleding.
Het is namelijk ook zaak dat je je motorfiets goed onderhoudt en voorbereid op het rijden in de winter.
Hou rekening met soms extreem koude periodes waarbij de kans op gladheid op de weg toeneemt.
Je motorfiets reinigen en pekel resten verwijderen is nodig om de boel rijdend te houden. Want pekel gaat overal tussen zitten. Sommige motorrijders hebben het ook over hun pekelfiets.
Een pekelfiets is niets anders dan een motorfiets die voornamelijk met slecht weer gebruikt wordt. Het is bij uitstek een motorfiets voor woon werk verkeer.
Remmen zijn heel gevoelig voor pekel. Regelmatig reinigen als je de winter door rijdt is aan te raden.
Handvat verwarming kan helpen
Monteer als het kan handvat verwarming op je motorfiets. Handvat verwarming is niet alleen comfortabel maar ook veiliger omdat je altijd gevoel in je handen houdt.
Met echt koude handen is het lastiger om je motorfiets te bedienen dus het is geen overbodige luxe. Als je veel in slecht weer rijdt is er altijd meer onderhoud nodig.
Dat je in de winter niet met versleten banden moet rijden hoef ik bijvoorbeeld niet te vermelden maar ik doe het toch maar even.
Want met banden rijden die te weinig profieldiepte hebben werkt gevaarlijk situaties in de hand.
Gladheid betekend voor de motorrijder natuurlijk gevaar en pekel. En vooral pekel is funest voor je motorfiets.
De R-NineT van BMW heeft standaard handvat verwarming
Pekel vreet metaal aan
Pekel is in feite zout en zout bijt uit en dat kan voor beschadiging van je motorfiets zorgen.Pekel tast het metaal van je motorfiets aan en kan ervoor zorgen dat onderdelen vast gaan roesten.
Het strooizout werkt zich een weg naar verschillende rubberen seals die verschillende lagers moeten beschermen tegen vocht en zand.
Door het strooizout worden de seals aangevreten waardoor je wiellager min of meer bloot komen te liggen. Het strooizout en ander vuil kan tussen je lagers komen met alle vernielende gevolgen van dien.
Zo krijgen je wiellagers en achterbrug lagers flink veel vuil te verwerken als de rubber seals beschadigd raken.
O-ringen kettingen kunnen slecht tegen pekel
Motorfiets schoonmaken en van pekel ontdoen.
Maar pekel is niet alleen slecht voor seals en lagers, het zout kan ook je schijfremmen aanvreten.
Alle moderne motorfietsen hebben tegenwoordig schijfremmen. schijfremmen zijn bijzonder kwetsbaar als het om pekel en dat soort zaken gaat. Hou ook de conditie van je remmen goed in de gaten.
Pekel tast ook eventueel verchroomde en licht metalen delen aan van de motorfiets.
De schijfrem is een hydraulisch systeem waarin een remzuiger met behulp van remolie een remblok tegen een stalen schijf aandrukt en zo de motorfiets afremt.
De remblokken worden door een remzuiger tegen schijf aan gedrukt. De remzuiger en de rubber seals er omheen zijn bijzonder kwetsbaar als het om pekel gaat.
Seals voor je wiellagers worden snel aangetast door de pekel.
Tectiel of Vaseline beschermt beschermt je kostbare motor.
Het hydraulische systeem is voor het grootste deel goed afgedekt met rubber hoesjes en seals maar kan gemakkelijk door pekel aangetast worden.
Het is dus zaak dat je regelmatig je motorfiets schoonspuit om pekel en andere vervuiling te verwijderen.
Smeer in de winter periode ook regelmatig de nodige punten van je motorfiets door.
Het kan ook helpen als je bepaalde delen van je motorfiets in spuit met tectyl of vaseline. Zo krijg je een bescherm laag tegen strooizout op de kwetsbare onderdelen.
Pas dat er geen vettigheid op je remschijf terecht komt want dan krijg je problemen met remmen.
Remmen kunnen slecht tegen pekel
Pas op je lagers
Heb je een paar dagen door winterse buien gereden waardoor je motorfiets onder de pekel zit. Spuit je kostbare machine dan tussendoor een paar keer goed schoon met hoge druk.
Motorrijden in winters weer betekend nu eenmaal dat je ook vaak door de pekel moet rijden.
Door de pekel rijden kan je beter niet te lang laten zitten. Je motorfiets schoonmaken doe je in de winter dus vaker dan normaal.
Let er bij het schoon spuiten met hoge druk op dat je niet boven op lagers of ketting en tandwielen spuit.
Door de druk kan je water tussen je lagers of kettingschakels krijgen waardoor je vet wegspuit met schade aan lagers of ketting tot gevolg.
Dit soort banden zijn overdreven natuurlijk maar een verse set banden is aan te raden bij slecht weer.
Prepareer je motorfiets voor een winterstop.
Zet je je motorfiets voor een winterstop binnen dan zijn er ook wat zaken waar je rekening mee moet houden.
Zorg bijvoorbeeld voor een goed ingevette ketting zodat deze niet kan roesten tijdens de winterstop. Als het even kan ververs dan de olie voor je de motorfiets langere tijd stil zet.
Laat de motor even een paar minuten draaien voor je hem stilzet zodat de verse olie goed verspreid door het motorblok zit.
Is de winter voorbij en ga je weer lekker toeren, vergeet dan niet je olie alsnog een keer te verversen. Motorolie verzuurd als een motorfiets lang stil staat.
Aangevreten rubber keringen van de een achterbrug lagering.
Onderhoud is van groot belang
Of je nou een doorrijder of mooi weer rijder bent onderhoud van je motorfiets is van groot belang.
Voor plezierig en veilig motorrijden kan je je motorfiets beter schoonhouden. Want vuil dat langdurig op je motorfiets zit gaat vastzitten waardoor het schoonmaken lastiger wordt.
Motorrijden met slecht weer in Nederland wil niet zeggen dat je automatisch gevaarlijk bezig bent. Het is alleen zaak dat je beter oplet dan normaal.
De wegen kunnen gladder zijn dan normaal en dus is het opletten geblazen. Rij altijd met je verstand en hou je snelheid in toom. Denk er aan dat heel thuis komen voor alles gaat. Rij veilig maar geniet.