Motorrijden is gevaarlijk net als leven.

Motorrijden, is misschien wel de beste manier om van je vrijheid te genieten. Lekker avonturen op twee wielen en de weg onder je weg zien rollen. Of je gaat voor avontuur plus door voor het onverhard te kiezen. Motorrijden is het pure genieten lekker vrij zijn en geen bemoeienissen van andere die iets vinden van jou liefhebberij. Het is de pure vrijheid die het motorrijden zo aantrekkelijk maakt totdat de veiligheid drammers zich met je gaan bemoeien.

Niet alles draait om veiligheid

Ho stop, veiligheid is toch belangrijk ? Ik heb er zelf verschillende artikelen over geschreven.

Over het belang van het dragen van een helm of van motorkleding en handschoenen etc., is het dan nu ineens niet belangrijk meer ?

Ja natuurlijk is dat zo alleen draait niet alles om veiligheid, er is ook nog zo iets als pure fun. Alleen is de vraag of je nog wel lekker mag leven van de veiligheidsgoeroes.

Wie bepaald dan of ik plezier mag hebben en zo ja wanneer wel en wanneer niet, en wat is er dan wel veilig ?

Motorrijden

Motorracen op het strand, meer fun kan je bijna niet hebben

Hoe gevaarlijk is motorrijden

Vaak hoor ik mensen zeggen dat motorrijden gevaarlijk is en daar hebben deze mensen voor een deel gelijk in. Motorrijden is nu eenmaal gevaarlijk maar ook geweldig om te doen.

Er is niets mooiers dan je op een motorfiets te verplaatsen over slingerende wegen en paden terwijl je de natuur in je op neemt.

Het is vanzelf sprekend dat je hierbij de natuur respecteert en geen overbodige rommel maakt. Gewoon lekker genieten van je motorfiets en het landschap dat langs je heen flitst, het is de ultieme reiservaring voor mij.

Bij heel veel mensen zie je automatisch een van pijn vertrokken gezicht verschijnen als je het woord motorfiets in je mond neemt.

 

motorrijden

Fun op het strand in Zandvoort met Bikes & Boards 

Niet alles draait om veiligheid

Want motorfietsen zijn gevaarlijk en de mensen die er op rijden zijn gevaarlijke gekken.

Het is niet veilig en dus moet motorrijden eigenlijk verboden worden, ja zo denken sommige mensen echt.

Het is het doorgeslagen veiligheidsgevoel dat heerst in Nederland en de rest van de wereld. Alles wat je doet wordt als gevaarlijk gezien en moet onmiddellijk onder controle van veiligheidsmensen komen.

Het overdreven veiligheidsgevoel valt mij vooral op nu de Corona crisis de wereld in zijn greep heeft.

 

Motorrijden Een snelle Ducati is levensgevaarlijk en tegelijkertijd pure fun

Doorgeslagen RIVM en OMT

De mensen van het RIVM en het OMT waarschuwen iedereen vooral over het feit dat we allemaal dood kunnen gaan aan het virus.

Het advies van deze organisaties is dan ook vooral dat we ons zoveel mogelijk achter de voordeur moeten verstoppen om vooral niet ziek te worden.

Terrassen moeten dicht feestjes mogen niet meer en overal moet we een lap voor onze mond doen (ik krijg het woord mondk…pje niet meer uit mijn bek. En daar wordt ik dus langzaam ziek van.

Want als er iets belangrijk in het leven is, dan is dat plezier hebben. Gewoon lekker doen waar je zin in hebt, waarbij je natuurlijk wel rekening houdt met anderen.

 

Lekker avontuurlijk onderweg zijn is waar het leven om draait 

Plezier in het leven telt

Plezier hebben kan je makkelijk doen zonder anderen lastig te vallen en schade aan de omgeving toe te brengen. En de risico’s die je daarbij loopt horen gewoon bij het leven.

Zo nu en dan lekker doorzakken met lekker eten en dat heerlijk koele glas bier waar je geen genoeg van kan krijgen, levens genieten heet dat. En daarbij denk je niet constant aan je veiligheid of je gezondheid.

Lekker avonturen en vooral motorrijden. Motorrijden tot je er bij neervalt. Want als er iets is waar ik nooit mee wil stoppen dan is dat toch motorrijden.

Of je nou ziek kan worden van Corona of een ander virus. Of je kan jezelf beschadigen door een valpartij, ik wil en blijf op mijn motorfiets stappen.

 

motorrijden

Lekker knallen op de TET in België is allesbehalve veilig

Overdreven veiligheid

In de tijd dat ik bij een energiebedrijf werkte liepen er regelmatig mensen van de afdeling veiligheid om mij heen.

Veiligheidsmedewerkers doen natuurlijk belangrijk werk maar ook die kunnen flink overdrijven.

Zodra het over motorrijden ging kwamen de zuur vertrokken gezichten om de hoek kijken. Want motorrijden is gevaarlijk, je kan immers vallen en dan kan je gewond raken.

Toen ik besloot om in mijn eentje de wereld over te reizen met een motorfiets kreeg ik van iedereen commentaar want dat was toch wel erg gevaarlijk.

 

Op wereldreis

Een niet zo veilige brug in Maleisië geeft een avontuurlijk gevoel

Alleen op wereldreis

Alleen door Turkije, Iran, Pakistan, India en dan door naar Australië dat was toch gekkenwerk ? Dat overleef je niet maar ik ben er nog en ik heb genoten dus wat is er mis gegaan ?

Op al die mensen die het alleen maar over het gevaar hebben reageer ik hetzelfde, “je kan ook onder een tram lopen of je krijgt kanker en dan ?” wat dan resulteert in onbegrepen blikken in de ogen van de veiligheidsgoeroes.

Ik trakteerde deze mensen steevast op een brede glimlach en gaf aan dat ik zonder motorfietsen en avontuur niet verder hoefde te leven.

Een motorfiets hoorde en hoort nu eenmaal bij mijn leven net als avontuur en reizen. Ook bij sommige toch wel erg leuke personeelsuitjes die met karten gevierd werden waren er altijd van die zure gezichten van veiligheidsmedewerkers.

 

De Ducati Panigale is een heerlijke machine die je hart sneller laat kloppen

Alles wordt als gevaarlijk gezien

Karten was gevaarlijk en er werd alleen over de risico’s gesproken, nooit over het plezier.

Dat is nu precies wat er in de wereld aan de hand is. Alles wat we doen wordt zo langzamerhand als gevaarlijk gezien.

En dat zien we ook nu de crisis rondom een “gevaarlijk virus” de wereld beheerst.

Het virus wat voor veel doden zou zorgen wereldwijd, beheerst het openbare leven, als dat openbare leven überhaupt nog bestaat.

 

Zo’n levensgevaarlijke machine is toch gewoon genieten

Het RIVM maakt de dienst uit

De wereld is lam gelegd, de avondklok is ingesteld en de (niet democratisch gekozen)  managers van de veiligheidsregio’s.

Het OMT en het RIVM maken ondertussen de dienst uit in Nederland en de rest van Europa.

Alles wat je plezier geeft wordt kapot gemaakt. We moeten gevaccineerd worden tegen de griep, want dat is veilig, we moeten een helm op als we fietsen want je zou wel eens kunnen vallen.

Of er nu echt gevaar is of niet. Iedereen moet vrezen voor zijn veiligheid want alles is immers gevaarlijk en je kan overal aan dood gaan.

 

 

Veiligheid

Van die lekker gevaarlijke bergpasen met veel bochten, dat is puur genieten

De dood hoort nu eenmaal bij het leven

En dat laatste is natuurlijk waar maar de dood hoort nu eenmaal bij het leven.

Niet dat ik nu al dood wil maar ik heb wel geaccepteerd dat mijn einde eens komt en daar loop ik niet voor weg.

En als dat einde dan dichterbij komt dan wil ik met een dikke glimlach op mijn gezicht mijn kist in gaan.

Het leven is gevaarlijk, je kan er aan dood gaan, blijf genieten en blijf motorrijden.

Eén gedachte over “Motorrijden is gevaarlijk net als leven.”

  1. Geachte heer Radstake,
    Uw verhaal is uit mijn hart gegrepen. Ik ben 70 jaar en heb toen ik student was en daarvoor motor gereden in goed of slecht weer (Jawa 2 takt en later toen ik wat meer verdiende had ik een zware toermotor BMW). Toen was er gelukkig veel minder overheidsbemoeienis dan nu. Ik heb als tropisch landbouwkundige in de tropen met teenslippers en korte broek heerlijke tochten op lichte motoren gereden. Veel brommers en chaotische verkeerstoestanden maar daardoor was men attent op verkeersdeelnemers. Hier probeert men alle mogelijkheden maar dan ook alles door regels weg te nemen wat enigszins in de ogen van de overheid gevaarlijk is. Ik mis het motorrijden, het toeren. Maar sinds de jaren 70 – 80 heb ik niet meer motor gereden en vroeg me af of u mij een paar motormerken en types kunt geven waarmee ik lange toer tochten. Betrouwbaarheid van de motor (krachtoverbrenging) en comfort voor een lange zit lijken mij van belang. U zou mij met een antwoord een plezier doen. Zal dan mijn eerste orientatie zijn in de motorwereld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.